• myran82

Någon mer som har problem med damm hemma?

Någon mer än jag som har problem med ett dammig hem?

Jag städar hela lägenheten en gång i veckan men dagen efter är det fullt med damm igen. Det värsta är allt damm som samlar sig på golvlisterna, på en vecka är det tjockt med damm på alla lister i lägenheten och det är inte så kul att behöva torka de varje vecka. Är ganska jobbigt.

Sovrummet är värst, det kan bli dammig bara några timmar efter att jag har dammat.

Nu har jag iallafall tagit ut allt som jag kan bära från sovrummet, bäddmadrasserna, sängborden, byrån, gardinerna och sängkläderna. Sängen har jag flyttat ut från väggen. Dammat ALLT, dammsugit och torkat golvet. Madrasserna är dammsugna, bäddmadrasserna och sängkläderna är skakade och är nu på vädring.

Blir det inte bättre av detta så vet jag inte vad jag ska ta mig till, jag vill ju ha ett rent och fräsch hem.

• Svar på tråden Någon mer som har problem med damm hemma?
  • myran82

Det hamnade ju verkligen fel. Vad ska jag göra nu? Någon som kan flytta det till "hem och hushåll"?

• Twiist3d

Det kan ju vara så att när man håller på å städar så flyger ganska mycket av dammet upp i luften för att sedan hamna på golvet igen (när det redan är nystädat). Har du provat och vädra riktigt, korsdrag?!

• Barbabok

haha jag klickade mig hit för jag trodde du hade en damm, dvs fiskdamm. Din fråga ligger under husdjur nämligen

Jag har tyvärr inget at hjälpa dig med, vet att statiska saker som tvätmaskin, TV osv blir mindre dammiga om man dammtorkar med lite sköjlmedel. Det värsta statiska försvinner då.

Jenna 090313, ett litet mirakel är här!
  • myran82
    wero73 skrev 2009-04-27 11:54:45 följande:
    haha jag klickade mig hit för jag trodde du hade en damm, dvs fiskdamm. Din fråga ligger under husdjur nämligen Jag har tyvärr inget at hjälpa dig med, vet att statiska saker som tvätmaskin, TV osv blir mindre dammiga om man dammtorkar med lite sköjlmedel. Det värsta statiska försvinner då.
    Jo, den hamnade fel. Vet inte riktigt om det går att flytta den. Ta bort går ju inte heller.

Ska testa det där med sköljmedel.
  • myran82
    Twiist3d skrev 2009-04-27 11:53:33 följande:
    Det kan ju vara så att när man håller på å städar så flyger ganska mycket av dammet upp i luften för att sedan hamna på golvet igen (när det redan är nystädat). Har du provat och vädra riktigt, korsdrag?!
    Jo, det har jag gjort det också. Nackdelen är ju då att jag får in en massa pollen och det mår jag inte vidare bra av. Fast & andra sidan mår jag inte kalas av dammet heller.
  • köttbullelydnad

Har en kvalsterallergisk hund, så här städas det _stort_ en gång i veckan. Dvs allt flyttas runt och städas under och runt. Kuddar, dynor, täcken etc åker ut och piskas fria från en massa damm. Vi har luftburen värme vilket gör att dammet här hemma hela tiden cirkulerar i luften, så det gäller att städa varje dag och verkligen ha ett rejälstäd en gång i veckan. Men det funkar - inga dammråttor, ett rent hem och en glad hund Just nu är det dock svårt att vädra dagligen då sambon är pollenallergiker och vi har björkskog på baksidan

• Zixi

Har precis samma problem. Vi städar regelbundet, har inga djur och bor 2 pers i en lägenhet. Här är alltid dammigt, hur ofta vi än dammsugar. Vi har inga mattor och rätt lite gardiner. I tygväg har vi en säng, en soffa med kuddar och filt samt svarta handdukar i badrummet. Utöver det är det bara de kläder vi har på oss.

Vill inte ens tänka på hur mycket damm som samlats på mina garderober nu, orkar inte riktigt dammsuga dem varje vecka. *suckar* Kommer aldrig att bli dammfritt här

• Sköna Emma

Fattar inte varför det blir så, jag är glad att jag inte har det så men lider med er!

• myran82

Trots den rejäla städningen av sovrummet i går så är det dammit där inne igen, inte mycket men så pass så att det syns på sängbordet och på "lampfötterna", jag blir galen på det.

Senare i dag blir det samma röj i vardagsrummet och badrummet sen är hela lägenheten superstädad. Kan ju inte göra så här varje vecka, men det kanske är det som behövs. Men det tar ju massor med timmar.

• LabLover

Vi har också det så men det beror på att det en bit bort byggs flera hundra hus just nu. I vårt fall är det alltså byggdamm!

Annars har jag varit med om att beroende på vad man har för träd runt omkring sin bostad så kan det bli riktigt mycket "damm"/pollen från dem så här på våren.

Tyvärr hjälper det nog inte att ha fönster stängda, det tar sig säkert in genom ventilationen också

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • mammami0305

jag har precis samma problem...man dammar och dammar och dammsuger men dagen efter är det lika illa igen...blir så trött på det :(

Svar på tråden Någon mer som har problem med damm hemma?