Inlägg från: Anonym (ElMano) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ElMano)

Jag "slog " min 3 åring!

Anonym (Ge er!) skrev 2009-04-27 19:42:57 följande:

Men ärligt!!! Hur hysteriska är ni i här inne egentligen!? Inte anmäler personalen för att barnet säger så en gång? Dessutom märks det ju på ett barn på andra sätt om det far illa i hemmet..... Man får höra grymt mycket från barnamunnar i den åldern, ska man verkligen tro på allt? Sen om ett barn kommer upprepade gånger och berättar, och beroende på hur de berättar osv, så ska man NATURLIGTVIS anmäla. Jag har gett min son en örfil en gång, en reflexmässig handling. Jag mådde jättedåligt efteråt och jag vet inte vem av oss två som blev mest chockad. Men när han sparkade mig rakt i ansiktet tog min instinkt över. Det har aldrig hänt innan, och kommer aldrig att hända igen. Inte är jag en dålig mamma, inte behöver jag proffessionell hjälp för det! Snälla nån... När jag lämnade min treåring på förskolan för fyra år sedan och jag höll på att klä av honom i hallen säger han helt plötsligt "mamma, jag tycker inte om när du slår mig". Jag har aldrig slagit honom och blev jättechockad och skamsen över att han sa så. Ingen utom jag hörde honom, men ändå. Det kan ha varit något han sett på tv, eller drömt eller hört om.... eller vad som helst. Men det var verkligen taget ur luften. Skulle personalen ha anmält det då om de hört det?Och med tanke på många av svaren här inne så huserar det ett gäng praktmorsor som aldrig höjer rösten eller säger något opedagogiskt till sina barn, och det tror jag inte ett smack om. Ett annat alternativ är att de är barnlösa eller inte har haft ett barn i trotsåldern. Man har svårt att föreställa sig att den söta lilla ettåringen som bara ler en dag kommer att förvandlas till ett monster ibland.TS: Du är inte en dålig mamma för att du slagit till ditt barn en gång. Jag försvarar inte händelsen på något sätt, men det kan hända den bästa. En gång, ingen gång. Två gånger, en vana. Och att vara gravid på detta är inte lätt. Krama din dotter en extra gång och prata om att det aldrig är okej för mammor eller pappor eller någon annan att slå barn, men förstora inte upp dagens händelse för mycket. Din dotter kanske då lägger in mer i handlingen än vad det egentligen var.Många kramar till dig!
    Blir spyfärdig över alla styjkekraamaaaaar osv som alla plötsligt ska skicka till dem som är som pass ångerfull och faktiskt skriver här på FL att de minsann ångrar sig osv! Är väl bra att att TS är ångefull, men detta ska inte ske, inte ens en första gång!
    "En gång är ingen gång..." Vad är det för resonemang!?!?
    Handlar väl för f*n inte om hysteri! Handlar inte om "praktmorsor"! ( eller farsor för den delen )
    Utan det handlar om vanligt folkvett! Man SLÅR inte en 3-åring!! DU är vuxen! DU ska kunna hantera din ilska, frustration!
    Varför ska det alltid vara så att när en ångerfull mamma skriver in så är det minsann ingen fara, då ska man inte trycka ned...utan lyfta upp!?
    Den man som slår till sin kvinna!? Skickar ni honom en styjjjkekram!? Lyfter ni honom!? Är de som påtalar felet att slå ngn annan "hönskvinnor"!?
    Är det ok att slå ngn annan bara för att man känner sig "pressad"!?
    Alla ni som verkligen förstår, menar ni att ni verkligen FÖRSTÅR ts!? Vad är det ni förstår...att en 3-åring kan vara otroligt jobbig, ellert förstår ni att TS går så långt att hon slår? Slår ni själva era barn!?
    Är det ok för en vuxen i er närhet att slå till er? Nä, tror inte det, för då är det misshandel...kränkning osv! Men inte när det handlar om en 3-åring, som inte har en chans att hävda sig!
    Slutligen...sen att det finns vissa människor här inne som faktiskt menar att TS ska ljuga om händelsen!?!? Först slå sitt barn...sen säga att barnet ljugit om det inför sina dagisfröknar!!!
    Fy f*n!
  • Anonym (ElMano)
    Anonym skrev 2009-04-27 21:14:14 följande:
    hon "slog" till en ggn på armen.. tycker inte det är misshandel iallafall sålänge det inte sker upprepande ggr lixom.. vet en pappa som slår sin 1åring på handen jätte hårt när han tar grejer på deras tv bord.. vilket inte är så konstigt när man är 1år.. ska man anmäla han då? han gör fel.. tycker jag.. även mamman tycker det till detta barnet men säger inte ifrån ordentligt..min syster berätta en ggn att hon va där o han smällde till hans hand så den blev helt röd.. såna grejer blir jag mer orolig för eftersom han verkligen menar det också.. TS här inne ångrar det hon gjorde.. som hände 1ggn o förmodligen aldrig mer.. det e mer acceptabelt i mina ögon..
    Så om ngn slår till dig en gång, men bara en gång...då är det lugnt!?
  • Anonym (ElMano)
    Anonym skrev 2009-04-27 21:15:39 följande:
    Håller med, det finns alldeles för perfekta människor här (enligt dom själva). Vi är faktiskt bara människor o barnen ska veta att vi oxå kan förlora tålamodet så dom vet att det finns gränser. Därmed INTE sagt att jag tycker (det tycker jag givetvis inte) det är ok att slå, men ibland handlar vi fel o sådant är livet. Jag tror inte ett barn tar skada av att något sådant händer EN gång.
    Är man perfekt bara för att man INTE slår till sina barn!? Lustigt "måttstock"!

