• Licens To Kiss

Jag har frågor om pco. Nån som skulle vilja svara?

Räcker det med att man en månad märker av försenad mens så kan man ha pco?

Får man pco bara så där poff eller är det nåt som kommer samband med första ägglossningen i sitt liv?
  • Svar på tråden Jag har frågor om pco. Nån som skulle vilja svara?
  • citte

pco , det är så att när mens hoppar väldigt oregelbundet så brukar det vara en pco och när ägglossningen strular, det sägs ju att dem som får pco är oftast överviktiga men så är det inte, känner dem som har pco och det är olika för alla. så bara för att din mens har hoppat över en vis månad det kan vara tex stress, utan att du också tänker på det, mensen kan ju själv klart hoppa fram nån månad för alla, så fundera inte så mycket på det, lycka till

• krisscross

PCO är ett syndrom, inget sjukdomstillstånd, det kan vara skönt att veta även om det inte är något positivt att ha =)

PCO innebär att man inne i äggstocken har massor av "cystor" som lägger sig i ett "pärlband" runt väggen. Inga ägg utvecklas - ingen ägglossning - ingen bäbis. PCO är något man inte kan bli botad från, dessutom är det förmodligen ärftligt, men det är också något man kan leva ett helt liv med utan att ha minsta problem, en del vet kanske inte ens om att de har PCO. Vissa märker inga problem att bli gravida, har regelbundna blödningar etc.

PCO-symptom kan vara ex. övervikt (framför allt bukfetma), utebliven ägglossning och mens, akne, ökad kroppsbehåring etc. Man har en ökad risk för att få diabetes och hjärtkärlsjukdomar, man har förmodligen vissa problem med insulinet, kan ha förhöjda testosteron-nivåer osv.

Jag har precis nu efter en utredning fått veta att jag har PCO. Jag fick missfall i november och ägglossningen har inte kommit igång sedan dess. Jag har påbörjat min första kur med Pergotime för att försöka få igång ÄL samt fått Metformin för insulinet och ev. viktnedgång därav. Om jag fattat det hela rätt så har jag har PCO "i kroppen" hela tiden, men det var först efter mitt missfall som det utvecklades.

Hoppas det var till någon hjälp =)
    /Kram!

• MiniNässlan

Hur får man reda på om man har PCO? Jag har ingen egen ÄL utan måste ta pergotime trippeldos plus Ovitrelle för att få det. Har gjort blodprov och massor av VUL. Kan man se på VUL om man har PCO?? Jag har inte regelbunden mens heller.

• Nuni

Ja man kan se om man har de typiska PCO äggstockarna genom VUL. däremot kan man genom prover veta vilken grad man har. Om man har PCO äggstockar enbart eller om man även har PCO-s.

TheJodas skrev 2009-05-15 22:47:27 följande:
    Hur får man reda på om man har PCO? Jag har ingen egen ÄL utan måste ta pergotime trippeldos plus Ovitrelle för att få det. Har gjort blodprov och massor av VUL. Kan man se på VUL om man har PCO?? Jag har inte regelbunden mens heller.
  • MiniNässlan

ok, jag antar att min gyn skulle sagt det till mig om jag hade det. Det verkar ju som att jag har dom symptomen, men vad kan jag om det området.

• krisscross
    TheJodas skrev 2009-05-15 22:47:27 följande:
    Ja, på VUL man ser om man har PCO. Då kan läkaren se att det ligger massor av "cystor" i äggstocken. Sen är ju symptom som övervikt (framför allt bukfetma), utebliven ägglossning och mens, akne, ökad kroppsbehåring etc. saker som också spelar in.
  • kattboll

Min mens försvann när jag var 17 och jag förstod inte varför förrän jag nu fått tillbaka den. Jag tror att anledningen var att jag först bantade (extremt fettsnålt och vegetariskt) och gick ner kanske fem kilo eller så och sen lärde jag mig att dricka öl. Att jag var smal när den försvann har alltid varit skönt att kunna säga i hela min kamp för att få diagnosen, när det de alltid först påpekar är övervikten.

• LillaFlingan

enbart PCO är äggstockarna..

PCOS är pcoäggstockar+syndrom.. stor skillnad där ..

dock kan man ju ha svårt att bli gravid av båda två..

jag har själv pcos, är överviktig,ökad behåring,acne och jag e 26år!..
    listan kan nog göras lång..

har iaf äntligen fått börja med yasmin igen, som hjälpte mig att gå ner i vikt 2004.. rasade då över 20kg på rätt kort tid :)(som sen kom tillbaka när jag slutade med ppiller 2år senare :S)

Svar på tråden Jag har frågor om pco. Nån som skulle vilja svara?