Hur långa andningsuppehåll har spädbarn normalt?
Är det ngn som vet? Hittar ingrn bra info på internet. Mitt andningslarm larmar efter 20 sec o har nu larmat 2 ggr på morgonen.
Är det ngn som vet? Hittar ingrn bra info på internet. Mitt andningslarm larmar efter 20 sec o har nu larmat 2 ggr på morgonen.
Upp till 40 sekunder kan vara normalt. Men de flesta bebisar har ju inga andningsuppehåll längre än 20 sekunder alls. Det finns förhoppningsvis inget skäl alls att oroa sig . Men skönt att du har larmet!
Vi hade larm tills sonen var 5 månader korrigerad ålder (8 månader faktisk ålder) och det pep till några enstaka ggr för att han haft uppehåll på 20-25 sekunder. Det var någon gång vid 3-4 månaders ålder (korr). Sedan har han andats helt normalt.
Upp till 40 sekunder kan vara normalt. Men de flesta bebisar har ju inga andningsuppehåll längre än 20 sekunder alls. Det finns förhoppningsvis inget skäl alls att oroa sig . Men skönt att du har larmet!
Vi hade larm tills sonen var 5 månader korrigerad ålder (8 månader faktisk ålder) och det pep till några enstaka ggr för att han haft uppehåll på 20-25 sekunder. Det var någon gång vid 3-4 månaders ålder (korr). Sedan har han andats helt normalt.
Tack för svar.
Känner mig lite förvirrad då han är förkyld o samtidigt kämpar med andingen. Ger näsdroppar o man får ta upp honom för att underlätta andingen i bland. Läkaren vi såg för några dagar sen sa att barn som pga nästappan inte alls får luft skriker till o får då automatiskt luft genom munnen och nu har han inte skrikit(bara rosslat o kämpat) . Så då borde det ju betyda andingsuppehållen i dag inte haft att göra med förkylningen i alla fall.
Skönt att höra att 20 sek kan vara normalt men samtidigt jobbit att höra att de flesta inte får såna uppehåll...
normalt eller inte normalt med långa andningsuppehåll, jag skulle pratat med bvc för det.
men kan det inte vara så att det är slem som fastanar i halsen som gör att han får svårt att andas? höj huvudändan på sängen så han kommer upp med huvudet, vilket underlättar andningen.. men då kanske inte larmet fungerar?
iaf så hade jag pratat med bvc. hoppas det löser sig.
Hej! Du har inte funderat på om det är RS han har? Min dotter åkte på det och fick andningsuppehåll, rosslade och kämpade med att andas. Det är tydligen typiskt för RS att de gör som "såpbubblor" med spottet som bubblar ut ur munnen. Lycka till!
RS är ett vanligt förkylningsvirus som kan vara ganska elakt om barn under 6 månader drabbas. Det börjar som en vanlig förkylning och utvecklas till rosslig andning, slemproppar i luftvägarna, feber (inte så ofta spädisar dock) och de kan behöva hjälp att andas. Min dotter var 2 veckor gammal när hon fick det och vi fick ligga på sjukhus i en vecka...
Ringde Bvc o hon ville väl inte uttala sig om larmet men sa att de kan nog kanske ha 20 sec uppehåll o om de fortsätte larma ska jag kolla hur han mår.
Ang rs virus så blir man ju lite orolig men det är visst nedre lufvägarna om jag förstått rätt? När jag var med honom på sjukhuset för några dgr sen så lyssnade läkaren på lungorna osv o sa allt var ok bara tätt i näsan.
Får väl se hur denna kväll o natt fortsätter nu. Har fått ta ut honom i friska luften flera gånger i dag för att underlätta anding o tycker så synd om honom när han somnar in så skönt när vi ammar men vaknar av andingsproblem o jag får hålla honom upprätt istället.
Det larmade igen 2 senaste nätterna. Åkte in i går natt till sjukhuset. Har i alla fall fått klart för mig nu att de ofarliga andingsuppehållen inte får barnen att ändra färg. Händesr det igen o han inte blivit blå eller blek så var det inget farligt andingsuppehåll. Sen så tycker ju läkare också att andingslarm inte är ngt att lita på...