• xxJessikaxx

Ngn som har en Moccamaster?

Vet ej om det finns många modeller men den jag kikar på nu ser ut så här:

www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/64910&markID=90-15-10

Har hört att den ska brygga gott kaffe. Det är extremt viktigt för mig att mitt kaffe är gott och blir riktigt varmt och nu har våran befintliga gett upp.
    Ser att det är 1500 w på denna och det betyder ju att den värmer upp ganska bra och jag har läst att Moccamaster har ngn modell som värmer upp vattnet till 90 grader, vet ni om det är denna? Finns det flera MM-modeller?
    Ngn kaffemoster som har ett tips på vad jag ska köpa och har erfarenhet av lite olika kaffeapparater?

• Svar på tråden Ngn som har en Moccamaster?
  • Nisseblubb

Alla Moccamasters är superbra. Jag har modellen med termoskanna och är helnöjd. Däremot skulle jag rekommendera den du länkade till istället för jag hade inte så mycket användning för termoskannan som jag trodde.

Är det viktigt för dig att kaffet ska vara gott så måste du givetvis ha en kvarn? :)

• xxJessikaxx

Nisseblubb, tack för ditt svar
    Ja, precis jag förstår ju att nymalt kaffe är bäst men samtidigt är jag ju lite slö av mig också, särskilt på mornarna. Det blir nog än lite mer omständigt procedur om man skall mala kaffet varje morgon också?...

OK, en termoskanna är förstås bra om man vill ha kaffet varmt en längre stund eller vill ha kaffet stående på bordet eller så, men det kanske händer mer sällan än man tror?

Nästa fråga är ju varför man skall välja en bra bryggare ist för en perkulator för de gör ju också gott, varmt kaffe och är ju mer stilrena i sin konstruktion men ngt gör att det tar emot att ha en sådan, vet ej varför riktigt. Känns som om de är mer svår-rengjorda...?

• Nisseblubb
    xxJessikaxx skrev 2009-04-28 08:44:17 följande:
    Nisseblubb, tack för ditt svar Ja, precis jag förstår ju att nymalt kaffe är bäst men samtidigt är jag ju lite slö av mig också, särskilt på mornarna. Det blir nog än lite mer omständigt procedur om man skall mala kaffet varje morgon också?... OK, en termoskanna är förstås bra om man vill ha kaffet varmt en längre stund eller vill ha kaffet stående på bordet eller så, men det kanske händer mer sällan än man tror? Nästa fråga är ju varför man skall välja en bra bryggare ist för en perkulator för de gör ju också gott, varmt kaffe och är ju mer stilrena i sin konstruktion men ngt gör att det tar emot att ha en sådan, vet ej varför riktigt. Känns som om de är mer svår-rengjorda...?
    Moccamastern med termoskanna har ingen värmare under kannan vilket innebär att kaffet i kannan inte är så varmt som jag skulle önska.

Nymalet kaffe är som natt och dag jämfört med färdigmalet. Rekommenderas absolut. Köp inte heller en alltför billig kvarn, håll dig åtminstone över tusenlappen.

Jag har ingen erfarenhet av en perkolator så där kan jag inte hjälpa dig
  • Nisseblubb
    spuff skrev 2009-04-28 08:49:38 följande:
    Jag funderar också på en mm...hörde lite om det här forumet för kaffenördar www.riktigtkaffe.se/index.php , kanske de har några tips?
    Du kan helt enkelt inte gå fel med någon Moccamaster alls :)
  • xxJessikaxx

Jag tror jag satsar på en MM faktiskt. Har inte hört ngn som är missnöjd någonsin med en sådan.
    Det här med att mala själv låter ju förstås riktigt intressant, men nybörjare som jag är så undrar jag ju då om jag kan köpa bönor, mala dem, och sedan brygga kaffet i min MM eller krävs det ngn särskild kaffemaskin till det?

• xxJessikaxx

Nu har jag införskaffat min MM och är supernöjd med smaken! Riktigt gott! Men jag undrar en grej, ni som har denna...när jag vill fylla filtret med kaffe, måste jag ju nästan ta lös hela hållaren för att få ner filtret för stålpinnen är ju ivägen. Hur gör ni, tar lös hållaren och ställer ifrån er den, vilket då gör att den vickar lite för den är ju inte precis platt underifrån, och sätter i ett nytt filter? Sätter ni sedan i kaffe medan den står och vickar eller sätter ni i kaffet när ni sedan satt hållaren på plats med nytt filter i? Tjorvigt, hoppas ngn förstår

• S a C

Kul att du köpt en Moccamaster! Bästa bryggaren. Jag gillar varmhållningsfunktionen. Tycker dock att det är många lösa delar...

Men som Nisse skriver är det nymalet kaffe som gör största skillnaden! Och det är INTE jobbigare att mala kaffe än att skopa upp. Det låter bara betydligt mer. {#lang_emotions_wink}
    Bönorna är redan i kvarnen och man kan ställa in (på de flesta) antal koppar som ska malas. Sen är det bara att hälla över i filtret. Slipper räkna. Perfekt!

• xxJessikaxx

Livrädd med stil, håller med dig om delarna faktiskt men tänkte att det är väl en vanesak. Hur gör du då när du skall hälla kaffe i filtret? Har du filterhållaren guppande på bordet / bänken?

Skall helt klart börja med nymalet, låter ju värt tiden och "besväret"!

• mama no1

Köp den med ståltermos istället, den har jag. Snygg och hur bra som helst!

Svar på tråden Ngn som har en Moccamaster?