• lohiwi

flera saker som är smärtsammare än att föda barn..

Jag vill barätta om min förlossning för er som är så rädda...

Många kvinnor är väldigt snabba att säga hur djävla ont det gör att föda barn...elaka är dom, säkert inte medvetet men elakt är det.
    Jag var skitskraj...och nu såhär i efterhand så kan jag bara säga _jaha, vad det inte värre än så. vad gastar dom om.?

Har man haft mensvärk och då rejäl så vet ni vad det handlar om...sedan är det paus mellan varje sk värk..då hionner man få bort all värk..pausa o vila ut sedan kommer ju en körare men det passerar så e det över och en ny paus kommer. Det finns inget att vara rädd för.

Man får ha lite djävlar a namma och bita ihop, och glöm inte skoja bort det hela. skratta och skämta..tål inte barnmorskan det ,hennes förlust..tänk på dig själv och slappna av...skratta.vips så är det över ovh du har en liten människa på bröstet..

att lära sig att amma gör ont däremot...att få stygnen gjorda..gör ondare....att kissa första gången..det svider..men inget är värre än att det går över.

min barnmorska sa...det är inte värre än man gör det...och jaaa jag hade värkar i över ett dygn..men fan, en alvedon o sömn...man klarar allt...inget att vara rädd.

jag vill ha ett barn till för att få uppleva förlossningen en gång till. sant. och jag är nog inte ensam om det...jag längtar.

lycka till

kramar

• Svar på tråden flera saker som är smärtsammare än att föda barn..
  • tosalisa
    Göteborgsmamman75 skrev 2009-04-24 20:09:54 följande:
    Nej men jag tycker de är elaka rent ut sagt för att det verkar ju som de njuter av att skrämma upp de som ännu ej fött barn. Det är rentutsagt taskigt.Om det är en i sälskapet som inte fött barn än får man banne mig hålla sin smärta för sig själv och ösa ur sig det i en mängd med folk som redan har fött.Men att snacka om hur ont det gör att föda barn med en som aldrig fött tycker jag är dumt precis som när man har en vän som fått cancer, det första man säger är väl inte att man berättar om sin morfar som dog i samma cancer.Varför skrämma upp folk i onödan?
    Måste bra säga att jag hade en rätt jobbig förlossning som slutade i akut snitt.

När blivande mammor frågar mig, så VILL de veta hur jobbigt det var osv. Visst alla vill kanske inte veta. Men jag tror att OM man ställer in sig på att det gör ont och inte är som i filmernas värld, så är det kanske lättare o hantera för dem?? För att inte berätta hur det är känns mycket taskigare än att vara ärlig. För tänk om man alltid hade fått höra att det är ok, o sen personen i fråga hade en jobbig förlossning själv. Då kanske den tror det är ngt fel på den, eller att den är extra känslig osv. Alla är olika. Har väninor som säger att de skulle kunna göra om det direkt, och det finns de som fasar för nästa innan de ens har hunnit bli gravida igen. Så jag tycker inte man ska dömma, utan ALLA är olika. Sa det senast härmodagen till en vän att jag älskar att läsa o höra förlossningsberättelser. Då trots att alla ska göra samma sak, så kan det gå till på så olika vis.

OM man är känslig o förlossningsrädd, så bör man kanske säga det till den som berättar? Bara en tanke...
  • snosan

Den här tråden började med en fantastisk mysig berättelse och efter den kommer direkt massa korkade tillrättavisanden att så inte alls är fallet och hur kan man skriva så etc etc...
    Det är bara så tråkigt att det finns så mycket maniska människor som skriver så korkade inlägg. Vi som är rädda för att föda barn söker oss till positiva skriverier, självklart och så scrollar man neråt efter man läst den första berättelsen i tron att det finns fler bra stories... ha ha ha ha det är ju bara att inse att folk har behovet att hävda sig..

Jag själv har gått igenom aurorasamtal nu efter min första förlossning och känner att om 4 dagar är jag verkligen beredd på att krysta ut lilla pojken men det tog ett tag att komma dit..
    Lycka till alla som snart har sin fantastiska mirakelbebis på bröstet, tyvärr kommer det nog alltid vara lättare (för vissa tyvärr ej för mig) att tillverka dem!!!

• SmileyMalin
    Göteborgsmamman75 skrev 2009-04-24 20:09:54 följande:
    Nej men jag tycker de är elaka rent ut sagt för att det verkar ju som de njuter av att skrämma upp de som ännu ej fött barn. Det är rentutsagt taskigt. Om det är en i sälskapet som inte fött barn än får man banne mig hålla sin smärta för sig själv och ösa ur sig det i en mängd med folk som redan har fött. Men att snacka om hur ont det gör att föda barn med en som aldrig fött tycker jag är dumt precis som när man har en vän som fått cancer, det första man säger är väl inte att man berättar om sin morfar som dog i samma cancer. Varför skrämma upp folk i onödan?
    vad tror du är mest traumatiskt?

