• Zocute

Lära sig säga R hos talpedagog?

Hej,

Min son är 4½ år och kan inte säga R. Det blir J istället.

Själv bryr jag mig väl inte så mkt om det, tänker att det kommer av sig självt.

Men då han själv börjat kommenterat det och är ledsen för att de andra på dagis kan säga det så frågade jag om han ville gå o lära sig att säga R hos en slags fröken som lär barn säga R.

Det ville han verkligen, så det är klart han ska få det.

Nu var det 4 mån väntetid och jag förklarade för honom att det är SÅ MÅNGA barn som också ska lära sig säga R så vi får vänta till efter sommaren. Han var helt med på det.

Ni som haft barn med denna "svårighet" och gått hos talpedagog, hur går det till, hur är pedagogiken? Hur många ggr tar det? Förstår att det är individuellt men jag vill gärna ha era svar.

Hejs!

• Svar på tråden Lära sig säga R hos talpedagog?
  • Pochahontas

Jag tror inte du behöver gå till talpedagog för att träna R... Det är ingen fara alls. Jag lovar. Jag är förskollärare, och har många barn med diverse språk- och/eller talproblem. Min egen son kunde dessutom inte heller säga R när han var i den åldern.

Jag tog upp det med logopeden då, eftersom hon hade varit ute och träffat barnen i den vevan... Men hon sa att det var inget man behövde oroa sej för när dom inte var äldre än så.

Lek fram det istället. Härma, rimma, träna på ett kul sätt. Är han nu dessutom medveten om det själv, så vill han säker det.

Har han några andra ljud i talet som inte låter som dom ska? Eller är det bara R?

Det är tyvärr oftast så att föräldrar - menar inget illa nu - oftast hänger upp sej på själva talet, när det är språket som är det viktigaste, dvs innehållet och förståelsen.

För är det enbart R så ska du absolut inte oroa dej, och nån talpedagog eller logoped tror jag knappast behövs.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • Zocute

Nej det är just det - jag oroar mig inte. Det är han själv som vill gå.