ISåfall är jag Gud när det kommer till att vara förälder för jag har inte slagit, och kommer aldrig att slå!
  • Anonym (ElMano)
    Anonym skrev 2009-04-27 21:25:18 följande:
    Anonym (ElMano) skrev 2009-04-27 21:19:33 följande:
    Nu tycker jag det är lite löjligt. Du märker ju bara ord nu ju.
    Gör jag!?
    Läs de senaste inläggen...
  • Anonym (ElMano)

Anonym (strumpan) skrev 2009-04-27 21:55:45 följande:

Vad en del ska förstora upp saker och göra det till något det inte är. Kvinnan tappade tålamodet och slog till ungen på armen. Det är inte rätt. Men att få dåligt samvete är rätt. Illa är det när det blir till en vana och när de vuxna kastar ungen över rummet eller in i väggen.Så praktmorsor-slår vad om att ni gör en massa dumheter i smyg. Men det behöver ju ingen här veta- eller hur? Här kan ni istället gnälla som fan på andra så att ni själva kan klappa er på bröstet och känna er duktiga..skäms på er!
    Vad vill du eg ha sagt!?
    På vilket sätt förstoras detta upp genom att man anser att det är helt fel att slå sitt barn!?
  • Anonym (ElMano)

Anonym (Ge er!) skrev 2009-04-27 22:21:17 följande:

Jag har inte på något sätt sagt att det TS gjorde var okej.... och att jag varit hårhänt mot mitt barn har du ingen aning om heller, du bara gör antaganden. Vad jag försöker säga är att barn har en förmåga att säga väldigt många konstiga saker... en väninnas dotter sa till henne att hon fick presenter av pappa när hon låg jämte honom i sängen!!?! Vad hon menade var att pappa legat i sängen och hållt henne sällskap medan hon väntade på att resten av familjen skulle komma in och gratta henne på hennes födeledag. Det kan bli så fel ibland. Och jag tror inte på den som säger att de aldrig höjt rösten till sina barn eller aldrig gjort något annat förbjudet. Jag kanske inte alltid har varit den mest pedagogiska föräldern i alla lägen av olika anledningar. Men jag har trygga och glada barn och som är väldigt säkra i sig själva, och de vet att de har en mamma som älskar dem och de älskar mig också. Så döm inte andra för att vi inte är bäst och perfekta, för det betvivlar jag att ni inte är heller, även om ni kanske aldrig höjer rösten för mycket eller tar i era barn för hårt. Och att man någon gång gått över gränsen betyder inte att man behöver hjälp, man kanske själv ska kliva ner från de höga hästarna. Vi skickar inte kramar till höger och vänster för att klappa varandra på axeln när vi gjort något fel, vi ser att vi är mänskliga helt enkelt och gör ibland misstag, hur förbjudet det än är.
    "Vad jag försöker säga är att barn har en förmåga att säga väldigt många konstiga saker"
    Vad har det med saken eg att göra!? Menar du att TS barn fabulerat händelsen? Menar du att det TS barn sagt ska ses med blidare ögon just pga detta!?