Att under hela graviditeten bara höra gulligull historier om folk som haft lagom snabba, inte alls smärtsamma och helt komplikationsfria förlossningar och som tycker att föda barn är såååååå "mysigt" och "roligt" och sedan plötsligt själv ligga där mitt i en långdragen, extremt smärtsam förlossning med sugklocka, barnmorskor hängades på magen och bristningar typ upp till hakan? DÅ har man dödsångest!

Eller att få höra hur extremt smärtsam och fasansfull en förlossning faktiskt kan vara, och ofta är. Och hur mycket som kan gå fel.
    Och sedan ha den otroliga turen att få en bra och fin förlossning utan allt för mycket smärta? Vilken positiv upplevelse!

Jag tycker det är fruktansvärt elakt att lura i alla förlossningsrädda att det inte alls är så hemskt att föda barn som det kan vara. Hur ska dom då få en chans att förbereda sig ordentligt inför förlossningen?
  • Diva
    snosan skrev 2009-04-24 22:57:56 följande:
    Den här tråden började med en fantastisk mysig berättelse och efter den kommer direkt massa korkade tillrättavisanden att så inte alls är fallet och hur kan man skriva så etc etc...Det är bara så tråkigt att det finns så mycket maniska människor som skriver så korkade inlägg. Vi som är rädda för att föda barn söker oss till positiva skriverier, självklart och så scrollar man neråt efter man läst den första berättelsen i tron att det finns fler bra stories... ha ha ha ha det är ju bara att inse att folk har behovet att hävda sig..Jag själv har gått igenom aurorasamtal nu efter min första förlossning och känner att om 4 dagar är jag verkligen beredd på att krysta ut lilla pojken men det tog ett tag att komma dit.. Lycka till alla som snart har sin fantastiska mirakelbebis på bröstet, tyvärr kommer det nog alltid vara lättare (för vissa tyvärr ej för mig) att tillverka dem!!!
    Jag betackar mig från att du kallar folk korkade i denna tråd - det säger mer om dig än om dem(oss). Jag har förlossningsrädsla och nej, jag är inte intresserad av att bara läsa om "mönsterförlossningar" och jag blir regelrätt irriterad på sån skit som står i trådstarten som riktar kritik mot de som inte får en bra förlossning och dessutom ser sin egen erfarenhet likställd med alla andras. Jag har alltid velat veta så mycket som möjligt , både hur det kan bli men också hur det kan gå då det går illa. Alla vill absolut inte få blå duster i ögonen för att sen få en jäkla chock när man komme till förlossningen. Så precis som att allas förlossningar är olika varanndra så hanterar förlossningsrädda sina känslor på olika sätt. Bara för att du inte vill läsa annat än "positiva skriverier" så tänker inte alla så. Och långt ifrån alla tycker att det är helt ok att bli kallad elak bara för att man inte kniper tjäft om sina dåliga erfarenheter. Få det insinuerat attd e inte har tillräcklig "jävlar anamma". Förstår inte hur det kan vara att försöka "hävda" sig att inte ljuga. Och de flesta som skrivit att det inte bara var en dans på rosor skriver också att det var värt det.

Och kom ihåg, du som tycker trådstarten är så "mysig", om du inte får den bra fölossning du hoppas på så är det för att du själv gjort den till vad den är. Precis som alla andra kvinnor som inte fått den förlossning de hoppats på. Allt enligt den "mysiga" trådstarten.
  • tosalisa

Instämmer med föregående talare

Tycker det e sjukt att tro att om man har en jobbig förlossning, så är det ens eget fel??!! Jag fick över 39 graders feber, öppnade mig 4cm under 23 timmars förlossningsarbete på bb. Tills slut gick gossens hjärtljud ner och det blev akut snitt(från det att de sa att nä detta får bli snitt, till att han är ute så tog det 15 min).
    Som sagt alla är olika, men skulle ALDRIG kunna dömma ngn som har en lättare eller svårare förlossning. Är jätte glad för både de som har haft det svårt o lätt. O de som säger hur jobbigt det var, är ju bara ärliga. Jag anser att det är bättre o vara ärlig, än o måla allt i fina färger. Tänk vilken chock man kan få då.

