• Lycka78

Barnmorskan råkade säga "HAN" vid NUPP-ul i v 13+1! Kan hon ha sett könet???

Okej.. Var på NUPP-ultraljud igår och min man råkade höra att det slank ur ett litet "han" från barnmorskans mun... Hon sa med starkt eftertryck efteråt när jag frågade att "Neeeeeeeeej, det tittade jag inte ens efter, jag rörde mig inte ens i de trakterna" (och det gjorde hon inte, hon var verligen BARA uppe vid huvudet). Kan hon ändå ha sett så tidigt? Inom vårt landsting är de extremt restriktiva med att säga könet, eller rättare sagt; de har haft som policy väldigt väldigt länge att inte säga även om de ser, så det känns skumt om hon skulle "råka försäga sig"; de borde verkligen ha rutin på att inte säga flaska ens om vilket kön bebisen har...
    I efterhand vet jag att de sa "hon" om min lille pojk vid någon ultraljudsundersökning, så troligtvis sa hon väl bara något för att inte säga "den"... Men fasen vad man börjar spekulera och fundera Men det är tidigt att se i v 13+1 va?

• Svar på tråden Barnmorskan råkade säga "HAN" vid NUPP-ul i v 13+1! Kan hon ha sett könet???
  • Flisan79

Jag tror på din teori. Könet ska kunna ses fom v 14 men antar att det är väldigt svårt att se. När vi gjorde nupp kunde inte min man låta bli att fråga om man kunde se men hon sa att det var aldeles för tidigt för att se.

• Lije

Ja, man kan se könet från vecka 10.

• Lycka78

Lije: "Ja, man kan se könet från vecka 10." Det där är jag lite tveksam till... Jag vet att det finns en man i Linköping som gör könsultraljud absolut tidigast i v 12 och det han då tittar efter är riktningen på könet, alltså inget färdigutvecklat kön. Så jag tror inte man kan se könet redan i v 10. Könet utvecklas ju först i v 9 och då är de ju extremt lika...

• Mickiz85

Jag såg könet i vecka 12 på VUL en pojke!

• Flisan79
    Lycka78 skrev 2009-04-23 20:10:20 följande:
    Lije: "Ja, man kan se könet från vecka 10." Det där är jag lite tveksam till... Jag vet att det finns en man i Linköping som gör könsultraljud absolut tidigast i v 12 och det han då tittar efter är riktningen på könet, alltså inget färdigutvecklat kön. Så jag tror inte man kan se könet redan i v 10. Könet utvecklas ju först i v 9 och då är de ju extremt lika...
    Ja i v 9 är de färdiga på insidan. Inte utsidan.
  • Lycka78

Flisan79: Ja, därför tycker jag det låter så konstigt att man ska kunna se från v 10... Jag har två barn och väntar nu mitt tredje så en hel del litteratur har plöjts igenom under de olika graviditeterna...

• AnnahConda

Tror säkert bara att det var en felsägning. Har också varit med om det, men då var det så tidigt att det hade varit omöjligt att se könet.

• Mickiz85

Men jag såg i vecka 12 så det är inte alls omöjligt..!

• hjärterum

likadant som man säger hon till klockan dylikt så kan hon ju bara ha sagt han...

´´Ta var dag med ett leende-den kommer aldrig åter``...
Svar på tråden Barnmorskan råkade säga "HAN" vid NUPP-ul i v 13+1! Kan hon ha sett könet???