Jag "slog " min 3 åring!
Anonym (10) skrev 2009-04-27 08:42:30 följande:
Anonym (10) skrev 2009-04-27 08:42:30 följande:
Ha inte dåligt samvete, det kan hända t.o.m den bästa! Jag tror du är en toppenmamma för det!
Jag kommer från en familj där aga var acceptabelt, min mamma tvättade min mun med tvål om jag pratade för fult eller ryckte mig i nackhåren när jag var för provocerande. Ibland lade hon mig på golvet, satte sig på min mage, höll om mina armar och lät mig sparka och skrika tills luften gick ur mig, när jag blev lugn så tog hon mig i sina armar och förklarade.
Min pappa slog mig med ett bälte när hans nerver var måttat.
Jag förespråkar inte aga, pappas sätt tyckte jag var hemsk men min mammas kan jag godkänna i viss grad för att jag vet att de få gångerna hon gjorde så så var det mitt eget fel och hon förklarade varenda gång varför.
Jag tror att en liten dask på armen, nyp för att väcka barnet från sin envisa stig kan vara i gott syfte, verkligen inte hårt utan som en uppväckning!
Kommunikation är det bästa men mitt i ett utbrott går det ju inte så ibland måste man ta det efteråt!
En klassiker är att ta barnet under armen och gå eller fortsätta och strunta i vad barnet säger, öronproppar eller en time out, bara man visar var skåpet ska stå.
Bara ditt barn förstår vad din mening var så att hon slipper fundera varför och vad var fel så tror jag verkligen inte hon har tagit skada av det du gjorde.
Om det händer igen, prata med henne så ska du se att det löser sig!
Anonym (har fått) skrev 2009-04-28 07:46:13 följande:
Bei Bei skrev 2009-04-28 10:41:21 följande:
Bei Bei skrev 2009-04-28 10:44:50 följande:
Det var jag som skrev att jag "daskar" min son på fingrarna, jag vet inte hur du tror jag menar när jag skriver daska, men du verkar överdriva en hel del..
Att snäppa till nån på fingrarna känns knappast och det gör absolut inte ont, det bara visar att man inte få göra så., vet massa som gör så och det har fungerat.
Jag tycker inte det va så super farligt, visst det va fel men det va ju inte så att du tröp helle eller nåt allvarligt.
Tro att alla gjort nåt liknande.
Själv har jag "smällt" båda mina barn på fingrarna nån gång eller tagit tag i armen, efter att ha sagt till dem tundra gånger. Jag har även tagig tag i örat. Jag tycker inte detta är misshandel. Det finns sååå många som gör grymma saker mot sina barn, ruska dem slänger den i golver o.s.v
Det bero ju mycket hur hårt man gör det också, när jag smäller på fingrarna eller ta tag i örat så gör jag ju absolut inte detta av full kraft utan mer som en markering att "nu räcker det".
Sen tycker jag att du ska berätta som "det är" på dagis, typ att du tog tag i armen på henne.
Jag får också dåligt samvete om nån av mina börja gråta, oftast så tar jag inte så hårt så de börjar aldrig gråta
VARFÖR DRA IN SOC???
Det va osmart av mamman att slå till sitt barn...Å DET FINNS INGEN URSÄKT men dra igång en utredning låter ju helt vansinnigt!!!
Alla har väl nångång tappat fattningen på sitt/sina barn... även om inte folk slår el slagit till så tänk på den psykiska misshandeln då.. med hot å tomma ord..alla har väl nån gång sagt nå man ångrar när man varit arg..
Det e ju faan värre å va elak verbalt än å slå till ett barn en gång.. å mår mamman så dåligt lär hon knappast göra om det!!!
Jag tycker soc borde lägga energi för barnen som verkligen mår dåligt.. Men misstänker dagis att nå e fel så anmäler dom i viket fall...Å dom märker på ett barn om hon el han mår dåligt..!!
Å mamman kan ju säga som det är till dAGIS. alltid bättre m öppna kort!
ni som anser TS vara barnmisshandlare, vad tycker ni ska hända nu?
dagispersonalen anmäler? sedan utredning hos soc? polisutredning? rättegång? fängelse? omhändertagande?
vad är en rimlig nivå för den här händelsen tycker ni?