Inlägg från: Anonym (Mamma förstår) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma förstår)

Jag "slog " min 3 åring!

Jag vet precis hur du känner dig. Å jag kan inte kalla detta misshandel heller.

Har inte läst alla inlägg men såvitt jag förstår så skapade det en het debatt.
    Jag har vid flera tillfällen tagit tag hårt i min dotters arm när hon varit extremt trotsig eller gjort något riktigt dumt. Är det också misshandel? I så fall bevittnar jag misshandlar i butiker, på stan och hemma hos folk var och varannan dag! Jag har även vid något tillfälle gett henne en dask på armen, handen eller benet när hon slagit eller bitit mig. Å detta gör inte mer ont eller är mer skadligt än att ta tag i armen t.ex.
    Och då förstår hon att det hon gör också gör ont på mig!
    I bland tappar man som förälder stora delar av tålamodet och jag tycker att det inte är så väldigt farligt om det råkar hända någon gång såvida det inte är så att man verkligen slår, misshandlar sitt barn! Upprepade slag eller blåmärken!

Misshandel är när man ger sitt barn stryk
    När man ger örfilar hit och dit
    När man daskar till barnet eller använder våld regelbundet i vardagen
    När man tappar kontrollen totalt
    När man genom att daska till, ta tag eller slå barnet har det som bestraffningsmetod
    När man orsakar skador på barnet

Det finns så mycket en förälder ska göra och inte ska göra, får göra och inte får göra.
    Det finns även mycket saker som barn ska göra och inte ska göra, får göra och inte får göra. Och alla har vi olika åsikter!

Där jag bor ser jag t.ex ofta små barn som springer själva över gator, leker ensamma på lekplatsen o.s.v. Om min dotter rusar ut över en väg eller smiter till lekparken ensam så får hon en sträng tillsägelse och förmodligen ett hårt grepp i armen som leder henne tillbaks hem eller in på trottoaren! Är jag en dålig mamma då för att jag tar tag hårt i mitt barn!?

Kanske får min dotter ont i armen ett tag? Kanske får jag dåligt samvete? Men hon lär sig vad som är acceptabelt och jag kan med gott samvete säga att jag gör det för att jag älskar henne och att jag är rädd om henne!

Eller är det de mammorna som riskerar att barnen blir ihjälkörda, våldtagna eller bortrövade som är dåliga föräldrar?? Föräldrar som låter sina barn leka med farliga leksaker så de kan skada sig, hoppa studsmatta utan skyddsnät så de kan bryta både nacke och armar, cykla utan hjälm och riskera hjärnskador, låter barnen slå varandra utan att ingripa, struntar i barnens hälsa och inte har råd att köpa mediciner, slarvar med tandborstning så barnen får tandvärk eller behöver plågas med borrande i tänderna, ger dem godis och fel kost i massor så de får hjärtatack innan de fyller 30........ vad är värst? En dask på armen eller detta?

Nu kanske jag gled ifrån händelsens innehåll i detta inlägg.... hon daskade till sitt barn på armen för att hon trotsade och för att det var tidspressat. Såklart man inte får slå sitt barn. Men jag antar att det kan ligga fler mor-dotter-konflikter bakom denna morgons händelse. Att detta var droppen som fick bägaren att rinna över. Att tålamodet hade nått bristningsgränsen. Inte försvarsbart på något vis men heller inte varken ovanligt, olagligt eller skadligt!! Men självklart kan man ju som mamma tala om för barnet att man ångrar sig, att man ber om förlåtelse, förklara varför mamma blev så arg, förlara varför det är viktigt att man inte krånglar på morgonen os.v.

Såklart pratar barn.... hon kände sig säkert jättechockad och ledsen över mammans utbrott. Men jag tror att personalen på dagis också kan se skillnad på misshandel och en liten dask på armen oavsett hur barnets historia låter! Ångesten sveper över en med full kraft. Men ingen människa är felfri!

Såklart ska man försöka undvika sånthär. bättre att smälla igen en dörr, kasta en tallrik i golvet, muta, hota eller gapa och skälla lite för att få ut sina aggresioner. Men detta är tyvär sånt som kan hända vem som helst, och det är skillnad på slag och slag!!

• Anonym (Mamma förstår)
    Anonym (10) skrev 2009-04-29 12:39:28 följande:
    Anonym (överdrift) skrev 2009-04-29 12:12:31 följande: Det där vägrar jag tro på! Det finns ingen chans att BVC har rätt att sätta sig över lagen och barnkonventionen och göra egna regler.

