• Prinskorvarnas mamma

Socionom som hoppat av/bytt bana ?

Är intresserad av att komma i kontakt med andra socionomer som jobbat några år och av en eller annan anledning valt att hoppa av/byta bana/skola om sig. Jag har jobbat ca tio år och nu känner jag att det bara suger musten ur mig. Vill göra nåt annat men vill inte börja plugga igen. Helst vill jag få användning av min socionomutbildning även framöver men till vad ? Helst inte något av de traditionella områdena som socialsekreterare, kurator, arbetsförmedling eller försäkringskassa.
    Nån som har något tips ?

• Svar på tråden Socionom som hoppat av/bytt bana ?
  • jeikei

Prinskorvarnas mamma skrev 2009-04-27 20:32:54 följande:

Är intresserad av att komma i kontakt med andra socionomer som jobbat några år och av en eller annan anledning valt att hoppa av/byta bana/skola om sig. Jag har jobbat ca tio år och nu känner jag att det bara suger musten ur mig. Vill göra nåt annat men vill inte börja plugga igen. Helst vill jag få användning av min socionomutbildning även framöver men till vad ? Helst inte något av de traditionella områdena som socialsekreterare, kurator, arbetsförmedling eller försäkringskassa. Nån som har något tips ?
    Om det inte är människorna med "problem" du vill bort ifrån helt och hållet så kan du ju alltid jobba som:
    *Föreståndare för HVB eller dyligt
    *Handledare inom området
  • Gelé Hallon

konsult?? känner en som är socionom och som nu är konsult, mindre kundkontakt men mer verksamhetsjobb.

• Duefigli

Är heller inte helt ovanligt att arbeta som mellanchef inom ex vård och omsorg, typ personalchef eller enhetschef. Säkert stressigt och jobbigt ibland, men en helt annan sak än socialarbetarköret.

Svar på tråden Socionom som hoppat av/bytt bana ?