• Wiva familia

Snabba svar önskas.. Angående pollenallergi på små barn..

Vi misstänker att vår pojk på 4 år kanske är pollenallergiker. Han har varit väldigt tät i näsan i några dagar nu och lite tjock i halsen samt har röda,rinnande o kliande ögon. Nästan alla i både min släkt och pappans släkt är allergiker.. De jag undrar är om de finns receptfri allergimedicin till så små barn? Har nämligen hört att det INTE finns men tänkte om någon vet nåt annat...? Ett riktigt allergitest går ju inte att göra förrän efter 5 års ålder, bör man vänta tills dess med att i så fall behandla med medicin eller ska man "chansa" på att han är pollenallergiker? Vore väldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden Snabba svar önskas.. Angående pollenallergi på små barn..
  • Blyger

Ring barnkliniken och rådfråga!

• lurv

Det går visst att göra allergistest på små barn! Vår Pluring är precis fyllda 3 och vi testade honom i höstas mot just pollen. Han medicinerar nu med antihistamin, ögondroppar och nässpray. Ring till din VC och få en tid, de kan nog inte testa honom nu medan det är pollensäsong (pga att testet kan bli missvisande) men de kan ge honom mediciner mot det om de misstänker pollenallergi.

• MissLillan

vem har sagt att det inte går att göra ett riktigt allergitest test förrän han är 5? låter konstigt. kollade på apotekets hemsida och clarityns orala löning kan man iaf ge till barn som väger under 3o kg och är över 2 år.

• Lilla my 12

Man kan visst göra allergitest på barn under fem. Min dotter var två år när hon gjorde pricktest.

• Froggis76

Kontakta en läkare! Min äldsta son fick problem med pollenallergi redan vid 14 månaders ålder och vi har medicinerat honom varje pollensäsong sedan dess. Ditt barn visar ju tydliga symptom så det är bara för läkaren att skriva ut medicin vilket lindrar besvären enormt för barnen!

• T0morrow

Det finns en nässpray som är receptfri. Min dotter hade precis likadant och den rekommenderades av vår barnläkare. Den har hjälp i två år men nu så har hon fått receptbelagd medicin. Om du vill pröva nässprayen så heter den Pollyferm.

• SmBacke

vi testade våran son förra våren, då vi misstänkte pollen, han va då 2 år. klart att de går att testa. är de riktig allergi han har så visar de ju eftersom de e så starkt.

vi köpte clarityn till honom. de hjälpte då.

men detta året så har de blivit värre så fick andra mediciner.

dom gjorde ett nytt test på honom men visade ingenting denna gången, men dom sa att de kan komma och gå, men har dom symtomen så e de ju nått i kroppen som dom behöver hjälp med. de e för att blodet inte e riktigt "färdigt" eller va man ska säga, så vi ska tillbaka nästa år när han e 4 för att fastställa va han har.

men visst kan du testa honom nu.

Svar på tråden Snabba svar önskas.. Angående pollenallergi på små barn..