• hej hopp fallera

Österbottniska tråden 17

Välkomna till vår 17:de tråd!

Här är alla välkomna, det spelar ingen roll om du hängt med sen början eller är alldeles ny här. Känn dig välkommen! *och samma på dialekt*

Här är våra tidigare trådar:
    tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-3-28/m3052858.html
    tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m4117933.html
    tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-3-28/m5492579.html
    tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m7297792.html
    tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m9182214.html
    tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m11369058.html
    tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m14125141.html
    tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m17093871.html
    tråd 9: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m20340120.html
    tråd 10: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m23423350.html
    tråd 11: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m26562686.html
    tråd 12: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m29404874.html
    tråd 13: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m32347816.html
    tråd 14: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34908995.html
    tråd 15: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m37652568.html
    tråd 16: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m40658662.html

Här är våra andra österbottniska trådar:
    gravida/bebistråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m42792472.html
    recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m42448178.html
    träfftråden: www.familjeliv.se/Forum-5-67/m41144028.html
    vikttråden: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41388898.html
    motionstråden: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m42121303.html
    byggtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41204572.html
    odlartråden: www.familjeliv.se/Forum-11-240/m40642326.html
    dagens mat-tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-241/m41204436.html
    scrappartråden: www.familjeliv.se/Forum-11-240/m41886616.html
    öb-listan: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m37653025.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-29 22:16
    odlartråden: www.familjeliv.se/Forum-11-240/m43516211.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-10 22:38
    träfftråden: www.familjeliv.se/Forum-5-67/m43826903.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-18 07:22
    vikttråden: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44042234.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-09 09:37
    motionstråden: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44652620.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-05 22:25
    gravida/bebistråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45332952.html

• Svar på tråden Österbottniska tråden 17
  • tussimamma

Goafto!
    Ida ha vi ba kalasa. Ja å ve ti stan å skåda steina. Å tå mära ja tode dyr trädgårdsgånga å toki skräp. San va vi på kalas å san fik vi ha kalas sjölv. Nu kom äldsta pojken heim från Hfors så stugo e full, tom +1bån ha vi!
    Fökyld e ja, har såra hals, å öra å he tar sårt i hövo ti bost håri tom duschen to sårt. Men int e he så uslit iaf, grilla ha vi gjort å iti meir än fö mytsi igen som omväxling.

Idi Veeras dilemma va no svår, tur man int star infö na tokode, men tykt LCroft resonera bra. Däremot ha ja svårt ti tro ja sko klar åv ti avslut en graviditet även om ja både sko " veta" å tyck he e he bästa fö me, båni å vår adä båne.

Ide me att man passar ti bo på landi om man int ha bussi hus, he veit ja int va ja tänker om. Undrar no mest ho folk tänkt finansier alltihopa? Int fullt så pråligt döger no å. Men skönt he er e ti bo så man int böv heila tin rätt till trädgåln för att int granna ska tala. Nå no tala ti men int så mang

• Millami

hu ere får man nå bostadsbidrag om man äger t.ex lägeneheten man bor i...?

Lycklig Mamma till Anton -07 och Nea -09
  • svirvel
    Millami skrev 2009-05-23 23:38:41 följande:
    hu ere får man nå bostadsbidrag om man äger t.ex lägeneheten man bor i...?
    He får man int, enlit he jag veit.
    (He sku ju vara sama som att fpa betalar åv på ens privata lån... å he gör di antagligen int) Iställi måst man no tala me banken om möjliheit at änder på lånis betalningsplan så månadskostnade minskar.
  • beibikär

Gomoro!
    Ho känns e ti ha lunginflammation? Sjukt i brysti, äckli hosto, hövovärk, öm å svag i kroppi, hjärtklappning, tungt ti andas å allmänt slatro? Ja å så liti feber föstås.
    Ja ba fundrar om man måst vänt tills febern e rejält hög fyri man kan lyckas få en kur? Ir e na skild sårts flunsso som fäälas nu, som ger tokide? Tå ja ha hört om fleir som får i lungona?

jA, he va nu va ja had ti sej. Kan berätt åt Maja at gubbis fösta tanne ho kom å ho for in tibak å va läng bort å san kom o på nyyt å he va alder na problem, iställi vart e en lycka sak som de alltämt tycker om ti berätt, såde 40 år baket...Hoppas int e vart na värr vi ert helder!

Ja ska fösök laga na blogg inlägg ja nu, kanske int ska tvätt na stugoväggar ida...

• Millami

svirvel
    joo va lite he ja fundera....
    Tack!
    nåå e int nå riktit aktuellt just nu, vi ha nu bara börja funder på olika alternativ för hur vi ska gör här framåt...

