• noorah

Angående romer/zigenare..

Jag har fått för mig att jag vill veta mer om romer av någon anledning, jag hittade bara lite fakta på google men inget intressant och undrar om det finns någon som kan svara på dessa frågor..

1. När börjar man ha en sån där stor kjol?
    2. Är det sant att man klipper av håret på kvinnan om hon varit otrogen? jag har hört det och vill bara veta..
    3. Vad gäller när kvinnor och män är tillsammans, vissa kulturer är ju lite stränga med sånt..
    4. Hur firar man ett barns födelse?

vissa frågor kanske är lite konstiga men jag hoppas någon som vet kan svara

• Svar på tråden Angående romer/zigenare..
  • Fattosh

1. Endast finska zigenare romer bär de stora svarta kjolen

2.Kan hända att dom gör det men inte alla

3. vad menar du med mannen och kvinnan i kultur?

4. Firar vi med pompa och ståt en stor fest ordnar man.

Är inte så bra på att skriva men hoppas att du fick svar på dina frågor'

Angående kjol som zigenare så MÅSTE kvinnan ha det dock inte stora som finska zigenere. När vi gifter oss måste vi bära den eller om man anser att man är mogen alltså kroppen då anledningen till att vi bär kjol är för att vi inte ska visa former.
    Oftas sitter kvinnorna och männen för sig själv men det är inget måste tex på fest i lokal så sitter männen vid ett bord och kvinnorna vid ett annat.Renlighet är mycket viktigt för oss tvätten delar vi upp df tar det evigheter för oss att bli klar handukar för sig själv barnens,kvinnans,mannens för sig själv.Tappar vi nåt på golvet så kastar vi det många kan andvända disktrasan till att torka upp nåt som man spillt ut på golvet och sen andvända den igen till köket men vi skulle aldrig få
    för oss att göra det då det är orent .Zigenare får inte jobba inom vården då det är mycket stor SKAM och mycket orent för oss menar inget illa för andra.Man blir "marime" om man jobbar inom vården dvs smutsig oren ingen kan komma hem till dig eller dricka,och äta med dig i ett antal månader.Jag själv går inte i kjol då jag anser att jag kan vänta tills jag gifter mig men man behöver inte ha jätte lång kjol typ under knänna över skulle vara skam haha men jag ser många gifta zigenare med byxor och kortkort men dom är inte i samma folkslag som mig jag är svensk/polsk zigenare min mamma är kelderara,min pappa lovara det är på de sättet man vet vilket folk slag man är ifrån finska heter kaale.osv,,kommer inte på nåt mer att skriva nu,,,

• Dessie
    Fattosh skrev 2009-05-15 22:28:41 följande:
    1. Endast finska zigenare romer bär de stora svarta kjolen 2.Kan hända att dom gör det men inte alla 3. vad menar du med mannen och kvinnan i kultur?4. Firar vi med pompa och ståt en stor fest ordnar man.Är inte så bra på att skriva men hoppas att du fick svar på dina frågor'Angående kjol som zigenare så MÅSTE kvinnan ha det dock inte stora som finska zigenere. När vi gifter oss måste vi bära den eller om man anser att man är mogen alltså kroppen då anledningen till att vi bär kjol är för att vi inte ska visa former.Oftas sitter kvinnorna och männen för sig själv men det är inget måste tex på fest i lokal så sitter männen vid ett bord och kvinnorna vid ett annat.Renlighet är mycket viktigt för oss tvätten delar vi upp df tar det evigheter för oss att bli klar handukar för sig själv barnens,kvinnans,mannens för sig själv.Tappar vi nåt på golvet så kastar vi det många kan andvända disktrasan till att torka upp nåt som man spillt ut på golvet och sen andvända den igen till köket men vi skulle aldrig få för oss att göra det då det är orent .Zigenare får inte jobba inom vården då det är mycket stor SKAM och mycket orent för oss menar inget illa för andra.Man blir "marime" om man jobbar inom vården dvs smutsig oren ingen kan komma hem till dig eller dricka,och äta med dig i ett antal månader.Jag själv går inte i kjol då jag anser att jag kan vänta tills jag gifter mig men man behöver inte ha jätte lång kjol typ under knänna över skulle vara skam haha men jag ser många gifta zigenare med byxor och kortkort men dom är inte i samma folkslag som mig jag är svensk/polsk zigenare min mamma är kelderara,min pappa lovara det är på de sättet man vet vilket folk slag man är ifrån finska heter kaale.osv,,kommer inte på nåt mer att skriva nu,,,
    Varför är det orenligt att tvätta alla kläder tillsammans + jobba inom vården?
  • Marina Elena

för att man rör vid kroppsvätskor som är orena. Men alla är inte så stränga med allt sånt, jag jobbar inom vården men å andra sidan så jobbar jag inom psykiatrisk öppenvård och kommer därmed inte i kontakt med olika orena kroppsvätskor oh kroppsdelar

