Inlägg från: LadyWillow |Visa alla inlägg
  • LadyWillow

Jag "slog " min 3 åring!

Mieria skrev 2009-04-28 12:12:52 följande:
    Nej det är verkligen inte ok. Det är väldigt olyckligt att det som hände hände men faktum är att det HAR hänt och man kan inte ändra på det. Därför måste man fråga sig själv hur det blir bäst för barnet att gå vidare. Det funkar nämligen inte så att barnet börjar hata sin mamma efter en dask på armen. Vilket är bäst?? Att mamman som i detta fallet inser sitt misstag, säger förlåt och spenderar resten av sitt liv med att få sin lilla tjej att förstå hur värdefull hon är eller att soc kopplas in och flickans värld vänds upp och ner och förgiftas med rädslan och obehaget som det innebär för ett barn? Ni är inte särskilt psykologiska om ni tror på det senare.
    Jag tror ingen härinne vill att TS barn ska omplaceras. Men:
    All personal på dagis har ett ansvar att följa upp om de skulle höra att ett barn sa som TS barn. De kan ju inte veta vilka barn som "bara" har råkat ut för det en gång, och vilka som faktiskt blir slagna hemma. Bara för att man anmäler till Soc, betyder det inte att barnet blir omhändertaget utan utredning. soc utreder alltid först och försöker sen sätta in stödåtgärder så att barnet kan bo kvar. I absolut sista hand sker en omplacering.
  • LadyWillow
    missnorpan skrev 2009-04-28 16:30:28 följande:
    Tycker nivån börjar sjunka barnsligt lågt här nu...Varför inte bara respektera att man ser saker på olika sätt i stället för att ägna sej åt pajkastning här inne?Tror TS inser att det hon gjorde var fel och vi får hoppas att det inte händer igen!Och OM det gör det så får vi i stället hoppas på att hon är så pass förståndig att hon söker hjälp för sitt beteende.MEN, det är en förbaskad skillnad på att "daska" till sitt barn EN gång kontra att misshandla barnet.Köper att förskolan har skyldighet att anmäla om dom misstänker att ett barn far illa och det tycker jag självklart dom ska göra också! Men att göra en höna av en fjäder när man inte ens känner familjen i fråga, som vissa gör här, det tycker jag är snudd på vuxenmobbning.
    Men vem har gjort det? Det som har diskuterats är ju huruvida förskolepersonal bör agera om de hör ett barn säga "min mamma slår mig". Det är ingenting som de ska ignorera i alla fall!
  • LadyWillow
    näradig skrev 2009-04-28 17:03:53 följande:
    Anonym (s) skrev 2009-04-28 16:53:31 följande:
    nej, det är inte ok och det tycker inte ts heller. hur hjälper det barnet att soc kopplas in??hur kommer mamman må (som redan mår så fruktansvärt dåligt) och hur kommer DET påverka barnet positivt.nej, jag tror det är bäst att ts får lägga det här bakom sig (barnet har nog redan gjort det)att få en dask/smäll på armen och sedan förlåt och pussar i ett kärleksfullt hem vid ETT tillfälle skadar inte barnet Men en soc utredning kan göra det. Finns det däremot orsak att tro att detta kan komma att ske upprepade ggr så är det något annat men så är inte fallet.
    På vilket sätt skadar en helt vanlig utredning barnet?
  • LadyWillow

OBS! just i detta fall tror jag inte att det är nödvändigt med en utredning, verkar som om mamman inte kommer att göra om det.

• LadyWillow

Anonym (10) skrev 2009-04-28 17:45:57 följande:

