Min mormor har sin kvar (gifte sig typ 1940) Hon var jättesmal då hon gifte sig och dessutom är den färgad lila, för hon skulle på bröllop efter sitt eget. Har tusen små knappar i ryggen och lång ärm, hög i halsen. Inget jag skulle vilja ha även om den vore vit.
Min mamma sparade sin. Den var i jättefint tyg, bomullsbrokad, ganska kraftigt bomullstyg så den föll fint. Hon sydde den själv. Också ganska hög i halsen och långa ärmar som är smala längst ner. När jag tog studenten för 4 år sedan sprättade vi sönder den och sydde mig en läcker studentklänning för tyget, en kort empiremodell.
Till sommaren gifter jag mig. Önskar nu att vi hade sparat mammas klänning och sytt om den till en brudklänning... Köpte min klänning på internetauktion på tradera. Tyvärr kunde jag inte ha den när den väl kom, fick inte ens på mig den. Var empiremodell och jag fick den inte över bysten, den satt fast under armarna. Men nu har jag gått ner 10 kg och får på mig den! Och den sitter ganska snyggt! Sitter nog ännu bättre om ett par kg till! Och dessutom mår jag bättre nu och orkar mer.
Och efter den 24 juli ska jag sälja den vidare! Tror inte att den kommer kännas modern för mina barn att ha och inte heller för mina barnbarn. Jag ska istället låta fler få ha min underbara klänning!