• Längtandsfull

Har ni haft problem med myror? hur löste det sig?

Är det någon som har hafft stora problem med myror?

hur lång tid tog det innan problemet var löst och vad för metod använde ni er av?

Vi har miljontals myror utanför dörren och har nu lagt ut Anticimex myrgiftdosor...

• Svar på tråden Har ni haft problem med myror? hur löste det sig?
  • byström

Myrgift har vi prövat, med riktigt dåligt resultat.
    Vi la dom då ute på gården, men undrar om man kanske skulle lagt dom vid stacken istället...?

Nu har vi krattat ut deras stack och strött aska över.
    De kommer inte tillbaka. =)

• Needy

Myrr fungerade inte, så vi köpte myrdosor- myrorna försvann samma dag!!!

Why be pretty, when you can be gorgeous?
  • Längtandsfull
    byström: kankse det man skalll testa då om detta myrgift inte fungerar.. har ju en hög som skall endas upp så då får vi massor av aska.. dör dom då eller flyttar dom?

Needy: härligt vi har fått myrdosor av anticimex hoppas det fungerar lika bra...
  • byström

Ja drottningen blir kvar under askan, så arbetarna irrar nog runt tills de kolar... tror jag.
    Borta är de iaf.
    Hoppas dosorna fungerar för er, för oss gick det inte alls.

• Längtandsfull
    byström Ja de hoppas jag värkligen dom gör... gör dom inte det så skall vi prova med aska... men gräver dom sig inte ur det?
    om inte nått fungerar så får anticimex komma hit och sanera...

för som det är nu så kommer vi aldrig kunna befinna oss på vår tomt... vart man än står så är det miljoner myror runt fötterna... menar värkligen det.  inte kul alls...
  • byström

Aska är frätande, de gillar det absolut inte.
    Har för mig att man använder aska för att göra lut...

• Missimo84

Vi hade problem när jag var mindre. Då kom jag ihåg at det fanns myrfällor och att mankunde lägga ut persilja... Det tyckte de tydligen int om.
    Men annars får man väl ringa anticimex eller vad de nu heter

• Längtandsfull
    byström: ok, tack för tipset... kanske blir att testa det... även om myrorna skulle försvinna nu så känns det skönt att göra något extra för att vara på säkra sidan..

Missimo84: vi har också myrfällor.. får se om det fungerar... kan ju testa persilja också.. har redan kontakt med anticimex.
  • Julienne

I vårt förra hus fick vi in myror varje vår vid den här tiden. Tydligen letar de efter vatten?
    Vi fick tipset att vattna runt husgrunden med Baythion utblandat med vatten i en trädgårdskanna. Och det hjälpte. Tog man tag i problemet så de inte hann bygga bo inomhus, försvann de. En gång hann de dock bygga bo och det året var knepigare. De installerade sig i en krukväxt och innan vi kom på det.....

• Missimo84
    Längtandsfull skrev 2009-04-26 13:32:06 följande:
    byström: ok, tack för tipset... kanske blir att testa det... även om myrorna skulle försvinna nu så känns det skönt att göra något extra för att vara på säkra sidan.. Missimo84: vi har också myrfällor.. får se om det fungerar... kan ju testa persilja också.. har redan kontakt med anticimex.
    funkade hemma hos oss i allafall lycka till
  • Heather

Tydligen gillar myror inte kanel, vet inte om det hjälper med stora myrproblem men vi blev iaf av med myrorna som "flyttat in" i barnen sandlåda genom att blanda in kanel i sanden.
    Kan vara värt ett försök...?

• Längtandsfull
    Julienne: men problemer är till största delen utanför dörren... dom är inte så mycket intill husgrunden utan som har en gång ungefär en meter från huset.

Heather Kan ju testa med det kommer gå åt fruktansvärt mycket kanel om amn skall strö över alla myror...
  • grekinna

prova med kanel eller peppar myror hatar starka doffter hall i en lock ock lagg nen den dar du har satt myrer lycka till"_

• Längtandsfull

man behöver alltså inte leta efter myror uten det är miljontals överallt. spelar inte någon roll vart någonstans man står på vår tomt som är 1500kvm...
    men om jag skulle plasera ut en hög med peppar och kanel så skulle dom väll bara flytta på sig lite... blir man väärkligen av med dom?

kan kanske hälla en hel burk med peppar över varja stack... bara dom inte kommer in då...

• byström

Att strö saker ute på tomten ger jag inte mycket för.

Om ni har så mycket myror så måste ni gå till källan - stacken - för att få bukt med problemet.
    Pröva dosorna först, hjälper inte det kan ni kratta ut stacken och strö aska, skulle inte heller det fungera så får ni väl dränka dom.
    Stoppa trädgårdsslangen i stacken och låta den stå på någon timme.

En del säger man ska hälla diesel i stacken och tända på - men det kan ju bli en rätt trist historia om det är torrt ute som nu.

• Duckan74

Anticimex dosor har funkat hos oss.

• Floria

Antcimex kom hit och hällde något giftigt i den enormt stora stack som gjorde att vi bara kunde använda halva tomten. Sen myrrar vi massor direkt när det kommer nya stackar.

• Buster78

jag rekomenderar helt rätt och slätt ANTOTAL finns att köpa på grangården elller odal! helt otroligt bra, det är inte som myrr. Av myrr flyttar myrorna bara på sig men antotal tar död på hela bott! jag utrota en stack med skogsmyror över en natt med det medlet!!!

Svar på tråden Har ni haft problem med myror? hur löste det sig?