• misstristess

Några frågor om löptik.

Hundskrället jag passar har nu löpt i tio dagar. De senaste två dygnen har varit helt hopplösa. Ett evigt pipande och ylande.

Hur länge kommer hon att hålla på? Hon är som ett plåster på alla. Vill ut hela tiden för att leta hane. Så fort hon ser en annan hund ylar hon som besatt nästan.

Blir det värre??

• Svar på tråden Några frågor om löptik.
  • hmcc
    misstristess skrev 2009-04-24 21:09:45 följande:
    Hundskrället jag passar har nu löpt i tio dagar. De senaste två dygnen har varit helt hopplösa. Ett evigt pipande och ylande.Hur länge kommer hon att hålla på? Hon är som ett plåster på alla. Vill ut hela tiden för att leta hane. Så fort hon ser en annan hund ylar hon som besatt nästan.Blir det värre??
    Är det 10 dagar sedan första bloddag?

Min pappis blev parad på 22:a dagen (från först bloddag) så en vecka eller två kan hon löpa, men det vanligaste är att höglöpet är mellan dag 12-16
  • Git

Kan nog vara ett tag till ja... Testa med att klia vid svansroten, och "läs" av för varje dag så märker ni om hon viker undan svansen mer eller mindre för varje dag. Efter ett par löpningar läser ni av henne innan ni märker att hon blöder.

• misstristess

Hon har blött i ca tio dagar. Så då är det kanske bara en vecka till?

Men vad menar du med att du parade din hund dag 22???

• misstristess

Passar henne just nu när husse inte kan ha henne. Ska vara här i två veckor till.
    Behöver inte ens peta på henne för att svansen ska vikas åt sidan.

Hon är snart 13 år, hur länge löper en tik?

• Git

Jag frågade min vet för ett tag sen och han sa hela livet...

• misstristess
    Git skrev 2009-04-24 22:24:33 följande:
    Jag frågade min vet för ett tag sen och han sa hela livet...
    Men kan de få valpar hela den tiden?
    Hon vill inget annat än att hitta sig en fin hane just nu.

Märker en hanhund att hon löper även på avstånd?
  • Git

De kan bli dräktiga, men det är inte säkert de klara av det. Det gäller alltså att du har koll på henne!!
    Min hanhund känner av löptikar på minst en km avstånd. Färdas väl i luften antar jag.

• misstristess

Har henne kopplad hela tiden.
    Bor i en stad så här är gott om hundar hela tiden.

Inte konstigt då om vi möter en del bångstyriga hannar.

Men jag tycker nästan synd om henne, hon är som besatt av detta.
    Kommer hon att vara så här resten av tiden? Eller är där en topp som avtar?

Hur länge luktar hon löptik efter att det slutat blöda? Och kan hon bli dräktig efter det att blödningarna slutat?

Många frågor, men jag har nog aldrig haft att göra med en löpande tik innan.

• Git

I slutet av löpet kommer hon troligen inte att gilla hanhundar, våran tik morrade alltid mot hanen efter ca 2 veckor.

Svar på tråden Några frågor om löptik.