Så du kan göra en bedömning utifrån vad ts skriver på ett forum? imponerande!
    Självklart inte. Men OM jag utgår från att det hon säger är sant. Ingen av oss vet ju vad som har hänt, utom TS. Har en bekant som har gjort samma sak och det är nog väldigt många som daskat till eller tagit hårt i sina barn NÅGON gång. Jag tror inte att det är nödvändigt med en soc utredning i sådana fall. Det skulle bli väldigt många utredningar då är jag övertygad om för övrigt.
    Utan det viktigaste är att man ber om förlåtelse för det man gjort, tydligt säger att det var fel av mig så att barnet känner det. Sen jobbar man på hur man ska reagera nästa gång man hamnar i en liknande situation.
  • LadyWillow
    Anonym skrev 2009-04-28 17:41:20 följande:
    Jag tycker inte det va så super farligt, visst det va fel men det va ju inte så att du tröp helle eller nåt allvarligt.Tro att alla gjort nåt liknande.Själv har jag "smällt" båda mina barn på fingrarna nån gång eller tagit tag i armen, efter att ha sagt till dem tundra gånger. Jag har även tagig tag i örat. Jag tycker inte detta är misshandel. Det finns sååå många som gör grymma saker mot sina barn, ruska dem slänger den i golver o.s.vDet bero ju mycket hur hårt man gör det också, när jag smäller på fingrarna eller ta tag i örat så gör jag ju absolut inte detta av full kraft utan mer som en markering att "nu räcker det".Sen tycker jag att du ska berätta som "det är" på dagis, typ att du tog tag i armen på henne.Jag får också dåligt samvete om nån av mina börja gråta, oftast så tar jag inte så hårt så de börjar aldrig gråta
    Det här tycker jag inte låter så trevligt däremot! Detta sker ju gång på gång. Tycker du ska försöka söka någon hjälp för detta. Så att lär dig att markera gränser och att förebygga att sånt här händer! Det är inte rätt att slå eller göra illa människor bara för att de är små!
  • LadyWillow
    Mieria skrev 2009-04-28 20:34:10 följande:
    Anonym (s) skrev 2009-04-28 20:27:38 följande:
    Ja för ett barn börjar ju hata sin mamma efter en dask på armen och kommer att må mycket bättre av att slitas från hem och trygghet och placeras hos fullkomliga främlingar. Fy fan.
    Men snälla nån, hur många gånger ska jag behöva säga det? En UTREDNING innebär just bara en utredning, sen bestämmer man lämpliga åtgärnder. Och oftast börjar man med stöd i hemmet, hjälp för föräldrarna att klara konflikter eller whatever de behöver hjälp med, så att barnet kan bo kvar!
  • LadyWillow

Anonym (Mamma förstår) skrev 2009-04-29 14:10:01 följande:

ja det menar jag på fullt allvar. Å jag känner ingen över huvud taget som skulle höja på ögonbrynen ens över att man knäpper barnen på fingrarna någon enstaka gång!  Nu menar jag ju såklart inte "slå sönder" händerna på barnet. Slå av fingrarna eller orsaka skador på händerna! Inte heller slå barnet så det gör riktigt ont eller använda tillhyggen! Jag pratar om en liten dask på fingrarna... tror barnet snarare blir förvånat och skrämt än att de får ont! Å nej...det är inte olagligt att daska till barnen på fingrarna!
    Jo, det är olagligt. Precis som att det är olagligt att ta något som "bara" kostar 50 öre. Däremot är det högst otroligt att en engångshändelse leder till någon rättslig påföljd. Men det är likväl olagligt.
  • LadyWillow

Anonym (Mamma förstår) skrev 2009-04-29 14:10:01 följande:

ja det menar jag på fullt allvar. Å jag känner ingen över huvud taget som skulle höja på ögonbrynen ens över att man knäpper barnen på fingrarna någon enstaka gång!  Nu menar jag ju såklart inte "slå sönder" händerna på barnet. Slå av fingrarna eller orsaka skador på händerna! Inte heller slå barnet så det gör riktigt ont eller använda tillhyggen! Jag pratar om en liten dask på fingrarna... tror barnet snarare blir förvånat och skrämt än att de får ont! Å nej...det är inte olagligt att daska till barnen på fingrarna!
    Och är det verkligen lämpligt att skrämma sina barn till lydnad?
  • LadyWillow

Anonym (10) skrev 2009-04-30 13:03:15 följande:

Bara för att man blandar in soc betyder inte det att barnet blir omhändertaget! Jag tror det är många missuppfattningar i tråden.
    precis vad jag har försökt säga flera gånger...det är deras absolut sista åtgärd!
  • LadyWillow

Dorian Ertymexx skrev 2009-05-01 13:39:06 följande:

Så när jag litet kärleksfullt slår min flickvän på rumpan så misshandlar jag henne? Det var hårt...
    Hon är ju vuxen. Dessutom är ni väl inte inne i en konflikt när du kärleksfullt slår henne på rumpan?
Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!