Men snälla ... lägg ner!
    En dask på fingrarna eller ett hårt tag om armen på ett barn är ingen misshandel.... å inte olagligt! Jag har också hört både BVC-sköterska och polis bekräfta detta!

Varför klanka ner på någon som redan har ångest över en liten händelse då frustrationen tog överhand! Läs tidningarna för H-vete så förstår ni att detta bara är bagateller! Å så vill jag lyckönska dig....du perfekta paragrafryttare!

• Anonym (Mamma förstår)
    Anonym (förstår med) skrev 2009-04-29 13:01:14 följande:
    Anonym (Mamma förstår) skrev 2009-04-29 12:18:01 följande: jag håller helt med!
    tack! Hoppas fler håller med! Det finns större problem i världen, barn som utsätts för riktigt hemska saker, människor som få sina liv förstörda dagligen! Så varför lägga så mycket energi på att kritisera och skuldbelägga en mamma som gjort ett litet litet övertramp. Hon har ju redan ångest! Och hon älskar sitt barn över allt annat!
    Kärleken är viktigast och jag tror absolut inte TS dotter har fått några skador, men eller ärr i själen p.g.a detta. Dewt finns som sagt värre och viktigare saker att engagera sig i!
    Hon är en bra mamma ändå! Det vore skillnad om hon skrev: -Jag brukar slå mitt barn! -Jag skadade mitt barn med flit! - Jag har sex med mitt barn! -Jag skiter i mitt barn!
    Men hon bekännde bara att hon gett sin dotter en dask på armen. Men så skönt att höra att några fler tycker som jag i alla fall!
  • Anonym (Mamma förstår)
    Anonym (Mijo) skrev 2009-04-29 13:36:15 följande:
    Anonym (Mamma förstår) skrev 2009-04-29 13:33:34 följande: Fast du känner ju henne inte. Hon kanske struntar totalt i sitt barn. Det vet du inte. Eller så är hon världens bästa mamma. Ingen av oss vet det så varför beter sig alla som om de känner henne efter ett inlägg? Varför tolkar ni inte det som personalen skulle gjort?
    Nej jag känner henne inte. Men jag är tillräckligt begåvad för att förstå att en mamma som struntar totalt i sitt barn inte lägger in ett sådant här inlägg i ett forum. En mamma som struntar totalt i sitt barn skriver inte på detta sätt. Hon förklarar hur dåligt hon mår utav detta... med andra ord har hon precis som de flesta alla ett hjärta av guld. Hon väcker sin älskade dotter med en puss på kinden och tyvär blir inte morgonen så som de tänkt sig. Ett dåligt morgonhumör och en trotsig dotter kan vara nog så påfrestande en stressig morgon. Dock är inte det ett skäl till att slå sina barn. Men hon gav en dask på armen! Alla som skrivit beter sig inte alls som om de känner henne. Men många skriver med fördomar och förakt, pekpinnar och moral-ord! Dessa människor är det som har förutfattade meningar och dömer henne som en syndare! Å så finns det sådana som jag... som ser henne som en människa. En vanlig godhjärtad mamma! Man kan ju döma folk på några rader... man kan döma folk efter deras ord, men man kan också döma dem genom att läsa mellan raderna eller döma efter sig själv! Jag läser precis de ord hon skrivit, jag läser om hur hon mår, och jag förstår!

