Brio Zento ca 4 år gammal. Säker?
Hej!
Vi har fått låna av några bekanta en Brio Zento som deras dotter på ca 4 år nu vuxit ur. Vi vet att de aldrig krockat med den och de har skött den väl så på den fronten är vi inte oroliga, däremot har vi ju läst en hel del om de här testerna i tex Råd&Rön osv och de problem som varit med den då. NTF rekommenderar den ju tydligen i framåtvänt läge vad jag förstått, men bakåtvänt skriver de inte mycket alls och Råd&Rön kallar den ju för "direkt olämplig för barn" och talar om att barnet far som en projektil vid testerna samt att stolen inte håller utan faller i bitar.
De här testerna gjordes efter att den här stolen införskaffades så det är ju inte så att den har fixats till på något sätt efter att kritiken framkommit.
Vi saknar även instruktionsbok för hur man ska montera fast stolen i bilen.
Jag vill gärna höra från er som haft denna bilbarnstol hur det fungerat, finns det någon som läst dessa tester i sin helhet och som har mer saklig information och finns det några som valt bort den på grund av detta eller andra anledningar?
Jag är förstagångsförälder och kan inte alls allt det här med olika stolar, vad som är att tänka på osv mer än det jag läser mig till. Linnea är riktigt liten för sin ålder och sitter därför fortfarande i babyskydd de få gånger vi åker bil, men nu börjar det bli dags att byta stol och vi vill ju att hon ska ha en som är säker, men om detta fungerar skulle vi bli glada med tanke på att vi har en lite ansträngd budget inför sommaren av flera orsaker. Pengar finns givetvis om det behövs, men går det så lägger vi dem ju självklart hellre på något annat.