• drakvinge

Tygfrågor från en novis

Tvättar ni tygerna innan ny syr kläder av dem? Eller räknar ni med att de ska krympa vid tvätt och gör ex. benen lite för långa?

Fodertyg, jag ska sy en klänning och man ska sy in foder i överstycket men vad är fodertyg? Heter det så eller vad heter det? Hittade inget när jag var i tygaffären som hette det och glömde sen bort att fråga...

En vanlig t-shirt, vad är det för tyg? Ja jo bomullstyg men det finns ju bomullstyg som är "hårt" och inte så skönt att ha på sig.

• Svar på tråden Tygfrågor från en novis
  • Stormorsan

Ja fodertyg heter fodertyg fråga i affären. Kan finnas i olika kvaliteter. Se Stoff och Stil www.stoffochstil.se/Katalog/Mode.aspx. Acetatfoder (billigast) blir gärna eletriskt och klistrar sig mot benen. Viscosfoder (dyrare) blir inte lika elektriskt.

T-shirt är ju ett stickat tyg och brukar kallas trikå eller jersey det kan vara bomull eller blandmateriel.

Det finns olika trikåer, singeljersey, interlock osv. De mest stretchiga brukar kallas lycra eller elastan som är en "gummitråd" som i t ex baddräkt eller gympadräkt

www.stoffochstil.se/Katalog/Mode.aspx

Tyg är en hel vetenskap men hoppas du blev något klokare.

• drakvinge

Tack för svaret! :)
    Brukar du tvätta dina tyger innan du syr i dem?
    Eftersom de brukar krympa lite

• Stormorsan

Det beror lite på. Oftast inte utan jag tar med i beräkningen lite krympmån. Jag tycker tygerna blir fula och fulla med veck om de tvättas före.

Jag vet att de som syr lapptäcken alltid tvättar före.

• Pormoicheia

vilka grader brukar det vara man "bör" tvätta tygerna i om man vill vara så säker som möjligt att det inte krymper senare?

*ber om ursäkt för slarvfel i stavningen, fingrarna och huvudet kommer inte överens!* : pormoicheia.blogspot.com/
  • Stormorsan

Alla naturmaterial krymper som regel mer än syntet. Så bomull, linne, viscose m fl.

Extra vikigt att ta hänsyn till om man blandar olika material. Inte kul om t ex fodret krymper mer än yttertyget eller tvärt om.

Alla material drar ju ihop sig något efter tvätt, vissa kan återgå efter strykning. Jag upplever att tyger krymper mer på längden än bredden.

Även stickade tyger krymper men har ju mera töj från början.

• drakvinge

Hmm, då bör jag nog tvätta både yttertyget och fodret innan jag syr så det inte blir knas efter första tvätten.

Svar på tråden Tygfrågor från en novis