Inlägg från: Anonym (ElMano) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ElMano)

Jag "slog " min 3 åring!

Men ni som tycker att det inte är så farligt att man slår en 3-åring...som kallar det en "överdrift" att man anmärker mot det. Ni som anser att om man är tillräckligt pressad är det ok med att slå.

Kan inte ni berätta hur mycket det ska till innan ni själv skulle anse er som kränkta/misshandlade? Är det ok att ngn slår till er på armen...på krogen, i hemmet, i matbutiken?
    Är det ursäktat bara för man är stressad, pressad....blir provocerad?
    Till er som tycker att det är ok att smälla på fingrarna...skulle ni själv ta emot det av ngn som anser att ni gör fel?

Och återigen...NEJ, alla slår inte sina barn!

Slutligen till sign "överdrift"...
    Bara för att BVC kommer med ett ovanligt korkat råd, behöver man ju inte följa det! Anser du att det är ok, bara man varnat före!?
    Fast det kan ju vara bra att veta för de människor som åker dit för misshandel ( att det inte räknas om man varnat före )!
    Bara jag som hör hur sjukt det resonemanget låter!?

• Anonym (ElMano)

Anonym (1) skrev 2009-04-29 12:46:26 följande:

Anonym (10) skrev 2009-04-29 12:36:44 följande:
    Nej, jag ser inte svart när jag blir arg och gör man det varje gång man blir arg ska man såklart söka hjälp men det är normalt att det händer någon gång. Det är då typiskt fl att se allt större än det är. Jag skrev som sagt inte att jag ser svart då jag blir arg. Men så gott som alla har nog blivit riktigt arg någon gång och varit nära att tappa/tappat behärskningen. Det är som sagt helt normalt. Inte bra. Men normalt.
    Men skillnanden mellan att vara nära att tappa fattningen ( läs bli fysisk aggressiv )vs att faktiskt göra det är ju hur stor som helst!

Eller...
  • Anonym (ElMano)

Anonym (1) skrev 2009-04-29 12:55:13 följande:

Anonym (ElMano) skrev 2009-04-29 12:51:01 följande:
    Det är klart att det är stor skillnad. Det är också stor skillnad på att råka tappa fattningen och att misshandla.
    Men, om ngn slår dig en gång....anser du dig inte misshandlad då? Eller är det ok bara för att den personen som slår dig råkar tappa fattningen just då?
  • Anonym (ElMano)

Visst förstår människor härinne skillnaden i att höja rösten/vara bestämd vs att slå, daska, smälla, knäppa till sitt barn!?

Som förälder ska man sätta gränser, visa rätt och fel osv...men klarar man inte av det ( som en del uppebarligen INTE gör ) utan att använda fysisk bestraffning...ja, då är det f*n synd om barnen!!!

• Anonym (ElMano)

Anonym (eeuuhm?) skrev 2009-04-29 17:49:05 följande:

En vacker dag kommer en figur kallad "ödets ironi" hoppa upp o bita en antal människor här inne i ändalyktan rejält. Det kan vara ni nästa gång som behöver stöd och hjälp på grund av era misstag. Då kan ni stå där, perfekta och ofelbara!
    Ärligt känns det rätt skönt att veta att jag har den självkontrollen och disciplinen så jag är inte ens orolig! Jag kommer aldrig någonsin slå mina barn!

Vet inte hur din självkontoll är, men man brukar ju säga att genom sig själv känner man andra ;)
  • Anonym (ElMano)
    DaCiss skrev 2009-04-29 18:57:56 följande:
    Visst är det synd om barnet om det blivit daskat i armen men att prata om att byta boendet för en sådan engångsföreteelse som det verkar som i TS fall låter inte som någon smart idé. Och då är det barnet jag tänker på.
    Jag håller självklart med att byta boende osv för detta inte är ngt alternativ!

