• FruRundberg

Måla på kakel??

Hej!!

Jag har en fråga till er som inreder mycket hemma och håller på och grejar. Vi håller på med lite renovering hemma och eftersom jag har kakel i köket som jag inte gillar så skulle jag vilja he en förändring där, men just nu har vi inte råd med att byta kaklet så jag undrar..
    Kan man måla kakel???? Och blir det bra resultat? Har någon utav er målat och vad tyckte ni efteråt? Både bra och dåligt!!

Vilket märke använde ni då? Beckers sa till min sambo att de rekomenderade det inte.. men jag vägrar lyssna på det örat
    SÅ släng hit era erfarenheter!!

TACK!!

• Svar på tråden Måla på kakel??
  • toppzen

Kan ni inte köpa kakeldekor då?

• FruRundberg
    toppzen skrev 2009-04-27 15:11:22 följande:
    Kan ni inte köpa kakeldekor då?
    Jo det är juh ett alternativ.. men syns det inte väldigt tydligt att det är påklistrat så? Vet inte om jag skulle tycka det va snyggt..?
  • Sara Li
    FruRundberg skrev 2009-04-27 15:13:35 följande:
    Jo det är juh ett alternativ.. men syns det inte väldigt tydligt att det är påklistrat så? Vet inte om jag skulle tycka det va snyggt..?
    Det är hundra gånger snyggare än att måla på kakel i alla fall...
  • Amilie

Köp självhäftande plast i den färg du vill ha och skär ut i storlek efter kakelplattorna. Billigare än kakeldekor, men sammma effekt.

• toppzen

Har aldrig sett el hört talas om att det ens finns folk som gör det.

• anmara

Jag budgetrenoverade mitt kök genom att måla plastmattan som skulle förställa kakel. Blev supermycket finare än innan, men snart blir det kakel där istället.
    Är ditt kakel superfult så är det bara att måla på! Det kan väl knappast bli värre? Tvätta ordentligt och slipa lätt på ytan och använd våtrumsfärg så ska det nog gå bra. Jag tvättade tre gånger med målartvätt för att vara säker på att få bort allt fett.

• leon06

Hej!

Det finns speciell färg för just kakel - fråga närmaste färghandlare!
    Blir jättebra :) VOm den är dyr, dela burken med någon mer som vill snygga till hemma?

Lycka till!

• Mummy

Till mig sa de i färghandeln att et INTE finns någon speciell färg för kakel, utan man målar först på nån "färg" (eller vad det var) och sen har man vanlig lackfärg på.

Det som kan bli när det är i utrymmen där det är vatten, är att det kan spricka i fogarna när fukten går ut från vattnet.

• Miss Cee

Från en som just lagt ett flertal tusenlappar på en hantverkar för att få BORT den skiten från sitt kök:

Måla inte på kakel!!!

Det ser ut som om du satt upp en målad pappskiva. Det flagnar. Det ser fördjävligt ut. Du får det inte rent och det ser kort sagt ut som en förskoleklass lekt med renoveringsverktyg.

Nej det var inte jag som gjort det. Det var förra ägaren.

• helenasthlm

Kakla om! måste ju billigare i längden än att måla...

• LLNLLLNB

Mina föräldrar målade kaklet med våtrumsfärg (på inrådan av färgaffären) och det blev jättebra! Nu hade de lite rffigare yta, typ klinker, så det fäste bra. Det ser perfekt ut än efter 3 år.
    Om man har mer blankt slätt kakel måste man nog ruffa upp ytan först och måla med Häftgrund före den riktiga färgen.

Själv skulle jag nog helst ta plastfilm/vinyldekor. Våtrumsfärg är ganska dyrt och man får några kvadtratmeter standardkakel för samma summa.

• framsteg

TS - Ang vinyldekor/kakeldekor - det beror helt och hållet på kvalite och hur noga du är!

Ibland har jag sett klart och tydligt att det är kakeldekor folk har hemma på sitt kakel, de har helt enkelt inte varit petiga när de satt fast det. Men ibland har jag blivit "lurad" och trott att det var kaklet som sett ut så, när de i själva verket har kakeldekor!

Har kakeldekor i vår lägenhet också som tidigare innehavare satte dit. Har varit många som trott att vi haft olikfärgade kakelplattor!

Gör det noga och snyggt så blir det bra!

Svar på tråden Måla på kakel??