Inlägg från: Anonym (10) |Visa alla inlägg
  • Anonym (10)

Jag "slog " min 3 åring!

Det känns som om du får mycket stöd trots at du misshandlat ditt barn. Det finns liksom inga ursäkter för att slå ett barn. Det enda som sker när du slår är att barnet får ont och att du är skrämmande och farlig. För en tid sen så läste jag om en mamman som bitit sitt barn "löst i kinden". Den mamman fick inte stöd trots att hon sa att hon förstod genast att det var fel och att hon själv berättat det för sin soc kontakt, lite lustigt hur flfolket dömer/agerar så olika.

Jag tycker det är fruktansvärt att någon slår och anser självklart att det ska anmälas. Det ts kan behöva är kanske en kurs i stresshantering och aggressionsterapi.

• Anonym (10)
    HejhejMonica skrev 2009-04-27 08:13:54 följande:
    Anonym (10) skrev 2009-04-27 08:11:49 följande: Att ge nån dålig samvete hjälper ju inte alls tycker jag. det är aldrig ok att slå, men det är bäöttre o berätta det än att inte våga
    Ja, men man måste söka hjälp också!
  • Anonym (10)
    Anonym skrev 2009-04-27 08:15:45 följande:
    Misshandel?! Snälla! Självklart är det inte ok att slå men att säga att Ts misshandlade sitt barn är ju att ta i så man spricker. Och mamman du pratar om (om det är den mamman jag tror ) hade ju lite annat i bagaget också som gjorde att soc agerade som dom gjorde.
    Enligt lagtexten har du fel: ?Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.?

