• EttPlusTvåÄrTre

Nu får det vara nog!

Barn väljer inte sina föräldrar, brukar man säga! sant som det är sagt, vilken tur att styv/bonus föräldrar finns..
    ett barn har rätt till båda sina föräldrar även kallat umgängesrätt,
    men det får ju finnas gränser, hur många självmordsförsök, antidepressiva tabletter, misslyckade umgängestillfällen, besöksförbud, och bevisade falska inringda anmälningar på socialen får en pappa ha innan det är nog innan nån faktiskt säger stopp.
    tack och lov finns det underbara killar som älskar flickvännens barn som om det var hans eget även om han inte är biologisk förälder, jag är imponerad att det faktiskt finns killar som älskar barnet gränslöst och tar på sig titteln pappa fast man vet att om förhållandet spricker har man ingen laglig rätt att fortsätta träffa barnet. styvföräldrar kan i vissa lägen bli mer "riktiga" föräldrar till barn än vad biologiska föräldrarna nånsin kommer att bli. vad är viktigast blodsband eller trygghet och kärlek??
    bara en tanke...

• Svar på tråden Nu får det vara nog!
  • ChinChin

Ja, alltså.. Självklart blir man ingen pappa (eller mamma heller för den delen) bara av att bidra med sina gener. En riktig pappa blir man av att göra pappasaker, och en riktig mamma blir man av att göra mammasaker. Så enkelt är det. Blodsband har ingenting att göra med det hela.....

• Mittilvet

En förälder är förälder.
    Ett barn väljer inte förälder och en förälder väljer inte barn.

Att det sedan finns de som är mer eller mindre lämpliga som mamma och pappa (och då menar jag vad mamma och pappa innebär, familj som är släkt och satt barnet till världen gemensamt) är en annan sak.

Det finns många som fungerar SOM en mamma/pappa till barn då deras mamma och pappa inte kan uppfylla det krav som ändå sätts på en förälder men det gör dem inte till mamma och pappa för det.

Sedan att man för enkelhetens skull kan kalla den som fungerar som en förälder för förälder är naturligt ifall man infinner sig i de rollerna.

Men det förändrar ingenting genetiskt.
    Jag anser att man är förälder ifall man är genetiskt knuten till ett barn såtillvida att det är ens spermier/ägg som producerat barnet.

Om jag dör vill jag inte att mitt barn ska tro att någon annan är mamma.
    Men det får mer än gärna finnas någon som spelar den rollen som jag själv skulle gjort både i praktiken och känslomässigt ifall jag bara haft möjligheten.
    Mitt barn hade gärna fått kalla kvinnan mamma, bara han inte skulle glömma vem som var mamma på riktigt.

• ChinChin

Men vad jag menade var att man inte blir mamma BARA av att föda ett barn/bidra med sina gener, man måste faktiskt också bete sig som en förälder, annars är man ingen riktig förälder.

• Zaria
    ChinChin skrev 2009-04-27 16:59:50 följande:
    Men vad jag menade var att man inte blir mamma BARA av att föda ett barn/bidra med sina gener, man måste faktiskt också bete sig som en förälder, annars är man ingen riktig förälder.
    mamma är man alltid till sitt barn oavsett vad man gjort.

vem som däremot finns till som en mamma bör kan vara någon helt annan.
  • Asak

Som Tingsrätten sa när de gav vårdnaden om bonusen till min man: " ett barn har rätt till sina föräldrar men föräldrarna har inte alltid rätt till sina barn".
    Soc brukar inte göra så mycket när åtminstonde den ena föräldern är bra. Skumt det där!

Svar på tråden Nu får det vara nog!