Vad ska ni grilla ikväll?!?
Behöver tips på tillbehör och vad som kan tänkas vara gott! Gärna recept!
Behöver tips på tillbehör och vad som kan tänkas vara gott! Gärna recept!
Tror jag ska grilla hamburgare! Men ej säker finns ju så mycket gott så här i början av våren!
Det blir nog grillat, marinerat kött/kyckling med grillade grönsaker och typ tzatziki.
Vi har hittills grillat: Whiskeymarinerad ryggbiff, Rödvinsmarinerad ryggbiff, Whiskeymarinerad lövbiff, karée, korv.. På sommaren grillar vi flera gånger i veckan när sambon är hemma!!
Vi brukar göra klyftpotatis till och på sommaren bara sallad med lite olika grönsake, melon och fetaost. Egengjord potatissallad med äpple och mango är oxå en höjdare!!
Har inga recept på marinad då det är min sambo som står för den biten!!
Ska försökka oss på lax, men det brukar vara lite svårt att grilla...
Får nog bli foliepaket
Annars är favoriten Entrecote som matrineras ett par timmar i cola, grillolja, citron, honung, salt, peppar och grillkrydda. Mums!
(Det sägs ju att marinad kvittar, men vi tycker dfet smakar gott av det!
Grillspett med grönsaker och något kött är oxå gott!!
Vad gott! Här blev det hamburgare, karre hallomiost och en sån där som ser ut som en gurka
vill inte stavafel haha..
Gott cola marinad har aldrig prövat recept tack!!!
Om du menar mig så gör jag bara så.
Cola, grillolja, citron, honung, havssalt, peppar och grillkrydda. Allt efter behag och beroende på köttmängd.
Ungefär lika delar grillolja och Cola. FUnkar lika bra med Coca cola och Pepsi max så jag tar det vi ska dricka sen.
Blanda i en påse och sedan i med köttet i skivor.
Låt ligga och när det grillar tror jag maken penslar med marinaden som är kvar då och då, plus kryddar med samma kryddor också.
Marinerade idag
Matolja
grillkrydda
vitlökskrydda
cayennepeppar
chillipulver
paprikapulver
gött gött
jag gillar inte när det är honung eller cola i marinaden för det blir ingen bra smak kött ska inte smaka sött,men det är bara vad jag tycker
Ikväll grillade vi inte men igår åt vi grillspett med kycklinglårfilè, marinerade i olivolja, krossade vitlöksklyftor, färsk stött timjan, citronsaft+rivet skal, flytande honung, flingsalt, nymald svartpeppar.
Ugnsrostade delikatesspotatisar med skal på (olivolja, flingsalt)
Liten sallad bestående av halverade cocktailtomater, stora kalamataoliver, finhackad rödlök, fruktig olivolja, salt och peppar.
Tre olika kalla röror/såser:
- creme fraiche, rivet skal av citron, citronsaft, finhackad färsk timjan, salt och peppar
- creme fraiche, hackade kalamataoliver, hackade lätt soltorkade cocktailtomater, salt och peppar.
- creme fraiche, grovriven parmesan, hackad färsk basilika, salt och peppar
Nybakt bröd från bageriet (ljust stenugnsbakat surdegsbröd)