• xxJessikaxx

Ngn som har en Moccamaster?

Vet ej om det finns många modeller men den jag kikar på nu ser ut så här:

www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/64910&markID=90-15-10

Har hört att den ska brygga gott kaffe. Det är extremt viktigt för mig att mitt kaffe är gott och blir riktigt varmt och nu har våran befintliga gett upp.
    Ser att det är 1500 w på denna och det betyder ju att den värmer upp ganska bra och jag har läst att Moccamaster har ngn modell som värmer upp vattnet till 90 grader, vet ni om det är denna? Finns det flera MM-modeller?
    Ngn kaffemoster som har ett tips på vad jag ska köpa och har erfarenhet av lite olika kaffeapparater?

• Svar på tråden Ngn som har en Moccamaster?
  • S a C

Jag har OBH Nordicas lyxvariant, så jag slipper lösa delar. {#lang_emotions_smile}
    Men när jag använt moccamaster har jag tagit loss filterhållaren och ställt den på bänken. Har inte upplevt det som att den skulle tippa över, även om den blir lite instabil.

• mormor 1965

Har också hört att moccamaster är bästa (och gör godaste) kaffebryggaren. Men har också som sagt druckit nymalt kaffe, och DET var bästa kaffet hittills!

• xxJessikaxx

mama no1, tack för tipset men jag har redan köpt den vanliga och ngn tidigare i tråden avrekommenderade den med termos pga att hon inte använde den särskilt ofta och att den heller inte höll värmen så bra.

Livärdd med stil, ok, du har en OBH Nordica? Kanske inte är precis samma som MM:en? Ja, jag antar att jag gör som man "ska" då men det känns lite osmidigt. Är van vid en mer kompakt keffebryggare (en Krups kaffemaskin / bryggare) där man hade en fast filterhållare som var väldigt enkel. Men kaffet blev dåligt mot slutet, den är ca 3 år nu.

• love actually

Vi har just den du har länkat till. Jag brukar ställa ner hållaren på bänken när jag ska fylla på med kaffe. Från början tyckte jag också att det var lite krångligt men nu, efter drygt tre år, tänker jag inte på det. Däremot tycker jag att "vanliga" kaffebryggare där hållaren sitter fast på bryggaren är jättekrångliga. Så det är nog en vanesak.

Sofie 20070209 - Charlie 20080117
  • Hella Pella

Vi har också en mocca master och är suupernöjda! Jag tar bort hela hållaren och ställer (lite vingligt) på bänken för att sedan fylla i kaffepulver. Det enda som jag inte tycker att vår bryggare är helt bra på är droppstoppet, som kan droppa trots att jag fört ner "spaken" i nedersta läget. Någon som också har problem med detta?

• love actually

HellaPella, ja vår gör också så, man får vara lite snabb.

Däremot har jag märkt att vår "kokar över" om vi brygger 8 koppar eller mer, nån fler med det problemet? men jag misstänker att det mest beror på kaffefiltret. Värst blir det om vi använder melittas kaffefilter och inte viker kanterna.

• xxJessikaxx

OK, men då får man kanske leva med lite ostadigt filterhållare då, säkert en vanesak.

Idag skulle jag koka 4 koppar, har tidigare endast kokat 2, 2 1/2 och då samlades allt vatten i filtret och rann liksom inte igenom??
    Var stressad så jag hällde ut allt och gjorde om till endast 2 koppar och då funkade det. Kan det verkligen bero på filtret? Måste man ha nåt specialfilter eller är vissa filter bättre än andra?
    Men kaffet blev förstås gott när det väl var klart

• love actually
    xxJessikaxx skrev 2009-04-30 08:28:08 följande:
    OK, men då får man kanske leva med lite ostadigt filterhållare då, säkert en vanesak.Idag skulle jag koka 4 koppar, har tidigare endast kokat 2, 2 1/2 och då samlades allt vatten i filtret och rann liksom inte igenom??Var stressad så jag hällde ut allt och gjorde om till endast 2 koppar och då funkade det. Kan det verkligen bero på filtret? Måste man ha nåt specialfilter eller är vissa filter bättre än andra?Men kaffet blev förstås gott när det väl var klart
    Ja jag har märkt skillnad på kaffefiltren. Har inte upptäckt nåt som är klockrent ännu, men melittas tycker jag är något sämre. Fast för oss trasslar det bara när det är 8 eller fler koppar. Du hade inte kommit åt dropp-stoppet då?
  • Nisseblubb

Hella Pella skrev 2009-04-29 16:38:54 följande:

Vi har också en mocca master och är suupernöjda! Jag tar bort hela hållaren och ställer (lite vingligt) på bänken för att sedan fylla i kaffepulver. Det enda som jag inte tycker att vår bryggare är helt bra på är droppstoppet, som kan droppa trots att jag fört ner "spaken" i nedersta läget. Någon som också har problem med detta?
    Det har jag bara märkt när man inte låter kaffet rinna färdigt först
Svar på tråden Ngn som har en Moccamaster?