• Milo78

Svarta sara ost?

Köpte en ost som heter Svarta sara som jag tidigare ätit (icke gravid) men nu när jag packade upp den står det inget om den är pastöriserad... Det är en ost man skivar så jag antog att den är ok i affären men blev osäker nu...

Hur är det med andra starka ostar som Havarti t.ex? är de ok, om man vill följa slv rek?

• Svar på tråden Svarta sara ost?
  • Pago

Hej! Jag undrar oxå över just den osten, och Livsmedelsverket avråder från sk. kittostar, som Svarta Sara. Detta även om de är pastöriserade. Gissar att det är sättet de görs på, som utgör risken för listeria.

Så vi får tyvärr leva utan den och alla andra underbara mögelostar tills våra skatter kommit ut. ;(

• Muffins i magen

Åh den är jättegod! Upphettad ost är ju ok så använd den på varma mackor, pizza, i soppa, i paj eller till raclette.

• La Lola
    Pago skrev 2012-11-02 23:33:43 följande:
    Hej! Jag undrar oxå över just den osten, och Livsmedelsverket avråder från sk. kittostar, som Svarta Sara. Detta även om de är pastöriserade. Gissar att det är sättet de görs på, som utgör risken för listeria.
    Så vi får tyvärr leva utan den och alla andra underbara mögelostar tills våra skatter kommit ut. ;(
    Mögelost på tub är ok samt alla ostar som upphettats till bubblande heta.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    begrundaren skrev 2012-11-03 07:24:28 följande:
    Ha, ha. Den danska osten är ju underbar. Men ät den med måtta! Tycker man om dansk ost, så är det lätt att man bara skivar och stoppar in i munnen, eller? Gör inte det. Ät den med måtta.
    Här är en liten länk, till er som inte redan har hittat den!

www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Livsstilsfragor...
    Läs hellre på Livsmedelsverketshemsida som har den färskaste infon (den i länken ovan är 2 år gammal). Livsmedelsverkets råd är dessutom den som alla BM ska följa.
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/gravida/
  • La Lola
    begrundaren skrev 2012-11-03 07:24:28 följande:
    Ha, ha. Den danska osten är ju underbar. Men ät den med måtta! Tycker man om dansk ost, så är det lätt att man bara skivar och stoppar in i munnen, eller? Gör inte det. Ät den med måtta.

Kittostar bör undvikas enligt kostråden. Och då spelar mängden ingen roll.
  • begrundaren
    La Lola skrev 2012-11-03 07:27:29 följande:
    Läs hellre på Livsmedelsverketshemsida som har den färskaste infon (den i länken ovan är 2 år gammal). Livsmedelsverkets råd är dessutom den som alla BM ska följa.
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/g.../
    Ja, ja 2 år gammal info är ju urgammal! du är klok du!Tungan ute

(Precis som med mobiltelefoner!) Min guide är: Ät allt med måtta!
  • La Lola
    begrundaren skrev 2012-11-03 07:44:45 följande:
    Ja, ja 2 år gammal info är ju urgammal! du är klok du!Tungan ute

(Precis som med mobiltelefoner!) Min guide är: Ät allt med måtta!
    Ja det väl bättre med färsk info, tycker du inte?
    Gammal info riskerar att vara felaktig.

Ja ät allt med måtta om du vill men vissa gravida vill följa kostråden.

• begrundaren
    La Lola skrev 2012-11-03 07:49:33 följande:
    Ja det väl bättre med färsk info, tycker du inte?
    Gammal info riskerar att vara felaktig.

Ja ät allt med måtta om du vill men vissa gravida vill följa kostråden.

Ja, så är det nog. Råkar vara dansk, men har aldrig varit gravid! Och den danska osten är.....Lömsk.Tungan ute
Svar på tråden Svarta sara ost?