• Anonym

Jag "slog " min 3 åring!

vampyria2 skrev 2009-04-29 17:40:24 följande:
    Inte för att låte spydig men då har du inte så mycket kunskap om barn.  Det värsta du kan göra ett barn är att flytta det från sina biologiska föräldrar och det ska endas ske som absoluta sista utväg...en smäll på armen från en förälder som sen har stor ångest över det är inte tillräkligt för att man ska utsätta barnet för det.Jag säger inte att det är rätt att slå ett barn men om det händer en gång och man som förälder säger förlåt och lovar att det inte ska hända igen och håller det så är det inget som barnet kommer att lida över fram över.Jag tycker att det är oförskämt mot de barnen som misshandlas och far illa att jämföra deras plågor med en som har fått en smäll på armen en gång.Jag har fyra barn mellan 1½-17 år jag har smält ena av de äldre tjejerna i rumpan en gång då hon var sex timmar för sent hem och var jätte stöddig när hon kom hem.  Jag ångrade mig i samma stund som jag gjorde det och gick där i från, bad henne sen om ursäkt och förklarade att jag hade varit så rädd och att jag aldrig mer skulle göra något sådant.Jag är en mamma som är nära mina barn och gör en massa roligt med dem, jag verkligen lever för mina barn och för att de ska ha det bra. jag sätter alltid deras bästa först...jag tycker tusan inte att jag ska bli av med vårdnaden för att jag en gång har smält ena barnet i rumpan och jag vet att hon inte har fått några men av händelsen, även om den inte var kul för någon av oss.Tycker du ska tänka till en gång till över vad som har hänt och om på följden verkligen ska vara att man tar en tre åring från sin mamma.
    Håller med dig.
  • Anonym
    Anonym (eeuuhm?) skrev 2009-04-29 17:34:57 följande:
    Anonym (s) skrev 2009-04-29 17:29:22 följande: herregud, det här börjar ju bli skrattretande.. Då kan jag säga att det inte kommer finnas många kärnfamiljer kvar om man ska börja omplacera barn för en BAGATELL (ja, jag skrev det, how bad am I) för det är just en bagatell som hänt, som händer de flesta föräldrar!! Därmed inte sagt att fortsatta slag skulle vara ok, men det handlar inte ens tråden om. Leta upp rätt inlägg, att skriva eran dynga på!
    haha! klockrent inlägg! you bad...
    Anonym (s) skrev 2009-04-29 17:29:22 följande:
    Jag tror det är bättre barnet får komma till en familj som itne slår barn! där barnet kan känna sig trygg! utan att bli slagen!!!
    hur vet du att barnet känner sig otryggt???
  • Anonym

Ja, som OM soc verkligen skulle omhänderta barnet efter en sån här grej som TS beskriver!! Herregud människor!!

• Anonym
    Anonym (ElMano) skrev 2009-04-29 19:10:24 följande:
    J Men det känns som att denna diskussionen har resulterat i en sida som försvarar aggressivt beteende mot barn, och en annan som anser att det faktiskt inte är ok att slå, oavsett vilken situation man hamnar i.
    Fast nu försöker du göra det lätt för dig genom att påstå en sådan sak! De allra flesta som är på den "andra sidan" försvarar väl ändå inte att man ska slå barn men OM det skulle ske så som TS har beskrivit och det är enda gången det sker så måste man inte starta världens spektakel för det och snacka om barnmisshandlare osv. Men är det så att TS fortsätter att slå sitt barn eller om hon nu hade slagit sitt barn för första gången men slagit det gult och blått, ja då hade det ju varit en annan femma!
  • Anonym

Anonym (s) skrev 2009-04-29 21:30:16 följande:

att slå ett barn är barnmisshandel! och det är inget som ska förmildras i mina ögon är denna mamma en barnmisshandlare!!!!
    Jo men om vi avlägsnar oss från diskussionen om ords betydelse då... Kalla det för vad du vill men hur ska TS barn hjälpas? Varken genom att bli omhändertaget eller få mamman nedbankad i skoskaften i alla fall.

Man får inte slå barn. Det vet TS. Men det räcker kanske inte. Kanske kan TS ordna upp det själv genom att behärska sig bättre i framtiden. Kanske inte. Kanske behöver hon hjälp för att kunna hantera situationerna på ett annat sätt. Till exempel genom att förvänta sig "mindre" av sitt barn, eller planera på ett annat sätt och inte minst styra sina aggressioner åt ett annat håll än mot barnet. Då är det bra att ta hjälp utifrån. Och inte gå ner sig i ett träsk av förebråelser och barnmisshandlarepitet. Inte heller skaka av sig allt med hjälp av "det var inte så farligt-klappar".
  • Anonym

Vad stark du är !!
    jag hade inte vågat berättat att jag slog mitt barn illafall inte här !!!!
    gör aldrig mer om det bara .
    räkna till 100000000000000000000000000000 tills du lugnar ner dig .
    När min dotter var 4 år kastade jag en tallrik med mat på vägen ganska nära där hon satt , jag blev såå sur för att hon inte ville äta att jag bara slängde tallriken tur att jag missade !!!.
    Men hon kommer fortfarande ihåg och det var en tallrik med fisk och hon hatar fisk
    mådde ganska dålig efteråt men det har gått 11 år sedan dess och har aldrig mer kasta grejer på barnen , så det betyder inte att du ska fortsätta slå din dotter .

