• killroy

sunving resort, Alcudia eller Kallithea?

Ja som rubriken lyder... vilket ställe rekomenderar ni? Sunving resort & spa alcudia eller Sunving resort Kallithea? Vi som reser är fem vuxna, en 10åring, en 3 åring och en 1½ åring.

• Svar på tråden sunving resort, Alcudia eller Kallithea?
  • Lenilus

Nu vet jag inget om Kallithea, som jag gissar ligger i Grekland, men jag har bott i Alcudia och kan verkligen rekommendera det till er med både vuxna, små och lite äldre barn i sällskapet. Jag vet precis var hotellet ligger och hur området ser ut. Det är mycket barnvänligt. Stranden ligger precis nedanför och det är nära till affärer och restauranger. Stranden precis vid hotellet kan ju bli rätt full med folk, men det finns strandpromenad som följer längs med och man kan gå hur långt som helst, men följ den bara 5-10 min från Sumwing så bli det lite glesare med folk. Vattnet blir också finare ju längre bort från hamnen man kommer. Hamnen i Alcudia kan man också lätt kan besöka, där det finns affärer, restauranger osv. Mycket fint.
    Det är också lätt att ta sig runt på ön med bil. Går snabbt och smidigt. Jag rekommenderar att åka upp i bergen, ex Valdemossa för att få se riktigt fin natur. Port de pollenca är fint. Formentor, helt glasklart vatten och superfint! Ja, det finns en hel del. Palma går också lätt att ta sig till om man vill se den fina huvudstaden, bra shopping och katedralen.
    Åker ni till Alcudia måste ni också besöka gamla stan då de har marknad. Jättemysigt!

Vad det gäller själva hotellet så vet jag folk som både bott där och jobbat där. Det håller hög standard och ALLT finns där om man inte vill ta sig därifrån. Underhållning för både barn och vuxna också varje kväll :)

• mamma me tre

tycker precis som ovan =) alcudia är super bra!

• Jonsi

Det beror väl lite på om man vill ha strand eller pool - poolområdet i Alcudia är ju ganska litet, där är ju fokus på den fantastiska stranden.
    I Kalithea är det ju tvärtom - poolområdet är jättehärligt, medan stranden är mindre och består av grovkornig sand/grus (vad jag minns, var där för 8 år sedan).
    I Kalithea bor man 5 km utanför Rhodos stad, går jättesmidigt att åka buss eller taxi in, men vill man ha promenadmöjligheter från hotellet till restauranger/stadsliv är väl Alcudia att rekommendera. Fast fördelen med Rhodos stad när man väl tagit sig in, är att det ju är en riktigt stad, och gamla stan är urmysig med många gränder och restauranger, medan Alcudia är mer av "tingeltangelturist-ort", vad jag minns.

• Pyff

Jag skulle absolut välja Kalithea bara för att jag tycker mycket mer om Rhodos än Mallorca! Har inte bott på något av hotellen, men har som sagt varit på både Rhodos och Mallorca och jag älskade verkligen Rhodos även om Mallorca oxå var okej.....

• Decemberpyret06

För min del är det totalbojkott av SW Alcudia...kom hem därifrån idag och nej, no more för vår del även om stranden är fantastisk. Har aldrig varit på ett sådant överreklamerat ställe.
    Det enda som var bra (förutom att få fantaastisk kvalitetstid med familjen), var stranden, solen och möjligheter till Spabehandlingar och träning. Allt annat, jag är ledsen att säga det med det går bort. Bodde på Nuevas Palmeras och det är såååå långt ifrån 4 stjärnigt man kan komma. Pratade med flera som instämde...så vi var inte ensamma om att undra vari tjusningen låg med detta hotell.

Kom hem idag därifrån.

• Stargirl

Vi har inte varit på ngt av dessa två men åker varje år till Sunwing resort hotell och varit så nöjda att vi fortsätter med det även i år. Åker till Alcudia på Mallorca och tror att då den är nästintill identisk med de andra resorten kommer vi att vara nöjda, det hoppas vi iaf.

*~Två blåbär och ett lingon~*
  • Decemberpyret06

Vi har också varit på ett annat Sunwing på Teneriffa så sen som strax efter påsken i år och blev så förtjusta och var så nöjda, så väl hemma så blev det en restresa igen till Alcudia (som jag nämnde här ovan). Det var inte alls som SW på Teneriffa...därav tror jag att vi blev så besvikna.

• Stargirl
    Decemberpyret06 skrev 2009-05-13 11:28:40 följande:
    Vi har också varit på ett annat Sunwing på Teneriffa så sen som strax efter påsken i år och blev så förtjusta och var så nöjda, så väl hemma så blev det en restresa igen till Alcudia (som jag nämnde här ovan). Det var inte alls som SW på Teneriffa...därav tror jag att vi blev så besvikna.
    Vi har varit på Teneriffa oxå och på Cypern Sunwing.
    Vi får väl se hur det är....myror kan man inget göra åt inte heller kackerlackor så länge de inte finns i köket då de lever ute i buskarna och flyger lätt in i husen.
  • FilleCilla

Jag har också precis stått i valet och kvalet mellan dessa två. SW Alcudia eller SW Kalithea .
    Förra året var vi på Sunwing Cala Bona - Mallorca, och tyckte det var helt ok. Mitt val denna gång föll efter en del velande på Kalithea. Har aldig varit i Grekland och Mallorca har v i ju trots allt sett även om det inte var just i Alcudia.

