• Anonym (hmm)

Endast provisionslön

Hej!

Jag har börjat på ett nytt jobb, det är endast provisionslön. Man ska sälja 20 annonser i månaden, är det lätt att uppnå? Om man säljer endast 19, går man helt utan lön då?..

Tyvärr var jag tvungen att ta detta jobbet då jag inte har några andra alternativ.

• Svar på tråden Endast provisionslön
  • h8him

Jag skulle aldrig acceptera att börja ett jobb utan garantilön. Jag tror varken facket, Af eller soc kan tvinga dig heller. Självklart måste du sälja 20 annonser för att få ut lön om det är kravet. Redan där skulle du dra öronen åt dig. Det kan betyda att du säljer 19 annonser utan någon lön utan företaget får behålla allt. Det brukar vara svårt att uppnå miniminivån för många med den där typen av jobb.

• Anonym (hmm)

Jag ska inte ge det en chans då? Nu går jag ändå bara hemma och drar..

• h8him

Anonym (hmm) skrev 2009-04-28 07:14:22 följande:

Hör dig till facket och a-kassan först om vad som gäller tycker jag.
  • Anonym (jobbat)

Anonym (hmm) skrev 2009-04-28 07:14:22 följande:

Troligtvis får du pengar för de 19 annonserna också. Vad som menas med att du ska sälja 20 annonser per månad menas troligtvis att det är villkoret för att du ska få fortsätta jobba, och att det också är lönsamt för dig.

Jag pratar utifrån de jobb jag själv har haft med enbart provisionslön. Om du tycker att det är ok att jobba med provision så tycker jag självklart att du ska ta jobbet. Går du på soc så får du upp till existensminimum ändå.

Dessutom blir det sedan lättare att få ett annat jobb om du kan visa på att du har jobbat nyligen eller jobbar.

Själv hade jag väldigt stor nytta av mitt jobb, då jag fick bra referenser därifrån, fast jag inte var någon toppsäljare.

Dessutom träffar du människor!
  • Anonym (jobbat)

Det kan även vara så att du tjänar rejält med pengar beroende på hur duktig du är. På mitt jobb fanns det människor som kom upp till 5000 kr per kväll, på fem timmar.

• Anonym (hmm)

Kan först påpeka att jag är nybörjare. Han sa "var inte rädd om du inte säljer något de första två veckorna".. men man vill ju ha lön!

Och som jag fattade det så måste man sälja minst 20 annonser för att få ut grundlönen som ligger på 12 000.

• Anonym (jobbat)

På mitt jobb fick man lön de första tre kvällarna. Fråga ordentligt vad som gäller.

• Anonym

sälja 20 annonser det låter inte helt lätt

• Anonym (&%&%)

Men om du har en grundlön på 12000 kr så ska du ha provision på allt du säljer.. Går det inte bra så ska du ha grundlönen ändå..

• Trixi8

Anonym (hmm) skrev 2009-04-28 08:02:41 följande:

Kan först påpeka att jag är nybörjare. Han sa "var inte rädd om du inte säljer något de första två veckorna".. men man vill ju ha lön!Och som jag fattade det så måste man sälja minst 20 annonser för att få ut grundlönen som ligger på 12 000.
    då är det så att du får provisionen om du inte kommer upp i 20 annonser/per månad.
Svar på tråden Endast provisionslön