Nja, nu pratade jag om flfolkets åsikter om att bita ett barn löst en gång jämfört med att slå sitt barn på armen. Blanda inte in mer i det hela.
  • Anonym (10)
    HejhejMonica skrev 2009-04-27 08:34:13 följande:
    Hur mår en 3 åring efter en sån sak? Glömmer dem, eller ta de illa åt dig?
    Hur mår du själv efter att någon slagit dig? Självklart kommer en 3-åring ihåg. Den som slagit kommer att vara dum enligt barnet.
  • Anonym (10)
    Anonym skrev 2009-04-27 08:42:03 följande:
    Nej, jag blandar inte in mer men när man kommer med ett sådant exempel så måste man ju också veta att det handlade om mer än det där lösa bitandet och därav kanske FL folket reaktion vs ett fall där förälder slår lite löst på armen en gång och kanske inte har så mycket mer i bagaget när det gäller soc.
    Spelar väl ingen roll om man har med soc att göra sedan tidigare?! Vem som helst kan bli utan pengar och behöva söka hjälp, man kan behöva samarbetssamtal, god man, hjälp med avlastning.... Om man har hjälp/stöd från soc redan, är man automatiskt en sämre förälder som andra har rätt att döma?
  • Anonym (10)
    Anonym skrev 2009-04-27 08:41:42 följande:
    Tack för all stöd, oavsett om jag förtjänar det eller ej. Sitter nu här och funderar på att ringa till dagiset och berätta. Jag tappade tålamodet helt enkelt och jag har ingen bra förklaring varför jag slog min dotter. Jag slog på armen och inte så hårt (för de som undrar). Men det räckte. Det är lätt att döma andra när man inte sitter i samma situation. Många vet inte hur mitt barn var imorse och hur jag kände mig, därför kan det vara lätt att döma. Jag försöker inte ursäkta mig för det jag gjorde utan jag behöver bara prata igenom med någon för att jag mår dåligt för det jag gjorde. Min mening var inte att skada mitt barn, utan jag visste inte längre hur jag skulle göra till sist för att få henne uppmärksam, så jag tappade kontrollen tyvärr. Jag ska verkligen se till så det inte händer igen.
    Jag tror inte alls att du kan se till att det inte händer igen om du inte söker hjälp för att lära dig hantera dina känslor. Sen ska du veta att det inte spelar någon roll hur ditt barn var i morse, kanske skrek hon, sparkades, bet dig osv. Du får ändå inte slå ditt barn!
  • Anonym (10)
    Anonym skrev 2009-04-27 08:51:42 följande:
    Beror väl helt och hållet på varför man är i behov av soc stöd. Är det en förälder som har lite saker i bagaget hos soc och där barnet kommer en dag och säger att mamman slog mig, då kanske man inte kan ta lika "lätt" på det eftersom det kan vara ännu en grej, som tillsammans med allt det andra som man har problem med, är väldigt oroväckande. Precis som man inte skulle ta lika "lätt" på om barnet (även om föräldern inte har haft med soc att göra) kommer med märken efter slag eller berättar att föräldern slagit honom/henne och att det inte är en engångsföreteelse.
    Det där är dumheter anser jag. Barn utsätts ofta för psykiska kränkningar, även sånt ska anmälas! Det är många föräldrar som borde lära sig veta hut och sluta misshandla och kränka sina barn. All misshandel lämnar inte märken som syns men för barnet är det lika hemskt ändå. Enligt lag är det ett brott att behandla sina barn illa. Att göra skillnad på en situation pga förälderns tidigare ev. soc kontakter torde inte ha lagligt stöd!
  • Anonym (10)
    Anonym skrev 2009-04-27 09:01:43 följande:
    till ts, tror absolut inte att du är ensam om att tappa tålamodet å omdömet, vilka föräldrar gör inte det ibland, de som sitter här inne å förakta har väl kanske själv ett väldigt lugnt barn, eller väldigt bra tålamod å de blir förstås aldrig ursinniga, jag tycker givetvis INTE att man ska slår sitt barn, men det är skillnad på att en gång tappa tålamodet å ta i för hårt , eller slå lite lätt på en arm, än att misshandla sitt barn, det är fruktansvärt, då ska man verkligen söka hjälp... det ordna sig säkert:) kram
    Ett slag är ett slag för mycket. Om ts gick från lugn till att slå så måste barnet ha blivit rädd. Om ts skrek på barnet kan jag garantera att barnet blev rädd. Det spelar liksom ingen roll om ett slag är löst eller hårt. Det var ett slag! Ts ångrar det och för att förhindra att det upprepas måste ts söka hjälp och lära sig hantera sin frustration och bristande förmåga till lugn.
  • Anonym (10)

Det är misshandel oavsett vad vissa här tycker. Även om man inte kan rubricera det som misshandel i ett åtal pga att det är en enstaka händelse så är det ofredande med fysiskt inslag. Om det skulle bli polisanmälan så skulle ts definitivt åka dit för ofredande.

Hur många skriver inte i olika trådar att en kvinna ska gå vid första slaget? Vem tänker på barnen?

• Anonym (10)

Anonym (Mijo) skrev 2009-04-27 11:13:56 följande:

Hur reagerade personalen när hon sa så? Såg du inte det? Tittade de på dig? Inte för att göra dig orolig men jag hade tagit det väldigt allvarligt om mamman kommer in och säger att barnet varit jobbigt på morgonen och sedan att barnet säger att mamma slår mig. Man måste ta det på allvar för det finns ju de 3åringar som blir misshandlade jämt, eller hur? Och någon skrev "tar man allvarligt vad en 3åring säger" och det tycker jag för tänk om barnet lever i misär ska man bara skaka på huvudet och tänka "ja barn ljuger så mycket"?? Var beredd på att du får en anmälan men det kommer inte leda någonstans när de väl gör en utredning. Så ta det lugnt. De kommer inte ta ditt barn för att du miste kontrollen en gång. Prata med personalen innan de ev pratar med soc. Prata även med din dotter och förklara vad som hände så hon inte blir rädd. Lycka till
    Om det kommer en anmälan till soc om misstanke om misshandel/ofredande av barn så är de i sin tur skyldiga att polisanmäla!
Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!