• Moa och Olivers mamma
    snosan skrev 2009-04-24 22:29:11 följande:
    Ja, alla har rätt att berätta om sin förlossning men inte under tråden FÖRLOSSNINGSRÄDSLA!!!!!Då kan väl ni som vill berätta om sin förlossning och egna erfarenheter starta tråden "vi som hade en helvetesförlossning och vill utbyta erfarenheter och tankar"...så vet vi som är skrajja för att föda ut en 3 sitssoffa att vi inte ska klicka på den tråden....
    Har man väl, klarar man inte sanningen bör man hålla sig ifrån ett öppet forum där ALLA har rätt att säga sin sak.
  • Moa och Olivers mamma
    SmileyMalin skrev 2009-04-25 09:07:43 följande:
    vad tror du är mest traumatiskt?Att under hela graviditeten bara höra gulligull historier om folk som haft lagom snabba, inte alls smärtsamma och helt komplikationsfria förlossningar och som tycker att föda barn är såååååå "mysigt" och "roligt" och sedan plötsligt själv ligga där mitt i en långdragen, extremt smärtsam förlossning med sugklocka, barnmorskor hängades på magen och bristningar typ upp till hakan? DÅ har man dödsångest!Eller att få höra hur extremt smärtsam och fasansfull en förlossning faktiskt kan vara, och ofta är. Och hur mycket som kan gå fel.Och sedan ha den otroliga turen att få en bra och fin förlossning utan allt för mycket smärta? Vilken positiv upplevelse!Jag tycker det är fruktansvärt elakt att lura i alla förlossningsrädda att det inte alls är så hemskt att föda barn som det kan vara. Hur ska dom då få en chans att förbereda sig ordentligt inför förlossningen?
    Håller med! Den personalen inne på förlossning då vi frågade pga att 2 kvinnor skrek hjärtskärande då vi kom in sa att det är INTE ofta som en kvinna är tyst och avslappnad hela förlossningen. Tvärtom är det otroligt vanligt med hemska smärtor. Sen om man har tur och inte får det så jobbigt så se det som ett plus.
  • merlinmia

Jag har två kompisar som har jobbat på förlossning å de säger precis tvärtom att det är ganska ovanligt att det skriks under en förlossning.
    Men det där med att inte vara avslappnad hele tiden är väl inte så konstigt med tanke på oräkneliga sammandragningar (muskler som spänns)...

Jag berättade för en vän att jag skulle bli tvungen att dra en visdomstand och hon berättade att det var det absolut värsta hon hade varit med om att hon hellre skulle dö än att göra om det.
    En annan vän sa att han skulle hellre låta sina tänder ruttna bort än att göra en sån operation till....
    Tror ni att jag har opererat ut tandjäveln??? -Nää, för jag går hellre med värk än att ta bort den...
    Så att hålla på å skrämma upp folk som redan ser ett skräcksenario med att föda barn är väl inte helt schysst, bland kan man faktiskt hålla käften om man bara har dåliga erfarenheter!
    Sen är jag och säkert många fler mycket väl medvetna om att allt kan gå åt helvete iallafall men förhoppningsvis så går det bra!

• Moa och Olivers mamma
    merlinmia skrev 2009-04-25 13:29:01 följande:
    Jag har två kompisar som har jobbat på förlossning å de säger precis tvärtom att det är ganska ovanligt att det skriks under en förlossning.Men det där med att inte vara avslappnad hele tiden är väl inte så konstigt med tanke på oräkneliga sammandragningar (muskler som spänns)...Jag berättade för en vän att jag skulle bli tvungen att dra en visdomstand och hon berättade att det var det absolut värsta hon hade varit med om att hon hellre skulle dö än att göra om det. En annan vän sa att han skulle hellre låta sina tänder ruttna bort än att göra en sån operation till.... Tror ni att jag har opererat ut tandjäveln??? -Nää, för jag går hellre med värk än att ta bort den...Så att hålla på å skrämma upp folk som redan ser ett skräcksenario med att föda barn är väl inte helt schysst, bland kan man faktiskt hålla käften om man bara har dåliga erfarenheter!Sen är jag och säkert många fler mycket väl medvetna om att allt kan gå åt helvete iallafall men förhoppningsvis så går det bra!
    Hur lång erfarenhet har då de 2? Här var det 2 äldre bm som arbetat där i över 30 år. Och ovanligt, knappast, alla jag känner skrek och de gånger jag födde hörde man hela tiden flera som skrek. Under utdrivningen!

Och fortfarande får alla berätta sin erfarenhet, passar inte det bör man inte vara i ett öppet forum.
  • Moa och Olivers mamma

Jag har tagit ut 3 visdomständer och det kändes inte ens. Man fick ju bedövning innn mot det! Mäkte inte tt dom ens börjat då de redan var klara.

Svar på tråden flera saker som är smärtsammare än att föda barn..