Inlägg från: tussimamma |Visa alla inlägg
  • tussimamma

Österbottniska tråden 17

Jaha, nu ha ja å hitta hid.
    Ha läst igenom å roliast nyheiten va att Lilla Mys pojk ha börja ped! Fast beibikärs skohyllo tykt ja kom på en god andraplats

Sämsta nyheiten va Augustibruds fästinga. Fy dimdi äckle! Vi ha na vi la på katta ifjol, Frontline pet, ett par droppa i skinni i nacka, å vi had int na fästinga baket vi la he. Föri måra no gubbi å plocka. Ja plocka no na ja eingang å men ja had så obehag så ja klåpa bort i så hövo lämna tid. Så Frontline rekommenderas!

• tussimamma

Grattis mina 3 små troll ti pojken!

Ut ha vi ve å. Vi ha int koma så langt som ti na finlir, men räfsa, räfsa å räfsa ha ja gjort. Sopa å plocka och dreiji ogräs..Så ha vi fått fram na trädgårdsstolar som gubben olja å en heil deil åv en stunttamatto. Så dividera vi en gambele trappo å skrapa lös målafärgo, så va ja på länk me några pedand i släptåg.

På ettmeddan va pojka på majkalas, gumman sov å ja låg i en badenbaden å drack en cider!
    Hoho, san vart man no så lata så he va ti fortsäti arbeit hastot!

Ikväld så grävd vi ännu upp ett dik på tomtgränsen fö hand.
    Tror ja stranda på 11tima friskluft ida, samma för sessan. Fast ho föbruka dimdi soloast tima sovand i vagne i skugga

Liti såde halvchocka kände man se no. Dähär tidn e bästa på heila åri ti va ut. Int na mytsi ogräs som stör, int fö varmt fö ti jö na. Int na krankka (just) å int na anat som flyger å attackerar ein å surrar å har se. Snart ha vi flugona å anat skit på daga, typ bromsa. Kvävande hetta å he surra runt hövo. Alternativt ere kvamt å ännu meir tode bromsa, man sir ba ho di surrar..

Å kvälda baket 7 ska vi int tala om. Ni veit tå man sko vila sess ner å ita en korv å drick en öl. Jomen visst va skönt he e tå he pipar i örona å svider i skinni tå dimdi blodtösto djure svärmar. Fa man in så ere 30grader heitt å all e sveitt å skito å ligger å flåsar på matto å kämpar fö ti få luft. San man väl somnar ska man jo ligg å skrapa bitona på fötre resten åv natte.

Jaha, he va va ja had ti säg..

• tussimamma

Va ni snackar!
    Ja ha aldä veta ov na ja me ammasi. He ha gaji fint he ti sta i tpajto somar som vinter å sema i iskald poole å ga me våt simppare å frys ha no å gaji fint tå ja ha heilamma.
    Aldä he sko ha så mytsi som picka nastans å ja ha heilamma fyra bån ca halvår/bån.

E int ja passli så säg

• tussimamma

Va vart e de fö hästsko ja laga? He sko jo va en glada gubb

• tussimamma

Lilla My- tu e smart!
    Syskone, int minns ja na åv na tode ja, he e så längsan. Men ja minns tå ja fo ti BB sjölv fösta gango, he va nagang i medlet åv 90-tali..
    Ikväll ha vi ve å sema. Vi repa iväg baket 7 me all unga tå vi va så däävi. Riitti skönt var e fast vi va ut på seino. Gumman sa no tå vi had duscha "hem schåååva"
    Imåro er en ny dag me ny motgånga. Sko kanski böv böri sova.
    Natinati!

• tussimamma

Men int ha di väl na mytsi svinfluenso i Barcelona?
    Ja e liiti småfökyld å unga min e na riitti grise. E ja i riskzonen?

På tal om unga min så e di int billi utan dyr, men nu ha di jeans å skjortona all tri ti skolavslutning. Sveittot var e å ut åka vi från Lindex tå di had valomerkki tjugo öve tri
    Lagom dag ti nöjt på kreditkorti tå he ba regnar tä ut.

Om en viko e gubbis vårdledi fädi å ha återvänder ti förvärvsarbete. Iställi fö ti va arbeitslös kan ni gratuler me ti att int böv va heim me båne min i somar på heiltid. Ja få fortsäti ti sista augusti å ga ner ti tri dag i viko. Å va ja än nagang ha sagt så no ska he va skönt ti få va i arbeiti å int måst va heim jämt!! 4bån heim heila soman nä bevare mig väl!

Svar på tråden Österbottniska tråden 17