• ÄlskadeGryn
    Decemberpyret06 skrev 2009-05-13 11:28:40 följande:
    Lånar ts tråd och frågar vilket hotell ni bodde på på Teneriffa? Vi (4 vuxna + 3 barn) funderar på att åka till Teneriffa i okt, var det ett bra resmål?
  • Stargirl
    ÄlskadeGryn skrev 2009-05-13 23:37:48 följande:
    Lånar ts tråd och frågar vilket hotell ni bodde på på Teneriffa? Vi (4 vuxna + 3 barn) funderar på att åka till Teneriffa i okt, var det ett bra resmål?
    Vi var på Sunwing resort Fanabe. Jättebra!
  • Sylla78

Kom just hem från SW Kallithea och vi tykte det var toppenbra! Reste med en 10 månader och våran reflektion var att detta ställe hade ju varit perefekt om man haft lite större barn. Poolområdet var mycket stort och hotellet snyggt och nyrenoverat. Det som var lite negativt var att det inte låg i något samhelle = man var förpassad till de restauranger som fanns på hotellområdet (SW och sungarden ligger tillsammans) och att det inte finns några promendaområden, men med så stora barn som ni har kommer de inte vilja promenera utan härja i poolen ;) sen så är det ju ett litet äventyr att ta bussen in till Rhodos stad, som någon skrev innan är en riktig stad.

Lycka till med ditt val!

• lucky65

Har några kompisar som just kommit hem från SW Kallithea och dom var supernöjda. Vill man ha allt på plats är det perfekt. Deras 6-åriga dotter var lyrisk över dom många poolerna och alla aktiviteter.

• Decemberpyret06

Mulisen;
    Vi var också på Sunwing resort Fanabe precis som Stargirl. Vi gillade det skarpt. Åkte fyra vuxna och två små barn (2,5 år och 6 mån). Vi var mestadels på hotellet och plaskade i poolerna, lekte på Miniland och åt mat hihih. Hade inclusive och var nöjda med maten. Menyn varierade och alla vi uppskattade vad som serverades. Miniland var också bra...fanns en rutschkana, liten sandlådehörna, mysrum med filmvisning, stort aktivitetsrum där det fanns massor med roliga saker allt från prälplattor, göra pärlhalsban, briotåg, bilar , böcker, små plastfigurer/djur, målarfärg, kritor..m.m. Kaffe och saft bjöds till besökarna på Miniland. Personalen var supergulliga med barnen och de ordnade en massa skoj bl a hade varje dag i mellanpoolen (50-60 cm djup) rytmik för barnen i vattnet som var mkt uppskattat.
    Fanabe i övrigt kändes lugnt. Vi tog flera promenader dagtid/kvällstid. Finns en toppen promenadväg längs vattnnet som är stenbelagt med typ klinsker (uppskattades av oss barnvagnskörare). Var inte så mkt ner till stranden, men det tog kanske ngr minuter att gå rakt ner till närmsta. Där fanns även gungor och lek/klättertorn.

Två av oss vuxna åkte på en utfärd till Teide (Spaniens högsta berg/vulkan). Spännande och en häftig upplevelse tyckte de båda. Kallt var det högt uppe på berget..bara 3+, så de hade packat på sig lager på lager och det som hade tagits med i klädväg.

Kort busstransfer var det också.

Superbra städning på rummena och rymliga var dom. Vi hade tagit vanligt dubbelrum och det fungerade super för oss, trots två barnsängar och två barnvagnar. Balkongerna var rymliga och bra med förvaring på rummet för kläder m.m.

Så SW Fanabe rekomenderar vi.

• ÄlskadeGryn

Decemberpyret06: Tusen tack för din utförliga beskrivning, låter ju toppen så vi satsar nog på det!

• rosita333

Hej! Ser att många redan tipsat, men måste lägga in ett ord för resorten i kalithea. Vi bodde där tror jag, 2002. Helt underbart hotell, fina rum, bra pooler, fina restauranger osv. rekomenderar verkligen!
    sedan har hotellet egen strand med gratis stolar också och det är ett stort plus för mig iaf:)
    Lycka till på resan, vilket ni nu väljer!

• Second

Röstar också på Kalithea. Jätte bra hotell och poolerna är jätte bra. Vill man sedan lämna hotellområdet går det bra förbindelser med både buss och taxi. Gör upp taxipriset innan bara. Gamla stan i Rhodos är mycket mysigare än Alcudia på Mallorca. Har varit på båda ställena och vi var inte så imponerade av Mallorca. Stranden vid Alcudia är barnvänligare än vid Kalithea men Kalithea vinner ändå med hästlängder i min mening.

Svar på tråden sunving resort, Alcudia eller Kallithea?