• Johanna200

Långsemester i Goa. Erfarenhet någon?

Jag och min sambo har börjat göra upp lite planer på att ta med oss barnen och bosätta oss i Goa under ca ett halvår. Vi är som sagt bara i planeringsfasen på detta storartade äventyr. Våra barn är 5,5 och 3,5 år gamla vid aktuellt avresetillfälle. Jag har mammadagar kvar att taut och han skulle eventuellt plugga på distans.
    Men det jag undrar över om det finns någon som har erfrenhet av detta och kan dela med sig tips på bl.a hur man kan hyra bostad och vart det är bra att bo och allt annat man ska tänka på. Jag vill ha tips och ideer! Någonsom gjort något liknande?

• Svar på tråden Långsemester i Goa. Erfarenhet någon?
  • Pokergirl

Jag läste en artikel i vår lokaltidning om ett par som gjorde likadant, dom bodde tre månader i Goa, passade på och var föräldralediga. Tjänster som barnpassning, städ, tvätt och matlagning kostar lite och inget så passa på att lyxa!

indien.nu/forum kan du hitta jättemkt info om att vistas i Goa, visum räcker 6 månader från utfärdande så längre än så kan ni inte vara borta.

Vi har varit i Goa några gånger och älskar denna plats på jorden! Skulle mkt gärna tillbringa en månad eller två där nere efter vi fått barn.

Boende ordnar man billigast på plats. Ju längre man stannar desto bättre pris kan man få. Vi föredrar norra Goa framför södra, men där skiljer sig åsikterna rejält! Det bästa är att åka runt och känna sig för, att ta sig från norra till södra gör ni på en dag.

Internet är ganska segt på sina håll, men internetcafeer finns överallt så plugga på distans borde inte vara något problem.

• Jez2012

Hej jag bor i Indien ca 3 månader per år då min man är därifrån.
    Jag trivs väldigt bra med både folket, klimatet, kulturen, maten ja allt, skulle kunna vara längre perioder om det gick.
    Vi har hus där, men jag känner många och kan säkert tipsa dig om boeende mm., men kanske lättare om vi tar det vi inboxen. Samla på dig alla frågor du har så ska jag försöka hjälpa dig på bästa sätt.

jessica

• Johanna200

Tack för båda svaren! Det låter ju bra. Vi håller som bäst på att taredapå vartvi vill åka. Har också hörtspridda meningar om huruvida det är södra eller norragoa som är bäst. Men vad jag har förstått så är det inte några gigantiska sträckor att resa runt i goa för att hitta just sitt favoritställe.
    Harockså läst om att det blir billigare att hitta boende på plats. Tror ni att det blir svårt?
    Sen undrar jag lite om vädret. Vi har tänkt att åka i september och vara borta tills i februari. Vad jag har förstått kan det regna mycket i september. Kan det bli ett problem? Har tusen frågor och inboxar gärna till dig Jezzie06 när jag kommit på dem :)

• Johanna200

Förretsen undrar även om någon kan tipsa om det bästaoch även billigaste sättet att flyga. Vetatt någon nämnde flyg till Mumbai och sedan inrikesflyg. NÅgon som vet?

• Jez2012

Det är bara att maila mig. Vet jag inte svaren själv tar jag reda på det åt dig.

Då Goa inte är en internationell flygplats så är det smidigast att åka vi ex Mumbai. Tror det bara går charterflyg till Goa direkt.
    Var bara noga med när ni bokar biljett att den är ombokningsbar, nu när vi åker reser vi med Ethiad och där har vi 1årsbiljetter med 1 gratis ombokning.

Nu när vi var sist så regnade det en hel del första månaden, jag tyckte det var jobbigt då allt var fuktigt, man fick ta ut kläderna ur garderoben och lufta dem flera ggr i veckan för annars började de lukta. men man vänjer ju sig, fördelen är ju att det inte är så varmt då.