Du använder ordet förbjudet i sammanhanget att höja rösten...ser du inte en skillnad i att höja rösten vs att slå!?
    För mig är det då sjukt mer förbjudet att slå sitt barn, jämfört med att höja rösten åt barnet!

Anser du att mannen som slagit till kvinnan ska få en klapp på axeln, bara för att vi ska visa honom att alla är mänskliga, alla kan fela?
  • Anonym (ElMano)

Jäkligt lustig diskussion detta...

Är det ok att slå sitt barn? Nej, svarar nu ju alla så klart....
    Men, så kommer MEN...är man riktigt pressad, stressad osv så vet ju ALLA att man kan slå...o det ska man ju förstå! Det gör säkert ALLA...men som tur är så ångrar ju sig just denna modern...och då, ja då så är det ju ok!!
    Alla som inte förstår detta är "perfekta", "praktmorsor"...osv

Sen, så kommer det ju...skillnaden på att slå o slå. Att slå ngn får man ju inte göra...men, när man använder ord som "daska", "smälla" så är det ju ändå skillnad. Det ska vi ju alla förstå, alla vi som är småbarnsförälder...och som säkerligen också gör våra fel. För vi är minsann inte "perfekta"" Vi som sitter här o trakasserar, trycker ned, den stackars modern med åsikten att man ALDRIG bär hand på sitt barn!!!

Till er alla som anser att man som förälder, om man blir tillräckligt provocerad, pressad, stressad av sitt barn, faktiskt kan tappa fattningen, och också tycka att det är ändå ok att man gör det...
    Är det ok för en vuxen att slå, nej ursäkta...daska, till en annan vuxen!? När ni hamnar i diskussion med ex sambon, är det då ok att slå!? Accepterar ni att bli slagen, eller daskad ( som man ju ska använda sig av ) av er sambo? Förstår ni honom/henne då?
    Är det ok att er chef daskar till er, ex när han/hon blir frustrerad på er? Skulleni verkligen FÖRSTÅ er chef då? Skulle ni tycka, att det var ju kanske inte ok, men vadå...chefen var ju pressad, stressad!

Sen huruvida soc kommer ta några barn, eller om det ens blir ngn anmälan känns ju rätt meningslöst att en diskutera! Men att så många här inne på FL ger stöd åt det TS gjort, och samtidigt anser att alla andra "gör en höna av en fjäder", beter sig som "praktmorsor"...är "perfekta" ( läs med ironiskhet) gör mig f*n mörkrädd!!

• Anonym (ElMano)
    Anonym skrev 2009-04-28 22:18:05 följande:
    ni som anser TS vara barnmisshandlare, vad tycker ni ska hända nu?dagispersonalen anmäler? sedan utredning hos soc? polisutredning? rättegång? fängelse? omhändertagande?
    vad är en rimlig nivå för den här händelsen tycker ni?
    Vad anser du vara nog? När är en gång för mycket? Nästa slag och lika mycket ånger...är det misshandel?

Ett slag=misshandel! Tyvärr, hur mycket ni än argumenterar mot detta så är det ett faktum!
    Återigen, hur mycket stryk tar ni emot innan ni skriker!? Jag antar att de allra flesta skulle säga att första slaget är ett slag för mycket! Men tydligen inte när det gäller ett litet barn!!!

Barnet kanske inte tar skada av detta slag, mamman ångrar sig alldeles säkert...o ni i tråden här har säkert fått en massa slag, men "ändå blitt goda medborgare".
    Men att det debatteras om detta som att det är en "fis i rymden"...att "alla gör det ju ngn gång" osv är sjukt!
    Alla slår inte sina barn!! Jag upprepar det igen...ALLA slår inte sina barn! Kalla mig gärna moralgubbe, men jag anser att det f*n inte är rätt att slå!! Oavsett anledning!!

Slutligen, ni som diskuterar med att "det barnet sa så..., ooo så tokigt det blev osv"...Släpp sargen och kom in i matchen! Denna mamman ( TS ) HAR slagit sitt barn! Barnet har INTE "ljugit" till sina dagisfröknar!
Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!