• Anonym

Jag "slog " min 3 åring!

I fall de anmäler för man veta det då, säger de att de har gjort det?

• Anonym
    Anonym (***) skrev 2009-04-27 07:43:57 följande:
    Om ett barn berättar på förskolan att det blir slaget hemma så är skolan skyldig att anmäla. Jag förutsätter att även personalen på TS förskola är utbildade och medvetna om detta.
    tillit71 skrev 2009-04-27 07:35:35 följande:
    Om personalen gör sitt jobb riktigt lär dom säkert lyssna på flickan och gör en anmälan till socialen. Det är deras skyldighet. Det är bara att säga sanningen. Lycka Till.
    Nja, alltså så funkar det väl inte riktigt heller. Är det första gången ett barn säger att "mamma slår mig" så tycker nog socialen man är rätt löjlig om det första man gör är att ringa dom! Barn kan säga att en förälder slår en utan att det egentligen har hänt så man  hade väl ställt lite frågor till flickan för att få reda på hur det här ev slaget gick till och om det har hänt tidigare. Sen hade man pratat med föräldern om vad flickan sagt och försökt ta reda på om det kan vara så att mamman behöver lite stöd/avlastning som förälder.
  • Anonym

inte bra, men du är bara människa. krama din dotter extra hårt imorse och tala om att det du gjorde var fel och något som man absoilut inte får göra. kram

• Anonym
    Anonym skrev 2009-04-27 08:00:57 följande:
    inte bra, men du är bara människa. krama din dotter extra hårt imorse och tala om att det du gjorde var fel och något som man absoilut inte får göra. kram
    krama din dotter extra hårt sedan och tala om att det du gjorde imorse var fel* skulle det stå
  • Anonym

Frågan är ju också vad du ska ha för strategi nästa gång hon är på samma humör? För det är ju lätt att sitta här just nu och känna ånger och säga att man aldrig kommer att tappa kontrollen på samma sätt igen men när man är inne i en liknande situation igen och känner irritationen och frustrationen växa då kanske det inte känns lika lätt...Hur ska du då agera för att det inte ska gå så långt som idag?

• Anonym

Du mår uppenbart inte bra av detta och då är det bättre att göra något åt det så du kan släppa detta för en stund... många föräldrar går över gränsen någon gång och du mår ju dåligt av det..skillnad om du inte ens brydde dig efter att något sådant hänt..
    Men bry dig om barnet först & främst...ring och fråga hur barnet mår och förklara hur det var i morse...berätta innan dagis personalen tänker/funderar i sina egna banor vad som kan ha hänt....

När du ser ditt barn i eftermiddag förklara att det du gjorde inte är ok och ta på dig hela skulden.. ditt barn har ingen skuld i detta & det behöver ditt barn få höra.

• Anonym
    Anonym (10) skrev 2009-04-27 08:11:49 följande:
    Det känns som om du får mycket stöd trots at du misshandlat ditt barn. Det finns liksom inga ursäkter för att slå ett barn. Det enda som sker när du slår är att barnet får ont och att du är skrämmande och farlig. För en tid sen så läste jag om en mamman som bitit sitt barn "löst i kinden". Den mamman fick inte stöd trots att hon sa att hon förstod genast att det var fel och att hon själv berättat det för sin soc kontakt, lite lustigt hur flfolket dömer/agerar så olika. Jag tycker det är fruktansvärt att någon slår och anser självklart att det ska anmälas. Det ts kan behöva är kanske en kurs i stresshantering och aggressionsterapi.
    Misshandel?! Snälla! Självklart är det inte ok att slå men att säga att Ts misshandlade sitt barn är ju att ta i så man spricker. Och mamman du pratar om (om det är den mamman jag tror ) hade ju lite annat i bagaget också som gjorde att soc agerade som dom gjorde.
  • Anonym

Tack för all stöd, oavsett om jag förtjänar det eller ej. Sitter nu här och funderar på att ringa till dagiset och berätta.
    Jag tappade tålamodet helt enkelt och jag har ingen bra förklaring varför jag slog min dotter. Jag slog på armen och inte så hårt (för de som undrar). Men det räckte.
    Det är lätt att döma andra när man inte sitter i samma situation. Många vet inte hur mitt barn var imorse och hur jag kände mig, därför kan det vara lätt att döma.
    Jag försöker inte ursäkta mig för det jag gjorde utan jag behöver bara prata igenom med någon för att jag mår dåligt för det jag gjorde.
    Min mening var inte att skada mitt barn, utan jag visste inte längre hur jag skulle göra till sist för att få henne uppmärksam, så jag tappade kontrollen tyvärr.
    Jag ska verkligen se till så det inte händer igen.

• Anonym
    Anonym (10) skrev 2009-04-27 08:33:19 följande:
    Enligt lagtexten har du fel: ”Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.” Nja, nu pratade jag om flfolkets åsikter om att bita ett barn löst en gång jämfört med att slå sitt barn på armen. Blanda inte in mer i det hela.
    Nej, jag blandar inte in mer men när man kommer med ett sådant exempel så måste man ju också veta att det handlade om mer än det där lösa bitandet och därav kanske FL folket reaktion vs ett fall där förälder slår lite löst på armen en gång och kanske inte har så mycket mer i bagaget när det gäller soc.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-04-27 08:41:42 följande:
    Tack för all stöd, oavsett om jag förtjänar det eller ej. Sitter nu här och funderar på att ringa till dagiset och berätta. Jag tappade tålamodet helt enkelt och jag har ingen bra förklaring varför jag slog min dotter. Jag slog på armen och inte så hårt (för de som undrar). Men det räckte. Det är lätt att döma andra när man inte sitter i samma situation. Många vet inte hur mitt barn var imorse och hur jag kände mig, därför kan det vara lätt att döma. Jag försöker inte ursäkta mig för det jag gjorde utan jag behöver bara prata igenom med någon för att jag mår dåligt för det jag gjorde. Min mening var inte att skada mitt barn, utan jag visste inte längre hur jag skulle göra till sist för att få henne uppmärksam, så jag tappade kontrollen tyvärr. Jag ska verkligen se till så det inte händer igen.
    Jag arbetar på förskola och mitt råd är att inte ta den här diskussionen via telefon. Har du möjlighet att gå lite tidigare från jobbet så gör det och "haffa" ngn i personalen och inled det hela med "Hur har X haft det på dagis idag? Vi hade nämligen en mycket jobbig morgon idag..." Och har hon sagt något om slaget så lär personalen säga det och då kan du berätta hur det hela gick till.
Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!