• Lolilla

Vad är straffet för att köra utan körkort?

Detta gäller en diskussion vi har haft: Vad är straffet för att köra tung mc utan att ha mckort? Personen i fråga har B-körkort men ingen behörighet för hoj. Är det "värre" eller "bättre" när man innehar b-kort?

• Svar på tråden Vad är straffet för att köra utan körkort?
  • Lolilla

Jag kanske är trög, men jag hittar inte det som jag skriver om

• Danne74

Enligt tabellen ovan 30 dagsböter.

Vill man i mycket grova drag beräkna den totala bötessumman för ett brott kan man ta bort de tre första siffrorna i bruttoårsinkomsten och multiplicera med antalet dagsböter. Exempelvis olovlig körning begånget av en person som tjänar 210.000 kr per år: 30 dagsböter x 210 kr = 6.300 kr.

Notera att olovlig körning medför ett strafförelägganden, det är alltså inte bara en förseelse utan ett relativt sett grovt brott.

Det högsta vanligaste bötesbeloppet som inte är dagsbot är 2000 kr och även vid en måttlig normal inkomst så är alltså kostnaden för olovlig körning mer än 3 gånger så högt.

Eftersom olovlig körning medför rapport till åklagaren så kan även denne begära att länsstyrelsen återkallar körkortet (B-kortet) på upp till 6 månader, vanligast är dock att man bara får en varning.

Lyckas man kvalificera sig för grov olovlig körning så får man ALLTID sitt körkort återkallat, vanligtvis 6 månader men i vissa fall upp till 10 månader.

Intressant nog så är påföljden högre om man kör B-fordon med A-kort än tvärtom.

• Mum of love

tror man blir av med kortet i någon månad (ev massor me böter)

Lyckligast i världen!!!
Svar på tråden Vad är straffet för att köra utan körkort?