• cinnamon4

Frontline- farligt fästingmedel?

Hej,

för er som har hund och är gravida (eller andra som vet):

Jag brukar använda Frontline-droppar mot fästingar på min hund men tvekar att använda det nu när jag är gravid. Innehåller ju väldigt starka kemikalier. Har försökt kolla upp på Fass men där står mest info om hur det verkar på hunden...

Jag har testat örthalsband tidigare men det funkade inget vidare.

Hur gör ni andra som är gravida och har hund?

• Svar på tråden Frontline- farligt fästingmedel?
  • cinnamon4

Men hallå! Är det ingen av alla gravida här som har hund? Eller det kanske inte är någon som vet mer om Frontline helt enkelt... Suck.

• rudbeckia

Vi har katt och vi använder också Frontline fast för katt istället. Min man får sätta på det, jag vill inte handskas med det och försöker undvika katterne ett dygn efteråt. Jag tror det är bättre än att du får en fästing och åker på Borelia eller TBE. Jag fick Borelia förra sommaren men då var jag inte gravid och jag vill inte ha det igen nu medan jag är gravid.
    Det blir att välja mellan två onda ting och mitt val är att använda Frontline pga mina tidigare erfarenheter.

• Trippel

Vi har katter och hundar.
    Katterna ska få frontline och hundarna scalibor.
    Men jag ska sy fast de på insidan av deras halsband så jag slipper vara i kontakt med det.

• Nynne

Jag tänker lite som rudbeckia: hellre tar jag riskerna och undviker att kladda på hunden när vi satt på Frontline på henne, än att ha fästingarna runt oss. Frontline är fruktansvärt effektivt. Vi applicerade frontline 15/4, helgen innan fick hon 4 fästingar vid vårt sommarställe :/

• gräddad längtan

Jag har oxå gett vår katt frontline när jag varit gravid. Enda skillnaden jag gör är att den inte får sova i vår säng och att jag (försöker komma ihåg) att tvätta händerna när jag hållt på med den.

♥ (¯`°?.¸ ღ gravid ღ ¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden Frontline- farligt fästingmedel?