Men det känns som att denna diskussionen har resulterat i en sida som försvarar aggressivt beteende mot barn, och en annan som anser att det faktiskt inte är ok att slå, oavsett vilken situation man hamnar i.
  • Anonym (ElMano)

Anonym (eeuuhm?) skrev 2009-04-29 22:17:41 följande:

Anonym (ElMano) skrev 2009-04-29 18:57:43 följande:
    Återigen, så läser du fel.. skriver jag så otydligt?? Jag sa misstag. Du är inte perfekt tro mig. Som sagt, en vacker dag. Synd att man inte kan vara närvarande och applådera.
    Är du seriös!?

Menar du på fullt allvar att du använder slå, eller inte slå som en måttstock på om man är en perfekt förälder?

Jag kommer inte begå "misstaget" att slå!

En undran är dock, när du benämner att slå sitt barn som ett "misstag", är det för att du själv ska kunna sova gott om natten?
  • Anonym (ElMano)

Anonym (Mamma förstår) skrev 2009-04-30 08:06:06 följande:

Vill tillägga att detta börjar hamna under kategori "sandlådan" trots att det är ett viktigt ämne som tas upp. Men jag är övertygad om att alla som vill kalla sig paragrafryttare här kanske följer lagen men för den delen kanske det finns andra saker ni gör som era barn mår dåligt av. Jag ser ofta föräldrar på stan som tar tag i sina barn riktigt hårt i armen t.ex. Misshandel... ? Kanske det... straffbart...nej! och därmed inte okej även om jag själv tagit tag i min dotters arm vid flera tillfällen. Men något jag verkligen reagerar starkt på och kan bli arg och upprörd över "återigen på stan" är föräldrar som sitter och röker intill sina barn, låter barnen cykla utan hjälm eller låter barnet skamset gå intill en onykter förälder, låter barnen gå i smutsiga trasiga gamla kläder och sticka ut från mängden. Sådant borde vara straffbart också i så fall!
    För mig handlar det om en kränkande fysisk bestraffning som jag inte anser hör hemma i barnuppfostran! Så enkelt är det...
    Vill ni bli slagna, daskade, knäppta, smällda!? Jag vet då att jag skulle aldrig tolerera en sådan behandling!
    Det finns ju andra sätt som fungerar precis hur bra som helst för att få väluppfostrade barn!

Givetvis är man inte perfekt som förälder...ingen av oss är väl perfekta, men att använda det ordet i sammanhanget på ett nedlåtande sätt om oss som är emot att använda fysisk bestraffning / tappa fattningen så pass att man slår, anser jag bara blir löjligt!

Huruvida TS ska bli utredd osv av soc menar jag återigen att det bara går att sia om, ingen vet mer än vad TS skrivit om henne själv som en god mor. Men att förskolepersonalen har anmälningsplikt är inget att diskutera. Det har dem!

Slutligen, det finns många saker som barn far illa av, eller som iaf omgivningen kan uppfatta som en dålig miljö för ett barn. Men att ställa upp dessa emot varandra är ett sätt som för mig inte fungerar. Ett barn som bli slagen konstant har det värre än ett barn som blir slagen en enda gång. Men vidare så har ju barn som blir slagen samt utnyttjad det värre än det barn som bara blir frekvent misshandlad osv, osv...
    Ska vi börja bedöma lidande och säga att det finns värre saker barn kan råka ut för, och iom det också förminska kränkningen barnen utsätts för!?
    Vi diskuterar inte barn som har fulla föräldrar, vi diskuterar inte barn som har föräldrar som inte fixar den sociala omsorgen av sitt barn.
    Vi diskuterar ett mor som slog sitt barn!
  • Anonym (ElMano)
    Anonym skrev 2009-04-30 09:34:53 följande:
    H*n menar att alla gör misstag. ingen är perfekt som förälder utan alla gör misstag. detta behöver nödvändigtvis inte ske i form av slag utan h*n menar som sagt att alla gör misstag någon gång i föräldrarollen. på ena eller andra sättet.bara för att klargöra eftersom många verkar ha uppfattat fel
    Fast det är ju i sammanhanget att slå sitt barn vi diskuterar.
  • Anonym (ElMano)
    Anonym skrev 2009-04-30 09:46:51 följande:
    javisst! Det är nog mer en paralell för att påvisa att ingen är perfekt! Så har jag fattat det, men h*n får komma in och förklara närmre själv om ni inte förstår vad h*n menar!
    Men, jag har aldrig påstått mig vara perfekt! Det har andra gjort åt mig, med en nedvärderande ton...
    Det jag påstår är att alla slår inte sin barn!!! Dvs, det är inte naturligt, eller ngt som alla gör...
  • Anonym (ElMano)

