Inlägg från: Anonym (1) |Visa alla inlägg
  • Anonym (1)

Jag "slog " min 3 åring!

Jag tycker absolut inte att du är någon barnmisshandlare. Alla kan någon gång gå över gränsen i frustration. Kanske inte med att slå men med att ta ett hårt tag i en arm eller säga något man inte borde. Det är inte bra men nog ganska vanligt. INGEN är perfekt.
    Jag vet själv att det är svårt att hålla igen när man blir stressad och pressad. Jag har varit nära att ta riktigt hårt i min son men lyckats stoppa mig i tid. Däremot kan det säkert råka hända någon gång. Jag hoppas inte, men man vet aldrig om/när det brister.
    Jag tror inte alls att din dotter tar någon skada av detta om du förklarar situationen för henne noga och berättar hur ledsen du är för att det hände och att det inte var ok av dig att göra så.
    Att det är barnmisshandel är bara skitsnack, dock typiskt för fl att få det till det. Det var ju inte som att det var en medveten handling eller ett hårt riktat slag med syftet att göra illa henne. Ibland ser man svart när man blir arg. Du är bara människa. Det var ett snesteg som du får se till inte upprepas.
    Lycka till!

• Anonym (1)

Anonym (10) skrev 2009-04-29 12:36:44 följande:

Anonym (1) skrev 2009-04-29 12:19:21 följande: Om du anser att det är normalt att se svart när du blir arg så hoppas jag att även du söker hjälp för att lära dig hantera dina känslor.
    Nej, jag ser inte svart när jag blir arg och gör man det varje gång man blir arg ska man såklart söka hjälp men det är normalt att det händer någon gång.
    Det är då typiskt fl att se allt större än det är. Jag skrev som sagt inte att jag ser svart då jag blir arg. Men så gott som alla har nog blivit riktigt arg någon gång och varit nära att tappa/tappat behärskningen. Det är som sagt helt normalt. Inte bra. Men normalt.
  • Anonym (1)

Anonym (ElMano) skrev 2009-04-29 12:51:01 följande:

Anonym (1) skrev 2009-04-29 12:46:26 följande: Men skillnanden mellan att vara nära att tappa fattningen ( läs bli fysisk aggressiv )vs att faktiskt göra det är ju hur stor som helst! Eller...
    Det är klart att det är stor skillnad. Det är också stor skillnad på att råka tappa fattningen och att misshandla.
  • Anonym (1)

Anonym (ElMano) skrev 2009-04-29 12:58:22 följande:

Anonym (1) skrev 2009-04-29 12:55:13 följande: Men, om ngn slår dig en gång....anser du dig inte misshandlad då? Eller är det ok bara för att den personen som slår dig råkar tappa fattningen just då?
    Jag skulle inte anse det vara misshandel om min man en gång daskade till mig på armen av frustration i en stressad och pressad situation och då han dessutom bad om ursäkt sen. Skulle han däremot rikta ett slag mot ansiktet i syftet att göra mig illa så skulle jag anse det vara misshandel. Stor skillnad anser jag.
  • Anonym (1)

Anonym (10) skrev 2009-04-29 13:44:42 följande:

Anonym (Mamma förstår) skrev 2009-04-29 13:28:11 följande: Hahhaha, fick du slut med argument så att du måste börja kalla mig namn istället? Vilken tur att jag inte tar åt mig. Jag blir inte hetsig så lätt som vissa andra tycks bli. En fråga om självbehärskning kanske. Hur som helst, så både polis och BVC anser att det är okej att smälla till barn på fingrarna? Intressant, det måste jag kolla upp själv också. Vem klankar ner på mamman? Inte jag i alla fall, jag har skrivit massor med gånger att hon måste söka hjälp då hon är rädd för barnets utbrott och själv kunnat tappa fattningen och slå barnet. Sen tror jag inte alls hon är så ledsen då hon tänkt skylla på barnet och ljuga för förskolepersonalen. Det var mer det att hon grämde sig över att ha blivit påkommen då barnet berättat det för personalen.
    Det är nog ingen som varken sagt eller tycker att det är ok att daska till sitt barn på handen eller armen vid ett tillfälle i en situation som ts hamnade i däremot att det inte räknas som misshandel. Du blir knappast fälld i en rättegång för att du hamnat i en situation som ts och för att du då en gång daskade till ditt barn på armen.
  • Anonym (1)

Anonym (10) skrev 2009-04-29 13:53:56 följande:

Anonym (1) skrev 2009-04-29 13:50:12 följande: Så bara för att man kanske har "tur" och slipper böter så är det okej och man behöver inte tänka mer på det? Jag anser att mamman ska söka hjälp eftersom hon så tydligt behöver stöd.
    Du kanske ska läsa tydligare... Det är fortfarande inte okej men det är inte heller misshandel!
  • Anonym (1)
    Strözzel skrev 2009-04-30 10:57:02 följande:
    Anonym (ElMano) skrev 2009-04-30 09:26:05 följande: Nu har inte jag uppfattat det som TS slagit sitt barn på armen i uppfostrande syfte utan att det var en reaktion till följd av det som hänt under morgonen. Jag har inte heller fått känslan av att det är många här som försvarar detta som ett led i barnuppfostran men däremot uttryckt förståelse för att något sådant som TS beskriver kan hända när man är mitt uppe i sitt föräldraskap. Rätt eller fel kan diskuteras i all evighet.
    Exakt!
Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!