• Fru waran

Ni som har kräkbarn...

Nån som har små bebisar som kräks hela tiden?? Har en pojk på 2 månader okorrigerat (1 dag korrigerad, prematurfödd i v 31). Han äter NAN 1 nu men kräktes även av bröstmjölk när jag pumpade och gav enbart bröstmjölk de första 5 veckorna.
    Jag är lite orolig att det ska vara allergi mot komjölksprotein men min bvc säger att hon tror det är magmunnen bara som är otät, stora sonen hade så med. Han följer sin viktkurva och går upp hur bra som helst så det är inga problem med det.

Så ni som haft det såhär, vad har orsaken varit till att de kräkts så mycket?? När har det blivit bättre och har ni gjort nåt åt det?? Vi har sempers magdroppar. De hjälper bra mot magknip och gaser men han spry lika mycket ändå.

• Svar på tråden Ni som har kräkbarn...
  • Linda 23

Heej

Elias kräktes i över ett år. Han hade reflux. Han kan fortfarande kräkas väldigt lätt när han hostar tex. Men det blev lite bättre när vi började med mat. Han tappade 3 kurvor på vikten men vi utreder honom om det beror på något annat. Än har de inte hittat något mer än att tillväxthormonet är lågt.

♥Tindra -03 Elias -06 Emma -07♥
  • fiafiafia

Jag fick höra att en del barn helt enkelt bara är "kräkbarn". Men så länge min dotter gick upp i vikt som hon skulle, så skulle jag inte vara orolig sa de på BVC... De sa också att det berodde på att magmunnen inte var tillräckligt tät, eller nåt sånt...

Min dotter kräktes i tid och otid i ungefär 8-9 månader, sen började det mattas av.
    Jag tror inte att du behöver vara orolig så länge han går upp i vikt som han ska och inte blir allmänpåverkad!

//Fia

• Fru waran

Linda 23 skrev 2009-04-24 08:28:40 följande:

Heej Elias kräktes i över ett år. Han hade reflux. Han kan fortfarande kräkas väldigt lätt när han hostar tex. Men det blev lite bättre när vi började med mat. Han tappade 3 kurvor på vikten men vi utreder honom om det beror på något annat. Än har de inte hittat något mer än att tillväxthormonet är lågt.
    Hej så höll stora sonen på med. Säkert är det samma för denna. Men man blir ju orolig att de inte får i sig tillräckligt. Som tur är håller bvc lite koll och jag får om jag vill komma på extra vägningar.
  • Fru waran
    fiafiafia skrev 2009-04-24 08:29:38 följande:
    Jag fick höra att en del barn helt enkelt bara är "kräkbarn". Men så länge min dotter gick upp i vikt som hon skulle, så skulle jag inte vara orolig sa de på BVC... De sa också att det berodde på att magmunnen inte var tillräckligt tät, eller nåt sånt... Min dotter kräktes i tid och otid i ungefär 8-9 månader, sen började det mattas av. Jag tror inte att du behöver vara orolig så länge han går upp i vikt som han ska och inte blir allmänpåverkad! //Fia
    Skönt att det är fler som har så och det inte vart nåt annat fel än magmunnen. frågade bvc om det hjälpte att byta ersättning till tex lemolac men hon sa att för vissa hjälper det men om det är magmunnen så kommer det upp i allafall.
  • Angelicaa

vår minsta som nu är 1 år var också ett kräkbarn, ända tills han var ca 6 månader, dock i mindre doser i slutet.
    Han hade magknip i början och kunde spy fontäner rakt ut, det enda vi fick som svar var att det var magmunnen som inte kunde sluta tätt och att det skulle gå över. Han gick också upp i vikt och så länge dom gör det är det inget att oroa sig för sa dom.
    Tipset vi fick var att lägga han med överkroppen rätt högt så att det rinner ner ordentligt. Testa även att avbryta kanske en-två gånger under målet för att se om han kan rapa. Vi testade även att ge mindre doser och oftare. Dom spyr ju lättare precis efter maten så försök att undvika att böka runt med honom så att inte maten skumpar runt där inne.
    Men så länge han går upp i vikt så tror jag du kan vara lugn. Dock vet jag hur jobbigt det är ochi nte tala om allt som blir nerspytt;)
    Lycka till!

• annanka

Har också haft ett kräkbarn, där vi skulle göra reflux-utredning, när det gick över av sig självt. Då var hon 13 månader. Hade tydligen bara en outvecklad magmun.