Anonym (håhåjaja) skrev 2009-05-06 10:44:51 följande:

Folk är hysteriska i detta land. EN dask på arm el rumpa klassas som misshandel!!!MIn bästa väninna, ensam med tre vilda barn, har oxå vid nåt enstaka tillfälle i en stressad situation slagit till nåt av barnen. Detta handlar om typ fem sekunder av hennes tid med barnen. Hon är själv med dem. Skolan anmälde till soc. Soc skickade papper vidare till polisen! Hon blev förhörd i två timmar av polisen. De kom till dagis och skola och filmade barnen mitt under påskfesten på dagis. Barnen förhördes av polis, advokat, soc mm mm. En anmälan måste ju utredas och både soc och polis skötte sitt jobb. Men fyyy, min väninna blev nästan inlagd på psyk av denna påfrestning. Hon är en sån som alltid prioriterar sina barn och är en fantastisk mamma, vem som hesl tkan vid nåt enstaka tillfälle brista i sin föräldraroll, så är det bara. Tycker det är så fruktansvärt hysteriskt! Misshandel av barn är FRUKTANSVÄRT, fysiska bestraffningar likaså. MEN att man vid NÅGOT ENSTAKA tillfälle handlar "eflexmässigt" i en stressad situation, det är mänsklight tycker jag!
    "Reflexmässigt"...
    Man slår inte sitt barn reflexmässigt, det handlar om bristande självkontroll!!
    Vidare, du har ju en lysande historia på vad som kan hända OM man slår sitt barn!
  • Anonym (ElMano)
    Anonym skrev 2009-05-06 10:00:06 följande:
    Mijo, o du kan skatta dig lycklig som är så perfekt..........................men vi vissa individer har faktiskt känslor som ibland kan brista.
    Vad har perfekt med saken att göra!?
    Menar du verkligen att måttstocken på vad en perfekt förälder är om man slår eller inte?
    Jag tror att de flesta kan känna det du gjorde! Jag tror att alla kan vara arga, frustrerade osv....men, alla slår för den delen inte sitt barn!!
  • Anonym (ElMano)

Anonym (misshandlare?) skrev 2009-05-07 13:45:01 följande:

Jaha, så jag misshandlade min trotsiga två-åring igår när jag tog henne i armen o skickade in henne på sitt rum?Eller kanske nyss här i soffan, vi busade och jag "daskade" henne lite på rumpan. Var visserligen inte arg och hon bara skrattade men täänk om hon blev förstörd för livet?!Då tycker jag att det e 1000 gånger värre alla föräldrar som lämnar bort sina barn stup i kvarten än att ta tag i eller daska lite löst på en arm i syfte att uppfostra.Jag tycker tom att lärare ska få ta tag i ungar som är för jäkliga i skolan, det finns allt för många sånna.
    Visst förstår du skillnaden i detdu skriver och TS!?

