• alexma

9 års trots

Birgitta L skrev 2009-04-28 23:21:28 följande:

Svar till Zanne:9-årsåldern är vad man brukar kalla ett förstadium till puberteten då de är struliga, slarviga och oroliga av sig. Det är en tid då barnet söker sig själv, sina kompisar och livets mening. Barnet behöver i den här perioden mycket närhet och ömhet. Ett tips är att försöka göra roliga saker tillsammans med ditt barn, alltså sådant som ditt barn gillar att göra, det är vad som behövs i just den här fasen.
    Jag har haft detta på känn. Min nu 11-åriga dotter hade en tid under trean då hon grubblade och lade sig till med en del tvångstankar. Det gick över, som tur är.
    Har en grabb på nio nu som trotsar som rena tre-åringen. Men jag kan inte släppa på något!
    Men jag märker att om jag bara står på mig och håller på våra regler så backar han till slut. Men ibland blir man gråhårig innan en konflikt ebbar ut!
    Samtidigt vill han så gärna bli kliad på ryggen och skämta, sedan blixtrar det till och han kallar en för världens elakaste mamma.
  • alexma

Birgitta L skrev 2009-04-28 23:21:28 följande:

Svar till Zanne:9-årsåldern är vad man brukar kalla ett förstadium till puberteten då de är struliga, slarviga och oroliga av sig. Det är en tid då barnet söker sig själv, sina kompisar och livets mening. Barnet behöver i den här perioden mycket närhet och ömhet. Ett tips är att försöka göra roliga saker tillsammans med ditt barn, alltså sådant som ditt barn gillar att göra, det är vad som behövs i just den här fasen.
    Tack för det svaret, Birgitta! (även om det inte var riktat till mig)
    Jag känner att det var det bästa som hänt idag!
Svar på tråden 9 års trots