• Dessie

Marina Elena skrev 2009-05-21 18:34:31 följande:

för att man rör vid kroppsvätskor som är orena. Men alla är inte så stränga med allt sånt, jag jobbar inom vården men å andra sidan så jobbar jag inom psykiatrisk öppenvård och kommer därmed inte i kontakt med olika orena kroppsvätskor oh kroppsdelar
    Oki....
    Hur är det om en zigenare är inlagd på sjukhus?
  • mammaflickan
    Fattosh skrev 2009-05-15 22:28:41 följande:
    1. Endast finska zigenare romer bär de stora svarta kjolen 2.Kan hända att dom gör det men inte alla 3. vad menar du med mannen och kvinnan i kultur?4. Firar vi med pompa och ståt en stor fest ordnar man.Är inte så bra på att skriva men hoppas att du fick svar på dina frågor'Angående kjol som zigenare så MÅSTE kvinnan ha det dock inte stora som finska zigenere. När vi gifter oss måste vi bära den eller om man anser att man är mogen alltså kroppen då anledningen till att vi bär kjol är för att vi inte ska visa former.Oftas sitter kvinnorna och männen för sig själv men det är inget måste tex på fest i lokal så sitter männen vid ett bord och kvinnorna vid ett annat.Renlighet är mycket viktigt för oss tvätten delar vi upp df tar det evigheter för oss att bli klar handukar för sig själv barnens,kvinnans,mannens för sig själv.Tappar vi nåt på golvet så kastar vi det många kan andvända disktrasan till att torka upp nåt som man spillt ut på golvet och sen andvända den igen till köket men vi skulle aldrig få för oss att göra det då det är orent .Zigenare får inte jobba inom vården då det är mycket stor SKAM och mycket orent för oss menar inget illa för andra.Man blir "marime" om man jobbar inom vården dvs smutsig oren ingen kan komma hem till dig eller dricka,och äta med dig i ett antal månader.Jag själv går inte i kjol då jag anser att jag kan vänta tills jag gifter mig men man behöver inte ha jätte lång kjol typ under knänna över skulle vara skam haha men jag ser många gifta zigenare med byxor och kortkort men dom är inte i samma folkslag som mig jag är svensk/polsk zigenare min mamma är kelderara,min pappa lovara det är på de sättet man vet vilket folk slag man är ifrån finska heter kaale.osv,,kommer inte på nåt mer att skriva nu,,,
    Men herregud. Är det sant detta du säjer om renligheten o vården? Vad händer när en zigenare behöver vård, o vad tycker ni om folk som arbetar i vården, kan ni ta imot vård själva eller blir ni smutsiga då? Ska folk inte ta hand om varandra? Va menar du egentligen. Är du romsk? Eller va baserar du detta på`?
  • MIDE
    mammaflickan skrev 2009-05-21 20:44:53 följande:
    Men herregud. Är det sant detta du säjer om renligheten o vården? Vad händer när en zigenare behöver vård, o vad tycker ni om folk som arbetar i vården, kan ni ta imot vård själva eller blir ni smutsiga då? Ska folk inte ta hand om varandra? Va menar du egentligen. Är du romsk? Eller va baserar du detta på`?
    Har du läst tråden ?? Om inte gör det så får du nog svar på om hon e rom eller sedan vad hon baserar det på är det hon har växt upp med vilket är hennes kultur/tradition och som hon även påpekar att detta gäller inte alla.
    Ett exempel är som att alla muslimer skall be 5 ggr om dagen enligt koranen men följs detta Icke, eller att judar ska ska följa alla koscher lagar enligt thoran, vilket inte följs av alla. SÅ resten kan du räkna ut. Hoppas du får lite svar på dina frågor:)
  • mammaflickan
    MIDE skrev 2009-05-21 20:59:48 följande:
    Har du läst tråden ?? Om inte gör det så får du nog svar på om hon e rom eller sedan vad hon baserar det på är det hon har växt upp med vilket är hennes kultur/tradition och som hon även påpekar att detta gäller inte alla. Ett exempel är som att alla muslimer skall be 5 ggr om dagen enligt koranen men följs detta Icke, eller att judar ska ska följa alla koscher lagar enligt thoran, vilket inte följs av alla. SÅ resten kan du räkna ut. Hoppas du får lite svar på dina frågor:)
    hon kanske kan svara själv
  • MIDE
    mammaflickan skrev 2009-05-21 21:57:09 följande:
    hon kanske kan svara själv
    Ville ba upplysa dig om att det står klart och tydligt i ts att hon är rom själv så varför ska hon upprepa sig???
  • sushi81

Fattosh -

jag har också några frågor om du vill svara :)

Varför sitter kvinnor och män ej brevid varandra ? Varför får inte män och kvinnor sitta fram i bilen tilsammans ?