Jämföra busa i soffan med att i frustration slå sitt barn!! Ja, jag säger då det...
  • Anonym (ElMano)

Men varför använda fysisk bestraffning!?
    Smälla löst på fingarna, dask i baken osv...vad säger ni då när barnet tar efter ert beteende? Vad säger ni när barnet slåss när andra inte gör som de vill?
    "Man får inte slåss"!?!? "Det är skillnad när mamma/pappa gör det för då är det en fysisk MARKERING!?!?
    Lär man barn att man inte får slåss, genom att vara fysisk utåtagerande själv?

Trotsig två åring som lägger sig ned...ja, är väl bara att lyfta upp barnet och bära! Varför ska man diskutera med ett barn som har fullt upp med att vara argt? Varför är det så provocerande för er som känner att ni bara måste visa fysiskt att ni bestämmer? Varför ska man som vuxen ens orka bli arg och tillrättavisa med dask, hårda tag i armen osv? Nä, som sagt...lyft upp barnet o bär med! Visa att ni inte går med på humöret och att det inte lönar sig!

Vidare, varför diskuterar ni huruvida man får men eller inte av att bli slagen / daskad/smälld? Det spelar väl ingen som helst roll!
    Finns massa saker barn alldeles säkert inte skulle få men av, men som jag aldrig ngnsin skulle utsätta mitt barn för!

Vill ni verkligen som föräldrar vara fysisk utåtagerande mot era barn? Mår ni bra av det?

Varför måste ni som nu gör det tillrättavisa med fysisk bestraffning? Vet ni inga andra sätt? Blir ni så provcerad att ni inte klarar av att hålla tillbaka? Anser ni att andra sätt innebär att man är mesig?
    Berätta, för jag förstår det bara inte!

• Anonym (ElMano)

Anonym (håhåjaja) skrev 2009-05-07 22:44:14 följande:

Men seriöst, el mano. OM man har tre vilda barn som inte lyder, inte lyder alls, trots att man föröker ALLT. Är det då så konstigt att de till slut får en dask i rumpan?? HUR ska man visa då om inte annat funkar??? Det är ju inget som sker direkt, utan efter att man försökt annat och barnet fortsätter o fortsätter och till slut så pallar man inte.... Kanske barnet då inser att det gått för långt...
    Men, funkar det med en enda dask? Lär sig barnet av den smällen och upphör med sin vildhet? Förvandlar man sitt barn / sina barn från vilda till lugna med den enda dasken? Vad vinner man med den dasken, mer än då kanske lugn för stunden?

Jag anser att det finns andra sätt! Givetvis kommer de fungera precis lika "dåligt" som att daska då barn är barn och är i behov av konstant ledning. Jag som förälder får ha lugn i magen och vänta på att saker och ting faller på plats! Barn lär sig, vilda barn kommer att lära sig att ta det lugnt osv!

Jag sitter inte på patentlösning för alla föräldrar när det gäller uppfostran, jag vet vad som fungerar här hemma.
    En sak jag iaf är helt säker på är att använda sig av fysisk , oavsett man kallar det dask, smälla osv, är en kränkning av barn som jag aldrig kommer acceptera!
  • Anonym (ElMano)

Anonym (misshandlare?) skrev 2009-05-08 05:33:16 följande:

Vad ska man göra då? Sätta sej på barnets nivå och tala det till rätta? Joo tack jag har sett folk som försökt och deras barn är hemska rent ut sagt!-Neej men mamma sa att du inte får göra så... Så ligger ungen på golvet i affären och störttjuter för den inte får nåt som den vill ha.Är det inte bara bättre att ta tag i ungen, titta på honom/henne och säga bestämt att slutar du inte nu åker vi hem utan att handla.Så då är det att misshandla sitt barn när man tar och lyfter in det på hans/hennes rum med eller? Jar tar ju i barnet och det kan man väl se som fysisk misshandel?Förklara för mej för jag förstår verkligen inte hur ni moraltanter tänker?Det är inte konstigt att det är så mycke skit med ungdomar och att det bara blir värre och värre.När jag var liten sa man aldrig emot nån som var äldre än en själv, nu springer skolbarnen och "muckar" med de äldre barnen.
    Att våra ungdomar mer och mer blir en förlorad generation beror absolut inte på att föräldrarna har varit fysisk inaktiv mot sina barn!
    Jag anser inte att det är att mishandla när man som vuxen sätter gränser mot sina barn! Barn måste få lära sig rätt och fel! Men, barn måste få chans att göra det utan att den vuxne ska förlora tålamodet och daska, smälla osv!
    Att lyfta upp ett barn som ex lägger sig ned och skriker ser jag som fullt naturligt, om det är så att man ex är i affären. Men att använda sig av barnets utbrott som ursäkt för att vara extra hård, nypa till extra mycket osv där går min gräns!