*suck*
    känns så osäkert allting....vi vet int om vi ska stann i vasa eller om vi ska flytt norrut....om vi sku köp en lägenhet här å sälj den om typ 2 år å flytt norrut å börj bygg då när gubbin ha jobbi lite mer då...

vill ju seeeeeenast att vi bor där vi menar stann då anton ska börj i nå skola...fö sen di börj i skolan vill int ja flytt nå mycki nå mer...

nåååjaaa e löser väl se....

beibikär
    då ja had lunginflamation i augusti ifjol så känndes e precis som en vanli fökylning först....då ja for ligg vi 21 tiden had ja sjukan hals ,snoro å lite stägring....vakna 2,5 timma senare å kuna int andas, had 39 graders feber, å riktit sååår i halsin å lungona...uuuuscchh he va hemskt....fick just å just väckt sambon å sa an sku dra fram nå klädre åt oss...å ja sökt efter telefon å ringd åt mommo å ända ja kuna säg va "Skyyyyndi hiiiit" tror on va här inom knappt 10 min....å då for vi genom dörrn å mommo lämna me anton...
    sååå vare nu för mig...så ja vet int riktit hur e måst va....löns no ti koll upp iallafall!

• Mirremama

Beibikär, jag har nästan alla symptom som du räknar upp jag å. Jag har haft stegring eller ordentligt feber om vartannat sedan måndan, riktigt sjuk hals, "olustkänsla" i hela kroppen, liksom såndär obestämbar värk, igår börja jag dessutom hosta så e värker i lungorna och bröstkorgen. Jag hadd int ens fundera på lunginflammation, kan man ha he utan att få hör feber till kvällarna? Jag har int vari och visa upp me nånstans ännu men måst hursomhelst till arbetshälsovården imorgon, såjag ids int fara och sita vid nå hvc idag . Eller sku jag måst tro?

• veera

Millami-åtminståne förr så va e så att int du behövda skatt på eventuell vinst på fastiheitsköpe, om du hadd ägd bostadn i minst 2 år. Om du hadd ägd bostadn minder än 2 år så har du rätt att dra åv all utgifte från vinsten, spara kvittona!
    Välkomi norrut.

Å hede me skola e int så lutgiltit som man sku tro. Nu så ska flickos bästis(å restn åv familjen å ) flytt ti JAPAN få två år. Flicko sku byri i förskola men nu så blir e engelsk skola i Japan, å så kombe di tibax tå flicko byri på tvåan i Finland. Så gar e å. Tur att e finns internet så man kan hald kontakt ti ana sido jolkloti men no känns e tråkit äntå. Speciellt tå båne vår ha så otrolit bra gemenskap.

Å ja e ännu säkrari på vårt beslut om att he int blir na tridi bån hid i husi. Vi har två frisk båne å he e onödit att utman ödi na fleir gang.

Nu ska ja lag me ut å rens ogräsi så att ja får tömd huvu.

Beibikär-e du säke på att di int har H1N1?

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • Millami

veera
    joo, he e no fortfarande sååde
    så därför sku e no va skönt ti köp en radhuslägenhet....e såååå trött på ti bo i höghus...
    gubbin ha allti sagt tills för typ ett halv år sedan att han dan an slutar skolan jär så ska an hem ti pedersöre tibax...men han ha väl no lite börja funder nu....tack å lov fö he

no sku he ju lönas ti stann jär typ 2 år till å an sku jobb då eftersom an har ett suuuper jobb här som an trivs me, int vet man ju va an får om vi flyttar...

nää int ere väl såå farligt i dagens läge me hede skolan..men tror he sku gå bättre som för dom du tala om....men att kom från en helt annan stad å ha ett barn som ska börj typ nån ny skola å int känner EN ÄNDA så e kanske lite annat ändå...uuuscchh tänker bara om ja sku ha måsta gör nå sånt..ja sku ju ha gått under...

Tack!

• LCroft

Jag skulle sola idag men solen lyser med sin frånvaro *ironisk till tusen*

Halsen känns äntligen lite bättre men örat känner jag av ännu. Var och fiskade med Ida här på förmiddagen, kom fram till att hon är bra modigare än sin mor, jag tycker fiskarna är fasligt läbbiga att ta i men hon hade inga problem

Via Sunds var vi just, men jag lider av beslutsångest i år, vet inte alls vad jag ska plantera i mina krukor, så igen en gång kom jag därifrån tomhänt. Glömde t.o.m att köpa Mårbacka som jag visste jag skulle ha, så kan det gå

Var till Kärkkäinen förresten igår men konstaterade att dit behöver jag inte fara fler gånger. Fanns ju ingenting! Ja förutom skräp då.

Blir nog att slänga sig på soffan framför spisen nu med en bra bok, lockar mest en dag som denna

• mimo80

Nu ha just läst ut läckbergs senaste bok-OJ,ja kunna int slut heller...helt inne i den!Väntar bara på nästa nu! Å filme ska di laga på de andra böckerna nu å!Yes!

Svar på tråden Österbottniska tråden 17