Inlägg från: Ninna76 |Visa alla inlägg
  • Ninna76

Barnprogram från 80 och början utav 90 talet?

Är det någon här som minns ett program som handlade om ett dockhus. Det var ett svenskt barnprogram och det var en flicka som lekte med dockorna, som sedan fick liv. Jag minns nästan inget alls av det här programmet, förutom att det hände en hel del sorgligt och att föräldrarnas säng hade ett lila täcke. Det var en speciell känsla i det här programmet som jag inte kan beskriva. Finns det någon annan som minns något om det här?

• Ninna76

Åh! Lördagsgodispåsen var det någon som nämnde här! Jag minns att jag tyckte inredningen var läcker!

Clownen Manne var en av mina favoriter! Jag tyckte att det var så spännande att se vad han skulle klä ut sig till och så var det så roligt när han cyklade på den där cykeln med bakgrunden som susade förbi. Haha! Så lättroad man var som barn!

Toffelhjältarna var helt underbar! Och Solstollarna! "... med chokoläääääääde i mitten!"

Något annat som var helt suveränt var ju Fem myror är fler än fyra elefanter.

Och Bröderna Dahl!! Visst var de på jakt efter stora diamanter till sin tidsmaskin eller vad det var? Jag ville sååååå gärna ha en sån diamant!

• Ninna76

Vicke: Såg du honom live?? Wow! Vad häftigt!! *faller ner på knä och tillber*

• Ninna76

Kagi: Tack för infot! Jag älskade hela dockskåpsgrejen (kommer ihåg att det gick något annat barnprogram också som handlade om dockor i ett dockskåp som blev till liv när människor inte var i närheten), och jag är rätt förvånad över att jag tyckte om den så mycket trots att familjen var så dysfunktionell. Det är intressant med barnprogram som har en allvarlig ton. Det känns inte som att det nuförtiden skapas lika mycket allvarsamma barnprogram som förr, eller jag kanske har missat just dessa.

Nu kom jag på ett annat program jag såg när jag var liten som jag tyckte mycket om, men som jag inte minns så mycket av. Den enda scenen som etsat sig fast är hur huvudrollskaraktären gömmer sig i en vagn dragen av en häst, men är nära att upptäckas på grund av ett smycke som denne har på sig. Smycket är en kristalliknande sten som kan visa händelser i världen. Eller något sådant. Vagnen åkte förbi vakter till ett slott har jag för mig. Kanske jobbade huvudkaraktären på slottet som tjänsteflicka eller något. Jag tror att hon sökte sitt barn eller bror eller något liknande. Kommer tyvärr inte ihåg så mycket mer, men serien måste har gått i slutet på 70-talet eller början på 80. Någon som minns?

• Ninna76

Lalalong: Ja, jag minns också det programmet! Kommer ihåg en scen där de var piffigt klädda och skulle åka iväg i en sportbil och i bakgrunden spelades "Puttin' on the Ritz". Minns att jag tyckte programmet var väldigt roligt.

• Ninna76

Lalalong! Nu minns jag något mer! Visst hette de Storebror och Lillebror i serien?! Kanske att själva serien också hette något sånt?

• Ninna76

Lalalong: Jo, så var det nog! Han var den som trasslade till allt, medan lilla Storebror var mer ordentlig.

• Ninna76

Haha! Vi skrev samtidigt!

• Ninna76

fortabilar! Ja apkungen! Jag älskade den när jag var liten! Jag tyckte att frukterna såg så smarriga ut! Och så var musiken underbar!

Svar på tråden Barnprogram från 80 och början utav 90 talet?