En sak jag finner anmärkningsvärd är att de föräldrar som klarar av att behålla lugnet, inte ser ett utbrott som otroligt provocerande och som faktiskt pratar med sitt barn sällan har de barn som beskrivs här som "vildar". Detta är min uppfattning som bygger på de familjer som finns i min närhet.
    Kanske är det så att det är "vildarna" som under sina tidiga år blivit kränkt av sina föräldrar genom dask, smäll osv i syfte att ex lära dem låta bli sladden!?
  • Anonym (ElMano)

Anonym (håhåjaja) skrev 2009-05-08 07:13:23 följande:

Poliserna och soc som kom och förhörde väninnans barn och även väninnan var mycket intresserade av HUR HÅRT mamman tagit dem i armen!! Flickans bröder sade i förhör att mamma tar hårt i armen och tar in oss i vårat rum när hon blir arg!Så sorry, neeej man får inte ta tag i barnens arm och ta in dessa på rummet, otroligt säjer jag bara. Och det finns barn som är så hysteriska och utåtagerande att de kan behöva en dask för att bryta det beteende t och komam till sana igen, faktiskt. SEn hade det varit bättre om det inte hade behövts men som sagt vissa barn är mkt svårahanterliga och att man brister vid nåt tillfälle är nog mänskligt.
    Fast, har man så pass svårhanterliga barn så man måste använda sig av aga för att bryta ett beteende, hoppas jag att man som förälder inser att proffessionell hjälp kanske behövs. Det krävs ju knappast ngt geni för att förstå att situationen inte är hållbar isåfall, och att dask nog inte är vad de barnen behöver.

Vidare i det fallet du tar upp kanske det faktiskt är så att din vän är för hårdhänt med sina barn!?
  • Anonym (ElMano)

Anonym (misshandlare?) skrev 2009-05-08 08:55:00 följande:

Men man kan fortfrande inte kalla det för misshandel när man tar tag i sitt barn!Man använder inte barnets utbrott som ursäkt för att ta tag i dom, det är när dom får utbrott dom behöver det.Jag tror vi pratar om helt olika saker, du tror jag säger att det är okej att misshandla sitt barn. Så är inte fallet.Jag avskyr folk som skadar sina barn och skulle aldrig kunna göra det själv.Men att dra gränsen för misshandel vid att ta tag i sitt barn är så fel som det bara kan bli!
    Men, det jag anser vara att gå över gränsen är när man som förälder drar till lite extra, nyper i hårdare osv bara pga att man själv är så frustrerad. För mig är det självklart att man ska kunna lyfta upp sitt barn när de trotsar osv, men att daska, smälla, knäppa osv är helt fel enl mig!
    I ett inläg strax ovan så tas det ju också upp att polisen vid en ev misstanke om misshandel ställer sig frågan hur hårt man drar, tar tag i ex en arm osv. Detta är ju för mig helt relevant, jag kan ta tag i mitt barn för att lugna osv utan att för den delen gå över gränsen.
    Slutligen, jag aktar mig för att kalla andra människor för misshandlare osv, utan jag pratar utifrån min syn på hur man ska bete sig mot sitt barn.
Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!