Boende, beror ju på om ni ska bo i hus eller hotell. Det finns en sida som heter asien.se och där är en kille som heter Fabian, han är otroligt duktig vad det gäller Goa, kanske ska du kolla där!!

• Johanna200

tack för länktipsen! Vi har tänkt att hyra ett hus då vi har tänkt att stanna flera månader. Ska kolla upp länkarna och inboxar kanske dig om ett tag då vi kommit längre i planeringen :)

• Pokergirl

Hej! Jämför priserna att åka till mumbai mot att åka sthlm-london-goa. Kingfisher har flyg till Goa från London och dom ska vara prisvärda.

Det brukar var mest prisvärt att hitta boende på plats, ffa vill man gärna se vad man får för pengarna, rummen kan vara sisådär och då det finns hur mkt som helst att hyra så är det värt att kika runt.

Jag skulle hellre åka i slutet av oktober och stanna till mars/april, men det kanske ni inte har möjlighet till. Vissa hotell och restauranger öppnar inte förrän oktober.

Har ni funderat på budget? Det är generellt lite dyrare att vara i turistorder som baga/calangute än mindre ställen som Margao eller Mapusa. Vad är ni på jakt efter? Sol, bad och massa turister eller en lugn, tom strand, alternativ kultur eller rave? I Goa finns stränder för alla!

Dessutom är Goa inte speciellt stort, ni tar er från norra till södra på en dag med taxi.

Hoppas att även ni kommer fram till att detta är paradiset på jorden!

• Johanna200
    Pokergirl skrev 2009-04-25 19:46:33 följande:
    Hej! Jämför priserna att åka till mumbai mot att åka sthlm-london-goa. Kingfisher har flyg till Goa från London och dom ska vara prisvärda. Det brukar var mest prisvärt att hitta boende på plats, ffa vill man gärna se vad man får för pengarna, rummen kan vara sisådär och då det finns hur mkt som helst att hyra så är det värt att kika runt.Jag skulle hellre åka i slutet av oktober och stanna till mars/april, men det kanske ni inte har möjlighet till. Vissa hotell och restauranger öppnar inte förrän oktober. Har ni funderat på budget? Det är generellt lite dyrare att vara i turistorder som baga/calangute än mindre ställen som Margao eller Mapusa. Vad är ni på jakt efter? Sol, bad och massa turister eller en lugn, tom strand, alternativ kultur eller rave? I Goa finns stränder för alla! Dessutom är Goa inte speciellt stort, ni tar er från norra till södra på en dag med taxi.Hoppas att även ni kommer fram till att detta är paradiset på jorden!
    Tack för tipsen om flygbolag, det ska jag kolla upp! Angående budget så har jag ingen direkt aning om vad man förväntas att göra av med i en familj på fyra. Någon aning?Vi har absolut inte planerat att leva något lyxliv men vi vill inte snåla heller. Vi är ju en barnfamilj och vill inte bo mitt i partyparadiset men då vi ska stanna länge är det ju ett måste att det finns möjlighet till att handla, resturanger, internetcafe m.m på lagom avstånd. Dessutom stränder som är barnvänliga. någon tips?
  • Pokergirl

Johanna200: vi har tidigare varit till Baga, där trivs vi bra, mkt liv och rörelse. Vid senaste resan åkte vi upp till Arambol, där skulle jag gärna vistas en period. Lite mer alternativt, och ganska mkt barnfamiljer. Kändes familjärt och lugnt. Billigt boende är inga problem att få tag på. I södra Goa är Palolem ett populärt ställe, men jag skulle föredra Arambol. Palolem var sagolikt vackert men inget jag föll för.

• Billabong

Är inte så kunnig på Indien eller att resa med barn men har tidigare rest en hel del som backpacker och tänkte tipsa om bra sajter där du/ni kan få mer info som kan vara användbar (ber om överseende om de redan är välkända för dig):

indien.nu
    backpacking.se
    resamedbarn.net

Trevlig resa!

Svar på tråden Långsemester i Goa. Erfarenhet någon?