• Anonym
    Anonym (ElMano) skrev 2009-04-30 09:01:48 följande:
    Anonym (eeuuhm?) skrev 2009-04-29 22:17:41 följande: Är du seriös!?Menar du på fullt allvar att du använder slå, eller inte slå som en måttstock på om man är en perfekt förälder? Jag kommer inte begå "misstaget" att slå! En undran är dock, när du benämner att slå sitt barn som ett "misstag", är det för att du själv ska kunna sova gott om natten?
    H*n menar att alla gör misstag. ingen är perfekt som förälder utan alla gör misstag. detta behöver nödvändigtvis inte ske i form av slag utan h*n menar som sagt att alla gör misstag någon gång i föräldrarollen. på ena eller andra sättet.

bara för att klargöra eftersom många verkar ha uppfattat fel
  • Anonym
    Anonym (ElMano) skrev 2009-04-30 09:43:40 följande:
    Fast det är ju i sammanhanget att slå sitt barn vi diskuterar.
    javisst!

Det är nog mer en paralell för att påvisa att ingen är perfekt! Så har jag fattat det, men h*n får komma in och förklara närmre själv om ni inte förstår vad h*n menar!
  • Anonym
    Anonym (ElMano) skrev 2009-04-30 10:16:54 följande:
    Det jag påstår är att alla slår inte sin barn!!! Dvs, det är inte naturligt, eller ngt som alla gör...
    men ingen har nog sagt emot dig på den punkten heller. eller??
  • Anonym

Det finns många som tar tag i armen när barnen gjort fel Ts misshandel är det inte. Men är man för hårdhänt så klassas det som misshandel..

• Anonym

En gång är ingen gång. Be henne om ursäkt för det och säg "mamma gjorde fel". det fattar mer än vad man tror. Ingen fara skedd. Mäsnkligt om det händer någon gång.

• Anonym

Fy fan vad familjeliv blivit ett dåligt forum. Alla som säger att hon ska anmäla sig till soc. Jag tror att nio är väre själva eller så har ni blivit utsata för våld eller så har ni inga barn med egna viljor. Som föräldern är det ibland svårt att inte ta tag i armen eller skälla om de får världens raseri utbrott om man har brottom eller att de gör saker de absolut inte får. Men en enstaka gång är inte så farligt även om det inte är bra. men om man vissar tusen gånger mer kärlek och omsorg och jag kriver inte mer för de som fattar vad jag menar vet det ni andra kommer ända bara säga emott

• Anonym

Hej, jag är här igen.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-05-05 07:20:38 följande:
    Hej, jag är här igen.
    Hur har det gått? Är inte ditt barn omhändertaget än? *ironi*
  • Anonym

Mijo, o du kan skatta dig lycklig som är så perfekt..........................men vi vissa individer har faktiskt känslor som ibland kan brista.

• Anonym

Jag kan säga till de som vill veta så har det gått bra. Personalen på dagiset har varken sagt nåt eller ändrat nån syn på mig som det verkar. Och min dottter är faktiskt lycklig och glad. Jag har tagit mig en funderare efter den dagen och försöker stressa midre och ta det lugnt. Älskar mitt barn över allt annat och skulle aldrig ens ha en tanke på att skada eller slå det med avsikt.
    Kram till alla som har stöttat mig och förstått.

• Anonym

Har inte läst hela denna tråd,men vill skänka en styrkeklapp till den stackars mamman. Jag tror att de som så lätt dömer dig här inne antingen inte har några barn alls eller ialla fall inte haft några trotsiga barn. Jag vill poängtera att jag avskyr barnmisshandel, och att jag anser mig vara en ganska överbeskyddande mamma som alltid vill ha koll på mina barn och är rädd att de ska slå sig eller att det ska hända dem något. Men jag har också haft trotsiga (ibland helt för jäkliga) barn. Och då talar jag främst om min äldste son. Jag var själv med honom när han var liten och han var verkligen mitt allt. Men så han bråkade! Han testade mig jämt. Skulle inte till dagis, inte hem från dagis, han bet mig ,slog mig, sparkade mig, slog av mig mina glasögon, drog mig i håret, svor mm. En gång i stridens hetta brast det och jag gav honom en "hurving" uppe på hjässan. När jag insett vad jag gjort började jag gråta och kramade honom hårt. Sen ringde jag min pojkvän (numera min man) som jag inte bodde med ännu och grät och berättade vad som hänt. Jag visste att livet aldrig skulle bli detsamma, för jag hade gjort en sak som jag aldrig trott mig själv om, aldrig för en sekund. Och idag , 11 år senare, sitter det fortfarande som en tagg i mitt bröst. Kommer aldrig glömma det eller förlåta mig själv, och har definitivt aldrig gjort om det. Min son kommer inte ens ihåg händelsen men jag har biktat mig. Han säger, men jag var ju så jobbig.. Man blir inte per automatik ett monster för att man slår en gång. Och ni som gämför med kvinnomisshandel, har ni varit där? För det har jag och jag kan säga att det är inte samma sak att förlora kontrollen när man är desperat och provocerad, som att slå någon för att ens skjorta är skrynklig eller för att man är på dåligt humör. Jag avskyr våld, försökte skydda min son från våld, och så gav jag själv honom en hurving, hur galet är det? Jag tror att även den kärleksfullaste mest omtänksamma mamman kan trilla dit under tillräckligt pressade omständigheter. Jag vet iallafall att jag älskar mina barn över allt annat!

Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!