• ZettanA

Fästingar!! Vad andvända för att slippa dem??

Usch ser inte fram emot sommaren och alla fästingar!!
    Har fött om åren andvänt vanliga örthalsband på katterna.. men är det hälsosamt för min dotter som gosar med dem??.. vad andvänder ni för att slippa de små äkliga krypen??

• Svar på tråden Fästingar!! Vad andvända för att slippa dem??
  • Twiist3d

man ska inte använda fästing halsband om man har småbarn.
    Sen så finns det droppar som man "brer på nacken".. gå in på apoteket å kolla.

• ZettanA

ahh.. ska gå in på prata med dem på apoteket då!! tackar!

• Turfen

Skönt man bor "högt uppe" så att manslipper dessa små äckliga varelser!

• 740tjejen

Frontline heter det man droppar på hund/katt :) Men har katten/hunden badat så får man droppa på mer.

• drever

frontline ! har en berner sennen med riktigt härlig päls för fästingar och frontline är dt som funkat

• Zs1985
    Längtandsfull skrev 2009-04-28 21:01:55 följande:
    Men är frontline ok för små barn? tänk om dom skulle få i sig när det sitter på pälsen..
    Frontline sitter inte i själva pälsen utan man ska droppa ner det mellan skulderbladen på huden (skulderbladen är för att hunden inte ska komma åt att slicka).
    Medlet åker sedan in i huden och sprids därefter, Frontline säljs i "portionförpakningar" så det är väldigt enkelt att dosera och dom går efter vikt.

Det enda man ska tänka på är att hunden/katten måste vara i "karantän" i ca 12 timmar efter att man applicerat medlet pga att det ändå kommer en viss del i pälsen och kan ge reaktioner på barn och vuxna(så tvätta händer efteråt). Så mitt tips är att applicera det på kvällen efter sista kissrundan så får det verka under natten.

Men jag använder Frontline på min jycke om det är väldigt mycket fästingar annars blir det örthalsband.
  • CLT

Skulle köpa det sedvanliga örthalsbandet igår men Livsmedelsverket har stoppat det i hela Sverige då det stod för lite "information" på förpackningen...(sa tjejen i butiken) Jäkla skit.
    Å nåt gift från Apoteket tänker jag inte applicera på min hund så hon rekommenderade B-vitamintillskott i maten...Så nu är jycken "försöks-kanin"!

• hugskott

Jag har alltid använt frontline på min hund, men såg en annons igår om ett nytt halsband som skall räcka i två år. Det var något med magneter, bioenergi eller så, verkade ganska seriöst. Skall prova och se!

• hugskott

Bärnstenshalsband sägs också funka..

• Ova

Man kan använda Scalibor om man har barn, men inte om de äter på halsbandet. Sedan är det upp till var och en om de vill göra det. B-vitamin är bullshit rent ut sagt. Tänk även på att naturpreparaten kan innehålla nästan vad som helst och har inte genomgått de tester som läkemedlena har för att bli godkända.
    Jag har tänkt prova Prac-tic på min hund i år då hon badar ibland.

• Newton

#3 hur högt då? Jag bor i Skellefteå och har fästingar på katter och hundar ibland, tyvärr så sprider dom sig norrut

Svar på tråden Fästingar!! Vad andvända för att slippa dem??