• Izan

Mag munnen ska inte stängas ordentligt på dom små eftersom dom ska kunna få upp överskottet av de dom äter. Min stora tjej spydde konstant tills 1 års åldern vilket va jätte jobbigt, och on är fortfarande lätt spydd. men hon e stor å rejäl så jag tror bara dom går upp i vikt så får dom de dom ska. Min nya nu på 4 veckor e lika dan å hon ökar i vikt som hon ska. tror de e bra för dom å spy för dom slipper mkt magknip. men tråkit me all tvätt.

• the80girl

min son kräks också mängder! Men standardfrasen är alltid:så länge dom går upp i vikt så är det ingen fara!!!
    Det skulle kunna växa ut en svans på honom, men : så länge han går upp i vikt...
    Börjar bli lite trött på den frasen,även om det säkert stämmer i det här fallet

• Dr Mupp

min yngsta var kräkbarn, kräktes mycket och ofta. Uteslöt komjölk och han slutade kräkas. BVC sa dock att han intr kunde vara allergisk för han gick upp i vikt. BVC kan friska barn, inte sjuka.

• ett glas chardonnay

Hej!
    Min lilla ammades och hade kolik, jag uteslöt all mjölkprotein och då blev koliken bättre, dock fortsatte hon att kräkas mängder, hade alltid en kräktrasa i fickan då hon spydde konstant... Däremot ju äldre hon blev desto mindre kräktes hon, det började nog vända när hon var ca 5-5,5 månader. Jag vet hur jobbigt det är... Men hos oss blev det bättre och lillan är tjockast av sina små kompisar så hungrig var hon inte trots allt kräk...

• Fru waran

tack för alla svar. Skönt att ingen har några skräckhistorier att berätta utan att det ska växa bort Det är förbannat jobbigt att ha det på det här sättet men ska inte noja mig mer förens jag ser att han blir allmänpåverkad eller på annat sätt inte verkar må bra...

• mammamadeleine

Båda mina barn har varit kräkisar, dotter höll på tills hon va dryg 6 månader och sonen tills han var 4 månader, båda fick "diagnos" glapp i magmunnen och att det växer bort! Olika snabbt för olika barn!

• Hannol

Min dotter var också ett kräkbarn, det spyddes konstant och hela huset var inklätt i frottéhanddukar. Det var jobbigt med all tvätt! Men det slutade nästan över en natt när vi började med smakportioner, vet inte om det berodde på att hon fick fastare föda eller om det ändå var på väg att växa bort. Håll ut - det är jobbigt, men det går över.

• amico

Min minsting är kräkbarn och jag tror det beror på magmunnen . fick rådet att låta han sitta mera upprätt när han äter lite svårt när man ammar men med flaska blir det ju lättare.
    Ge mindre mängd mat varje gång,mata oftare istället, palla upp sängen lite i huvudändan så att den är lite upphöjd detta skall iaf hindra en del kräkningar om det nu beror på reflux.
    Jag köpte dreggellappar /haklappar för att iaf spara lite ombyten, det blev typ 10 ombyten per dag annars. Nu kan man bara byta scarf/dreggellapp .

• Fru waran
    amico skrev 2009-04-25 08:13:36 följande:
    Min minsting är kräkbarn och jag tror det beror på magmunnen . fick rådet att låta han sitta mera upprätt när han äter lite svårt när man ammar men med flaska blir det ju lättare. Ge mindre mängd mat varje gång,mata oftare istället, palla upp sängen lite i huvudändan så att den är lite upphöjd detta skall iaf hindra en del kräkningar om det nu beror på reflux. Jag köpte dreggellappar /haklappar för att iaf spara lite ombyten, det blev typ 10 ombyten per dag annars. Nu kan man bara byta scarf/dreggellapp .
    Vi har med dreggelhaklappar som han spyr ner på två röda vi försöker hålla honom med upprätt och att han inte ska vara så glupsk på maten. Nu på morgonen åt han, sen spydde han upp det mesta och blev hungrig igen. Då åt han lika mycket till och efter det har han bara spytt upp lite. Han äter på flaska och då är det lättare att hålla koll på hur mycket han får i sig.
  • the80girl

jag lääängtar till den dagen då han slutar att kräkas sådant,det blir en befrielse.

Svar på tråden Ni som har kräkbarn...