Stämmer det att romer uppfostrar sina barn med devisen 'fritt till en viss ålder,sen stenhårt', hoppas du förstår. Tex här där jag bor så har barnen knappt några regler alls tills dom fyller ca 10 sen gäller det att följa romska regler som bara den.

• Marina Elena
    sushi81 skrev 2009-05-22 11:54:15 följande:
    Fattosh - jag har också några frågor om du vill svara :)Varför sitter kvinnor och män ej brevid varandra ? Varför får inte män och kvinnor sitta fram i bilen tilsammans ? Stämmer det att romer uppfostrar sina barn med devisen 'fritt till en viss ålder,sen stenhårt', hoppas du förstår. Tex här där jag bor så har barnen knappt några regler alls tills dom fyller ca 10 sen gäller det att följa romska regler som bara den.
    att inte sitta bredvid varann har att göra med att kvinnan är mer oren än mannen och därför ska helst kvinnan vara bakom mannen så han inte blir oren. Det med barnuppfostran stämmer rätt bra. Små barn behöver inte bry sig om rent o orent reglerna och är därför mer fria.
  • Marina Elena
    mammaflickan skrev 2009-05-21 20:44:53 följande:
    man kan ta emot vård men det är orent att som zigenare att t.ex röra vid någon annans underkropp t.ex och därför kan det vara svårt att jobba inom vården. Världen för en zigenare är indelat i rent och orent, så är det bara.
  • Marina Elena

Marina Elena skrev 2009-05-22 16:28:38 följande:

att inte sitta bredvid varann har att göra med att kvinnan är mer oren än mannen och därför ska helst kvinnan vara bakom mannen så han inte blir oren. Det med barnuppfostran stämmer rätt bra. Små barn behöver inte bry sig om rent o orent reglerna och är därför mer fria.
    kan väl tillägga att långt ifrån alla zigenare håller på detta, vi sitter då t.ex om vartannat..men bland de som har den tanken att kvinnor o män inte ska sitta bredvid varann så beror de på orenheten
  • mammaflickan

Marina Elena skrev 2009-05-22 16:32:28 följande:

man kan ta emot vård men det är orent att som zigenare att t.ex röra vid någon annans underkropp t.ex och därför kan det vara svårt att jobba inom vården. Världen för en zigenare är indelat i rent och orent, så är det bara.
    Aha
  • Dessie

Marina Elena skrev 2009-05-22 16:28:38 följande:

Varför är kvinnan mer oren än mannen?
  • Ariel o Melodys Mom
    Dessie skrev 2009-05-22 19:35:01 följande:
    Varför är kvinnan mer oren än mannen?
    Det är väl av samma anledning som inom islam att kvinnan menstruerar.
  • Marina Elena

Ariel o Melodys Mom skrev 2009-05-22 19:40:30 följande:

precis. Flickor och gamla kvinnor är inte orena på samma sätt som en fertil kvinna
  • Joju

så mycket nytt man fick lära sej,vill gärna lära mej mer då jag själv är Finska men har en bekant som är ifrån kaale

• Marina Elena
    Joju skrev 2009-06-13 18:50:28 följande:
    så mycket nytt man fick lära sej,vill gärna lära mej mer då jag själv är Finska men har en bekant som är ifrån kaale
    fast Fattosh som skrivit här är inte kaale, o inte jag heller..men de har liknande traditioner som vi
  • Dessie

Marina Elena skrev 2009-05-22 20:33:21 följande:
    precis. Flickor och gamla kvinnor är inte orena på samma sätt som en fertil kvinna
    Hur kan då en man röra vid en kvinna när de har samlag, då måste han ju "stoppa in den" i en person som är oren?!?!
  • Marina Elena

alla män utom kvinnans egen make blir oren av henne, om de så bara vidrör kjolen..bra skydd mot otrohet o våldtäkt typ

Svar på tråden Angående romer/zigenare..