Varför klandra någon som begått ett misstag?
    varför klanka ner på folk, bödöma utan lag?
    Varför överdriva och fantisera?
    Varför inte sätta sig ner och fundera?
    Vad är jag själv kapabel till?
    Gör man alltid bara det man vill?
    Alla gör vi misstag av olika slag!
    Någon är stark och någon är svag!
    Man ska inte tolerera våld och brott.
    Men allt dåligt för med sig något gott!
    Man måste av misstag få lära.
    Och man vill ej skada de som står en nära.
    Det är TS egna kött och blod
    så jag tror nog hon förstod
    Att det hon gjorde var ej bra
    det blev en dålig start på denna da´
    Hon har ångest, det kan jag förstå
    men jag tycker inte hon dåligt behöver må
    Så länge det inte upprepas igen
    så borde detta lagts på is för längesen!
    Det finns värre saker än det här
    med barn som lever i misär!!!
  • Anonym (Mamma förstår)
    Anonym (10) skrev 2009-04-29 13:44:42 följande:
    Anonym (Mamma förstår) skrev 2009-04-29 13:28:11 följande: Hahhaha, fick du slut med argument så att du måste börja kalla mig namn istället? Vilken tur att jag inte tar åt mig. Jag blir inte hetsig så lätt som vissa andra tycks bli. En fråga om självbehärskning kanske. Hur som helst, så både polis och BVC anser att det är okej att smälla till barn på fingrarna? Intressant, det måste jag kolla upp själv också. Vem klankar ner på mamman? Inte jag i alla fall, jag har skrivit massor med gånger att hon måste söka hjälp då hon är rädd för barnets utbrott och själv kunnat tappa fattningen och slå barnet. Sen tror jag inte alls hon är så ledsen då hon tänkt skylla på barnet och ljuga för förskolepersonalen. Det var mer det att hon grämde sig över att ha blivit påkommen då barnet berättat det för personalen.
    Jag har inte slut på argument än...ablolut inte. Och jag är egentligen inte särskilt upprörd heller. Tycker bara synd om TS som för så mycket kritik till svar på sitt inlägg. Jag har väldigt bra självbehärskning men tål inte folk som tror att de är felfria. Paragrafryttare existerar knappt i dagens samhälle så jag blev väl något förvånad över att stöta på så många här ;)
  • Anonym (Mamma förstår)
    Dejsi skrev 2009-04-29 14:00:03 följande:
    Med ditt dåliga samvete så gör du nog inte om samma sak.
    precis vad jag tror också. Synd att folk gör en så stor sak av sådant här.
    Ingen som sagt att det är okej... men man får faktiskt göra misstag :)
  • Anonym (Mamma förstår)
    Pelargonen skrev 2009-04-29 14:03:14 följande:
    Menar du på fullt allvar att en polis har sagt till dig att det inte är olagligt att daska sitt barn på fingrarna? Tillåt mig tvivla.
    ja det menar jag på fullt allvar. Å jag känner ingen över huvud taget som skulle höja på ögonbrynen ens över att man knäpper barnen på fingrarna någon enstaka gång!  Nu menar jag ju såklart inte "slå sönder" händerna på barnet. Slå av fingrarna eller orsaka skador på händerna! Inte heller slå barnet så det gör riktigt ont eller använda tillhyggen! Jag pratar om en liten dask på fingrarna... tror barnet snarare blir förvånat och skrämt än att de får ont! Å nej...det är inte olagligt att daska till barnen på fingrarna!
  • Anonym (Mamma förstår)
    Anonym (Hear hear) skrev 2009-04-29 14:05:36 följande:
    Anonym (Mamma förstår) skrev 2009-04-29 13:52:42 följande: *applåd*!!
    tack... den poetiska ådran bubblar fram när känslorna sätts på spel...hihi
  • Anonym (Mamma förstår)
    LadyWillow skrev 2009-04-29 14:14:12 följande:
    Anonym (Mamma förstår) skrev 2009-04-29 14:10:01 följande: Jo, det är olagligt. Precis som att det är olagligt att ta något som "bara" kostar 50 öre. Däremot är det högst otroligt att en engångshändelse leder till någon rättslig påföljd. Men det är likväl olagligt.
    Jo ... lika olagligt som at kränka, trakassera och fördöma stackars TS som skrev detta inlägg....
  • Anonym (Mamma förstår)
    LadyWillow skrev 2009-04-29 14:14:58 följande:
    Anonym (Mamma förstår) skrev 2009-04-29 14:10:01 följande: Och är det verkligen lämpligt att skrämma sina barn till lydnad?
    Nej visst ska man väl inte skrämmas. Men ni kan väl vända och vrida på detta hur mycket som helst. Tvivlar på att vissa här har barn över huvudtaget! Och ibland hjälper det inte att säga:
    -Men lilla snuttepluutan. Nu vill mamma att hennes lilla ängel klär på sig.
    eller
    - Men nu lilla vännen får du nog lyssna lite på mamma!
    eller
    - Kan du vara snäll och sluta trotsa?
    och vips...så gör barnet som man säger!! Eller vad?? Jovisst finns det barn som aldrig behöver tillsägelser, höjda toner eller bestraffningar. Men det är sällsynt.
    Ett barn som aldrig trotsar är nog inte så normalt (tyvär)
    Och en förälder som aldrig blir arg är nog inte heller så normalt (tyvär)

