• Anonym (hmm)

Endast provisionslön

Hej!

Jag har börjat på ett nytt jobb, det är endast provisionslön. Man ska sälja 20 annonser i månaden, är det lätt att uppnå? Om man säljer endast 19, går man helt utan lön då?..

Tyvärr var jag tvungen att ta detta jobbet då jag inte har några andra alternativ.

• Svar på tråden Endast provisionslön
  • Trixi8

Anonym (&%&%) skrev 2009-04-28 12:39:19 följande:

Men om du har en grundlön på 12000 kr så ska du ha provision på allt du säljer.. Går det inte bra så ska du ha grundlönen ändå..
    nja så ser det inte ut oftast.
  • Anonym (-)

Det är hemsk att komma hem en kväll när man har jobbat som ett svin och veta om att man inte har sålt ett skit och där med inte tjänat ett öre.

Det är hårt för psyket. Alla är inte duktiga säljare. De som är det kan också tjäna väldigt mycket pengar.

Du kan ju testa och se vad du tycker om det.. Men du ska inte stanna kvar om du mår dåligt..

• linjes

20 annonser är ju ingenting,klart du klarar det..

• Anonym (jobbat)

Hur svårt eller lätt det blir beror ju på vad det är för annonser och vilka potentiella kunder du ringer upp. Lyssna ordentligt på alla råd du får på jobbet och kolla hur de duktigaste säljarna gör. Om ett samtal går dåligt, glöm samtalet så fort som möjligt och fokusera positivt på nästa samtal.

• Lither

testa vetja! Om du ändå bara går hemma så förlorar du ju inte direkt något i alla fall några kronor kanske du gör?

• Anonym (hmm)

Andra dagen idag! Det gick bra... eller, jag sålde ju inget, men många intresserade som jag ska ringa upp i veckan!

Men alltså. Jag får inte grundlönen om jag inte säljer 20 annonser minst...

Kan säga att det inte är helt enkelt att sälja detta, men jag har kommit på lite försäljarknep så det börjar gå bättre i alla fall! Dessutom är det ganska roligt, tiden går fort och jag har en bra arbetskamrat (vi är två st på hela stället!)

• linjes

Anonym (hmm) skrev 2009-04-28 19:13:21 följande:

Andra dagen idag! Det gick bra... eller, jag sålde ju inget, men många intresserade som jag ska ringa upp i veckan! Men alltså. Jag får inte grundlönen om jag inte säljer 20 annonser minst... Kan säga att det inte är helt enkelt att sälja detta, men jag har kommit på lite försäljarknep så det börjar gå bättre i alla fall! Dessutom är det ganska roligt, tiden går fort och jag har en bra arbetskamrat (vi är två st på hela stället!)
    Andra dagen,men du är ju nybörjare,snart är du uppe i 5 per dag,klart du klarar det
  • Anonym

jag fick ett jobb som telesäljare endast provisionslön va där 3 dagar sålde inget kostade bara bensin att ta  mig dit och hem blev me andra ord ÄNNU fattigare kunde inte stanna har ju 4 barn att mäta och är ensam me barnen på heltid

• Mamma89
    h8him skrev 2009-04-28 07:11:53 följande:
    Jag skulle aldrig acceptera att börja ett jobb utan garantilön. Jag tror varken facket, Af eller soc kan tvinga dig heller. Självklart måste du sälja 20 annonser för att få ut lön om det är kravet. Redan där skulle du dra öronen åt dig. Det kan betyda att du säljer 19 annonser utan någon lön utan företaget får behålla allt. Det brukar vara svårt att uppnå miniminivån för många med den där typen av jobb.
    så hade inte jag de.. jag blev tvingad av af att ta jobbet annars blev jag utan a-kassa i 5 veckor..
    jobbade som telefonförsäljare inom abonnemang där vi jobbade med teckningsbidrag..(de företaget tjänar på kunden) hade en budget varje månad o uppnådde an inte den fick man 30 av de man sålt så man e aldrig utan lön..
  • Anonym (hmm)

Idag har det gått riktigt bra. Min chef sa att jag är driven och kommer lyckas inom branschen, faktiskt så kan jag inte annat än att tro honom! Har inte sålt, men har massa kunder som jag ska återkomma till! Och så är det väldigt roligt, tycker jag...

En månad ger jag det i alla fall, så får man se om det lönar sig!

• Gnatajajart

Oj, jag känner igen mig i dig! Jobbade själv med telefonförsäljning i en månad innan jag gav upp, under den tiden sålde ingen någonting och alla gick utan lön. Inte ens de som jobbat med det i flera år sålde något när de kom. Cheferna sa så till mig också som de säger till dig. Hoppas det går bättre för dig, men räkna inte med att du ska tjäna ett enda öre, du kan bli mycket besviken.

• Anonym (hmm)

Gnatajajart: Usch vad tråkigt det låter! Men jo, en månad max blir det om det inte ger utdelning.
    Det finns en tjej som säljer jättebra inom företaget, men hon har ju jobbat där i flera ÅR! Men men.. en månad! Sen får det vara.

Svar på tråden Endast provisionslön