• moonweb

Att skriva en novell

Jag har fått en utmaning av min man som gäller att skriva en novell och skicka in till en tävling. Jag har aldrig skrivit någon novell förut, så jag undrar om det finns någon här som har några goda råd att ge? {#lang_emotions_smile}

I tävlingsreglerna står det såklart hur lång novellen ska vara och i vilket format den ska skickas in, men ämnet är fritt.

Tack på förhand! {#lang_emotions_sunny}

Hellre en glad amatör än flera sura proffs!
  • Svar på tråden Att skriva en novell
  • Schnooglewookiemush

Har du kommit på nåt att skriva om?

Jag brukar alltid komma på innan jag börjar vem det ska handla om, och vad som är själva "snurren" på novellen som gör den intressant.

• moonweb
    AtroCious skrev 2009-04-25 12:36:54 följande:
    Har du kommit på nåt att skriva om? Jag brukar alltid komma på innan jag börjar vem det ska handla om, och vad som är själva "snurren" på novellen som gör den intressant.
    Ja, det var lite så jag tänkte, att man måste väl ha en färdig plan att gå efter, annars blir det ju kanske inte så genomtänkt.

Men hur brukar du göra, skriver du ner dina tankar och idéer, gör ett utkast eller en "ram", eller klarar du av att hålla dem inne i huvudet?
  • Schnooglewookiemush
    moonweb skrev 2009-04-25 16:08:23 följande:
    Ja, det var lite så jag tänkte, att man måste väl ha en färdig plan att gå efter, annars blir det ju kanske inte så genomtänkt. Men hur brukar du göra, skriver du ner dina tankar och idéer, gör ett utkast eller en "ram", eller klarar du av att hålla dem inne i huvudet?
    Jag har faktiskt bara skrivit en novell en gång, i skolan. Men den blev riktigt bra!

Då hade vi som uppgift att komma på en historia i huvudet, kanske skriva några stödord. Sedan var vi tvungen att skriva novellen på fri hand under en lektion.

Bestämde mig först om hur jag vill skriva; ska det vara sett ur "min" syn eller ska det handla om en kvinna eller en man.
    Sen så kom jag på själva idén om vad novellen skulle handla om.
    Jag skrev sedan ner hela novellen bara rakt av, som ett utkast. Sen gjorde jag ändringar.
  • moonweb
    AtroCious skrev 2009-04-25 16:18:36 följande:
    Jag har faktiskt bara skrivit en novell en gång, i skolan. Men den blev riktigt bra! Då hade vi som uppgift att komma på en historia i huvudet, kanske skriva några stödord. Sedan var vi tvungen att skriva novellen på fri hand under en lektion. Bestämde mig först om hur jag vill skriva; ska det vara sett ur "min" syn eller ska det handla om en kvinna eller en man. Sen så kom jag på själva idén om vad novellen skulle handla om. Jag skrev sedan ner hela novellen bara rakt av, som ett utkast. Sen gjorde jag ändringar.
    Ok, tack för dina svar!

Jag har skrivit noveller förr, men det var när jag var 12-13 år och då var det ju på en helt annan nivå, så att säga.
  • Eisa

Jag har vunnit några novelltävlingar. Mitt tips är att skriva på det sätt du tycker är roligt. Det blir sällan bra om du tänker "hur vill de ha det?"
    Låt det flöda från DIN kreativa ådra.

12.34
  • moonweb
    Eisa skrev 2009-04-26 09:49:55 följande:
    Jag har vunnit några novelltävlingar. Mitt tips är att skriva på det sätt du tycker är roligt. Det blir sällan bra om du tänker "hur vill de ha det?" Låt det flöda från DIN kreativa ådra.
    Ja, det var ett bra råd, för jag hann redan tänka så! Tack!
Svar på tråden Att skriva en novell