För om man inte skall skrämma sitt barn till lydnad (vilket man helst slipper såklart)
    då ska man ju inte höja rösten heller (då kan barnet bli rädd), man skall heller inte hota med att ta bort lördagsgodiset eller roliga aktiviteter (då blir barnet rädd att förlora detta)

orkar inte diskutera just nu... måste jobba lite
  • Anonym (Mamma förstår)
    Anonym (10) skrev 2009-04-29 16:28:26 följande:
    Har någon sagt att man inte får ha en mer bestämd och allvarlig röst när man pratar med ett tjurigt barn?
    nej men man får ju tydligen inte skrämmas
  • Anonym (Mamma förstår)
    Anonym (s) skrev 2009-04-29 17:08:42 följande:
    jag hoppas att ts och ALLA som slår sina barn blir utan vårdnad av dom!!!! Man slår aldrig någon och framför allt inte barn!!!
    Men vad tror du barnet mås sämst av? Att få en dask på armen EN gång eller att få lämna sin älskade mamma, sin familj, sitt hem, sitt allt? Att ta ett barn ifrån sina rötter utan att barnet utsatts för större övergrepp eller mått psykiskt dåligt i hemmet...det kallar jag psykisk misshandel!
  • Anonym (Mamma förstår)

Såklart är det inte rätt att slå sina barn.... å självklart ska man inte försvara sådant. Men alla har ju olika brister och bara för att man inte slår sina barn kanske man gör andra saker som sätter sjupa spår eller riskerar barnens välmående, psyke eller risk för skador. Jag fick en och annan dask i rumpan när jag var liten... å visst är det inte okej. Dock glömt och förlåtet för längesen...säkert redan kvällen efter. Däremot kan jag fortfarande må dåligt över de tillfällen jag hörde mina föräldrar bråka, såg min pappa slå min mamma, såg min pappa berusad vilket resulterat i att jag än idag har jättesvårt för onyktra människor. Jag har också djupa spår efter en gång då min mamma förnedrade mig inför en kompis och talade om något jag gjort.  Jag reagerade starkt över att vissa kompisar fick ränna ute sent på kvällarna i unga år, cykla utan cykelhjälm, leka farliga lekar m.m. Vet föräldrar som aldrig aktiverar sina barn, leker med sina barn, kramar sina barn, barn som får vara vakna själva tills föräldrarna behagar gå upp sent på förmiddagen, det finns barn som inte får ordentligt med mat, får gå i smutsiga kläder eller blir retade för de aldrig har fina kläder.
    Idag ser man dessa stora blå studsmattor i trädgårdarna och jag undrar ofta hur en "bra förälder" kan låta sina barn hoppa utan skyddsnät. Varför utsätta sina barn för risker, obehagliga upplevelser,  förnedringar m.m.
    Med andra ord... det finns SÅÅÅÅ mycket som avgör ifall en förälder är bra eller dålig.
    Man ska inte slå sina barn... å det kanske du inte gör, aldrig gjort eller kommer göra! Men för den delen är du säkert inte perfekt förälder. Och dina brister kan sätta sjupare spår och jobbigare barndomsminnen än en liten dask på armen! Tänk lite innan ni skriver. Det finns många detaljer i en föräldra-roll som borde totalförbjudas, saker som barn kan må riktigt dåligt utav! En dask på armen är förmodligen glömd och förlåten efter ett dygn (såvida det inte sker igen) Men en alkoholiserad förälder, en förälder som inte ger sig tid till att se till att barnet mår bra, trivs, föräldrar som bråkar inför barnen eller ligger och sover hela dagarna, aldrig ger barnen en kram o.s.v kanske sätter minnen för livet. Har jag fel!?!?

