• aggexa

Jag "slog " min 3 åring!

Hur kan du nu med facit i hand hindra att det händer igen?

Fråga dig själv vad som gjorde att du tappade fattningen?

Du skriver i TS "Klockan var redan för mycket och jag kände att jag kommer försent"
    Jag tycker att du har svaret där.

Barnen fungerar inte optimalt efter bästa tidsrymd alltid. Man kan inte räkna med att det bara tar 5-10 minuter att klä dem alla dagar. Du måste ha marginal så att det finns tid för kontroverser. Små barn blir ofta blockerade dessutom om de känner att föräldrarna inte har tid för dem. Det blir obehagligt och de känner sig svikna och frustrerade.

Kliv upp tidigare med din dotter och ge tidsutrymme så att du inte själv behöver känna dig stressad.

Prata med dagispersonalen om detta och om de kontaktat soc., vilket de borde göra så prata även med dem. Du kan även kontakta skolans barnpsykolog och ha rådgörande samtal med denne. Det är inte ok när en förälder tappar behärskningen och fysiskt ger sig på sitt barn.
    Men du visar att du tar det allvarligt själv om du pratar om det och har handgripliga handlingsplaner för hur pressade situationer ska undvikas fortsättningsvis. Det är ju faktiskt du som har kommandot och om du hamnar i tidspress så är det ju faktiskt du som planerat fel, inte barnen.

Anonym skrev 2009-04-27 07:29:33 följande:
    Allt gick bra fram till dess att jag började klä på henne. Hon vägrade, ville ha pyjamasen på sig igen. Började gråta och vägrade göra som jag sa. Klockan var redan för mycket och jag kände att jag kommer försent. Jag gjorde verkligen allt ifrån mig på det lugnaste sättet och till slut tappade jag kontrollen och slog henne på armen med min hand.
Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!