• Zocute

Lära sig säga R hos talpedagog?

Hej,

Min son är 4½ år och kan inte säga R. Det blir J istället.

Själv bryr jag mig väl inte så mkt om det, tänker att det kommer av sig självt.

Men då han själv börjat kommenterat det och är ledsen för att de andra på dagis kan säga det så frågade jag om han ville gå o lära sig att säga R hos en slags fröken som lär barn säga R.

Det ville han verkligen, så det är klart han ska få det.

Nu var det 4 mån väntetid och jag förklarade för honom att det är SÅ MÅNGA barn som också ska lära sig säga R så vi får vänta till efter sommaren. Han var helt med på det.

Ni som haft barn med denna "svårighet" och gått hos talpedagog, hur går det till, hur är pedagogiken? Hur många ggr tar det? Förstår att det är individuellt men jag vill gärna ha era svar.

Hejs!

• Svar på tråden Lära sig säga R hos talpedagog?
  • Pochahontas

Jag tror inte du behöver gå till talpedagog för att träna R... Det är ingen fara alls. Jag lovar. Jag är förskollärare, och har många barn med diverse språk- och/eller talproblem. Min egen son kunde dessutom inte heller säga R när han var i den åldern.

Jag tog upp det med logopeden då, eftersom hon hade varit ute och träffat barnen i den vevan... Men hon sa att det var inget man behövde oroa sej för när dom inte var äldre än så.

Lek fram det istället. Härma, rimma, träna på ett kul sätt. Är han nu dessutom medveten om det själv, så vill han säker det.

Har han några andra ljud i talet som inte låter som dom ska? Eller är det bara R?

Det är tyvärr oftast så att föräldrar - menar inget illa nu - oftast hänger upp sej på själva talet, när det är språket som är det viktigaste, dvs innehållet och förståelsen.

För är det enbart R så ska du absolut inte oroa dej, och nån talpedagog eller logoped tror jag knappast behövs.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • Zocute

Nej det är just det - jag oroar mig inte. Det är han själv som vill gå.
    Han har inga andra problem med uttal och han pratar väldigt rent o lätt.

Men vill han lära sig så hindrar jag inte honom. Har försökt själv men vet inte hur jag ska förklara så han förstår. Därav låter jag honom gå dit. Men innan vi kommer dit (4 mån väntetid) så kanske det redan löst sig.

• Siki

Med min son var det BVC sköterskan som tyckte han borde gå till en Logoped, har lite fler problem än med bara R.
    Det var vid 4-års kollen.
    Just nu går han både hos en logoped själv för andra bokstäver och ljud men även i en grupp med flera barn, 4 st, ang R.
    De går 3 ggr på 40 min där emellan är det massor med hemläxor/övningar.
    Så prova att öva lite hemma medans ni ev väntar i kön....
    Låt han "tvätta" munnen med tungan för att se om han kan rotera runt den ordentligt i munnen.

• Idapida

Nu kapar jag tråden lite...förlåt TS!

Siki: kan du inte ge fler exempel på hemläxorna ni får?! Min 3-åring kan inte säga R, och hon försöker inte heller. F och V kunde vi "visa" henne och sen sa hon ju det hur lätt som helst, men R är svårare att beskriva tycker jag.

• Rubia

Min äldsta son sa också J istället för R. Vi fick lite papper från BVC att öva på om vi ville, vet inte om jag kan hitta dem och ge lite exempel. Jag minns i alla fall att vi fick öva på att säga d istället för r i ord som började på tr, t ex trappa och troll. Istället för att säga t-j-oll så skulle sonen säga t-d-oll, först långsamt och sen fortare och fortare. Då blir det nämligen ett r (prova själva, tyckte själv det lät skumt). Minns även att trappa (tdappa) fanns med... Jag tillför väl inte så mycket, men några övningar fanns det att få från BVC som sagt. Vi övade faktiskt inte så mycket alls faktiskt, varken jag elelr sonen var särskilt oroade men jag nämnde det för BVC-tanten och då tog hon fram lite att öva på. OM jag lyckas hitta pappren någonstans så kan jag kanske berätta mer eller skicka dem till er. Men jag får väl leta lite först... Minns faktiskt inte riktigt när han började säga R, ett tag hade han såna där "greve"-R långt bak i munnen...men tills han började 6-års så pratade han helt vanligt i alla fall. Men det finns ju en del barn i hans klass som fortfarande pjatar så häj, men det går ju över med tiden.