• Anonym (Mamma förstår)
    Anonym (Mamma förstår) skrev 2009-04-30 07:59:28 följande:
    Såklart är det inte rätt att slå sina barn.... å självklart ska man inte försvara sådant. Men alla har ju olika brister och bara för att man inte slår sina barn kanske man gör andra saker som sätter sjupa spår eller riskerar barnens välmående, psyke eller risk för skador. Jag fick en och annan dask i rumpan när jag var liten... å visst är det inte okej. Dock glömt och förlåtet för längesen...säkert redan kvällen efter. Däremot kan jag fortfarande må dåligt över de tillfällen jag hörde mina föräldrar bråka, såg min pappa slå min mamma, såg min pappa berusad vilket resulterat i att jag än idag har jättesvårt för onyktra människor. Jag har också djupa spår efter en gång då min mamma förnedrade mig inför en kompis och talade om något jag gjort.  Jag reagerade starkt över att vissa kompisar fick ränna ute sent på kvällarna i unga år, cykla utan cykelhjälm, leka farliga lekar m.m. Vet föräldrar som aldrig aktiverar sina barn, leker med sina barn, kramar sina barn, barn som får vara vakna själva tills föräldrarna behagar gå upp sent på förmiddagen, det finns barn som inte får ordentligt med mat, får gå i smutsiga kläder eller blir retade för de aldrig har fina kläder.Idag ser man dessa stora blå studsmattor i trädgårdarna och jag undrar ofta hur en "bra förälder" kan låta sina barn hoppa utan skyddsnät. Varför utsätta sina barn för risker, obehagliga upplevelser,  förnedringar m.m.Med andra ord... det finns SÅÅÅÅ mycket som avgör ifall en förälder är bra eller dålig. Man ska inte slå sina barn... å det kanske du inte gör, aldrig gjort eller kommer göra! Men för den delen är du säkert inte perfekt förälder. Och dina brister kan sätta sjupare spår och jobbigare barndomsminnen än en liten dask på armen! Tänk lite innan ni skriver. Det finns många detaljer i en föräldra-roll som borde totalförbjudas, saker som barn kan må riktigt dåligt utav! En dask på armen är förmodligen glömd och förlåten efter ett dygn (såvida det inte sker igen) Men en alkoholiserad förälder, en förälder som inte ger sig tid till att se till att barnet mår bra, trivs, föräldrar som bråkar inför barnen eller ligger och sover hela dagarna, aldrig ger barnen en kram o.s.v kanske sätter minnen för livet. Har jag fel!?!?
    Vill tillägga att detta börjar hamna under kategori "sandlådan" trots att det är ett viktigt ämne som tas upp. Men jag är övertygad om att alla som vill kalla sig paragrafryttare här kanske följer lagen men för den delen kanske det finns andra saker ni gör som era barn mår dåligt av. Jag ser ofta föräldrar på stan som tar tag i sina barn riktigt hårt i armen t.ex. Misshandel... ? Kanske det... straffbart...nej! och därmed inte okej även om jag själv tagit tag i min dotters arm vid flera tillfällen. Men något jag verkligen reagerar starkt på och kan bli arg och upprörd över "återigen på stan" är föräldrar som sitter och röker intill sina barn, låter barnen cykla utan hjälm eller låter barnet skamset gå intill en onykter förälder, låter barnen gå i smutsiga trasiga gamla kläder och sticka ut från mängden. Sådant borde vara straffbart också i så fall!
  • Anonym (Mamma förstår)
    Anonym (håhåjaja) skrev 2009-05-12 00:13:59 följande:
    En allvarlig ton hjälper verkligen inet alltid. Inte heller att belöna...faktiskt. Barn är olika, en del barn kan ju driva en till vansinne...Har själv en sexåring som INGET hjälper på, han styr och ställer, skulle jag få hnm att lyda had ejag varit tvungen att ta tag i hnm hårt elelr alternativt ge honom en dask, då hade han förmodligen insett allvaret, men det skulle jag INTE våga göra. Så tyvärr vinner han många "fighter"....Och jag har provat ALLT, baslagtar jag saker från honom gör han bara detsam med mina saker. Det GÅR likosm inet att vinna över honom.
    Känner igen det här! Å jag tror det är vardagsmat för många. Å DET HANDLAR INTE OM DÅLIG UPPFOSTRAN! Dock en viss grad bortskämdhet! Hade en konflikt med min 6-åring imorse. Tålamodet rann verkligen ut! Hon skulle ha sina favoritkläder för 4:e dagen i rad....VÄLDIGT SMUTSIGA! Hon svor å skrek åt mig för jag lagt dem i tvätten å vägrade lämna sin loftsäng....tiden tickade! Tålamodet brast.... jag fick bokstavligt talat slita ner henne från sängen till slut! Hon vägrade att ta på sig andra kläder ... å jag vägrade att låta henne ha sina smutsiga till skolan! Hon skulle minsann inte gå till skolan om hon inte fick ha favoritkläderna. Å så skulle hon ha choklad klockan 06.00 på morgonen, nope sa jag! Å hon slog mig gång på gång trots stränga tillsägelser. Efter en lång stund med påtagliga försök till övertalning, förklaring och hot gav jag upp å sa till henne att jag går nu. Du kan va hemma själv idag om du ska va så jävla vrång! Jag gick ut å smällde igen dörren annars vetetusan vad jag tagirt mig till!!! Efter tio minuter gick jag in igen för att kolla läget. Då satt hon på hallgolvet med sina smutsiga kläder på sig, choklad i hela munnen å grät i stora floder. Jag tog med henne ut å körde henne till skolan. Hon grät å sa förlåt å jag förklarade återigen vem som faktiskt bestämmer å att det inte hjälper att säga förlåt gång på gång.... att kompisarna kommer reta henne för lortmaja å att fröken inte kommer tro jag har råd med tvättmedel eller fler uppsättningar med kläder. Hon började gnugga lite på fläckarna ....

Hon fick sin vilja igenom idag igen!!!!!! Trots storbråket!!!!
Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!