• Mrs Ray

När blir man kallad till nästa bvc-besök efter 18 månaderskollen?

Ja, som frågan lyder: när blir man kallad till nytt bvc-besök efter 18-månaderskollen? Vi har inte haft någon alls kontakt med bvc sedan dess och det verkar inte som om vår bvc-sköterska är kvar (enligt hemsidan). Vad görs vid nästa besök och när är det?

Undrar också om bvc har något med första tandläkarbesöket att göra, eller om man själv ska ta kontakt med tandläkare för detta? Sonen är 2 år och fyra månader.

• Svar på tråden När blir man kallad till nästa bvc-besök efter 18 månaderskollen?
  • IsaCMoJs

enligt min hälsojournal så borde du snart få en kallelse, vid 2½ år, 3 år, 4 år och 5 år{#lang_emotions_smile}

Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • Hallonmun

nästa besök är vid 2 1/2 år. Du får nog en kallelse hemskickad när det är dags.
    första tandläkarbesöket är nog inte förrän vid 4 år åldern har jag för mig. och då får du med kallelse hemskickat.

• Soffipropp1982

Vi blev kallade nu när våran dotter närmar sig 3 år. De sa att man kan kontakta bvc om man vill komma på vikt å längd kontroll vid 2 år.

När det gäller tandläkaren fick vi hem ett papper om att vi kommer bli kallade av folktandvården när det är dags att gå det.

• Mrs Ray

Tack för era svar! Hittar inte vår bvc-bok...

I dagens DN stod det att tandläkarna önskade att barnen blev kallade till tandläkarbesök redan vid 7 månaders ålder, istället för vid två år. Hoppsan, tänkte jag. Då borde vi ju ha fått en kallelse. Nåja, det kanske bvc kan svara på vid nästa besök.

• Hagman

Vi fick kallelse till tandsköterska på folktandvården i juni, vår kille är 20 månader. Känns som lite tidigt men ändå bra.

• Anne69

Vår BVC-sköterska sa att vi var välkomna att boka tid för att väga o mäta vid 2½ år. Nästa gång hon kallar är vid 3år.
    Från folktandvården fick vi redan vid 2 år besked om att vi kommer att kallas vid 3 år. Och dessutom gavs vi möjlighet att välja tandläkare (typ fritt vårdval).

• Friterad

Det skiljer sig åt beroende på vart i landet man bor. Här är det vid 2,5 år och därefter vid 4 år.

• scs

Bvc brukar kalla till kontroll i 2,5-3års åldern. Folktandvården skiljer sig rätt mycket beroende på var i landet man bor. Vi bor i Skåne och var på ett första besök när A var 1 år.

• strojes

Jag bor i Stockholms län och här är det bvc-kontroller vid 18 månaer sedan 3 år, 4 år och sista vid 5 år (sedan tar ju skolhälsoården över när de börjar förskoleklass). Möjligt att det är en 6-årskontroll på bvc för de som fyller på våren.
    Angående tandläkare så hade vi med vår äldsta tjej (född 05) en tandinfo i samband med bvc-föräldragruppen när hon bara var några månader. Första tandläkarbesöket gjordes när hon fyllt 3 år och alla mjölktänderna kommit fram. Och nu med hennes småsystrar fick vi inte någon automatisk kallelse för tandinfo med bvc-gruppen utan det blir första besök vid 3 års ålder ungefär (självklart kan man ju gå dit tidigare om man vill).

• Mrs Ray

Tack, skydiver, jag bor också i Stockholm, så det är väl detsamma som gäller för oss!

• Duckan74

Hos oss är det 18 mån och sen är nästa vid 3 år. Ang tandläkaren så har vi inte fått nån info via bvc, men har tänkt göra ett besök när hon blir 3. (Stockholm)

Svar på tråden När blir man kallad till nästa bvc-besök efter 18 månaderskollen?