Mamma till Axel -01, Anton -04, Astrid -06
  • Mumin

Min dotter var 5 år när hon lärde sig säga R och hon tyckte också själv att det var lite jobbigt den sista tiden. Men jag förklarade bara att det kan ta lite tid och att hon fick vänta. En dag satt hon och gungade och så kom det: MAMMAAAAA JAG KAN SÄGA RRRRRRRR och sen dess har det funkat. (Jag tror inte man ska ta upp en köplats hos en talpedagog pga av ett så vanligt förekommande talfel som i regel går över.) Jag tror inte det är jobbigare att inte säga R än att behöva gå hos en logoped i onödan. Lycka till!!

• HarperSeven

Här är lite länkar med massor av tips och övningar.

www1.vgregion.se/blom/Startsidor/sid1.htm

Klicka på:

Tips och lekar för att utveckla ditt barns tal och språk

Om att lära sig ljudet r

När r blir j

www.nordic-design.web.surftown.se/index.php

www.ingelaslekstuga.se/Barnmeny/barnmeny.htm

Min son har inga problem att säga r men han hade problem med att säga y. Han sa t.ex. fura istället för fyra och flugplan istället för flygplan. Det har vi jobbat bort själva genom att öva genom att göra som i svaret nedan. Det tog några dagar bara så kunde han säga y. Vi gjorde på samma sätt som är beskrivet i svaret nedan. Jag blev förvånad över att det gick så snabbt. Nu kanske det är svårare att öva på att säga r. Men det visar i alla fall att det finns mycket som man som förälder kan göra själv.

www1.vgregion.se/blom/Fr%C3%A5ga%20logopeden/...

Fråga:
    Vår son är 4,5 år och duktig på att prata. Vad jag funderar på är att han har problem att säga "y". Korta y:n som i yxa eller mycket är inga problem medan ord som flyga eller flygplan blir fluga och flugplan. Är det här något som vi bör göra något åt eller kommer det att rätta till sig med tiden?

Svar:
    Det är väldigt vanligt att barn just i fyra års ålder säger sig vara ?fura år gamla?. Det bästa du kan göra är nog att när han säger ?flugplan? säger du ?Ja titta, ett flYgplan? med lite extra betoning på Y:et. Jag tror att det kommer komma av sig själv - gör ingen stor affär av det. Bekräfta honom i det han säger och upprepa och betona genom att säga det rätt men tvinga honom inte att upprepa det du säger.

• Peppa

VI har liknande funderingar men av andra skäl. SOnen har fått småländska skorrande R och det gillar varken jag eller sambon. Antar att det är bekvämare än att forma ett "riktigt" R. Nu bor vi visserlgien i småland men det behöver ju inte höras

Har ganska många bekanta vars barn säger J och de har fått höra att de ska vänta tills barnen blir lite äldre innan de söker hjälp.

VIll din son verkligen lära sig så tycker jag att ni ska passa på. Det spelar igen roll vad de vill lära sig, bara viljan att lära sig något ska uppmuntras
    LYCKA TILL!

• monica75

Min son är 7 och kan fortfarande inte säga R det blir J, han har iofs en språkstörning och fått hjälp sedan han var 3. Gått på språkfsk och i språkförskoleklass. Går nu i 1:an och får hjälp 1 gång i veckan hos specialpedgaogen.
    Både hon och logopeden säger att det där med R kommer inget att oroa sig över.

Så är han bara 4 så är det nog inget att oroa sig över, om det bara är R tror inte man går och tränar bara den bokstaven.
    Finns så många andra barn som har stora språkproblem som behöver hjälp och tyvärr finns inte resurser knappt till dom.

Svar på tråden Lära sig säga R hos talpedagog?