• liv10

Yrsel & synrubbningar

Sista tiden har jag några gånger drabbats av svimnningskänslor. Helt plötsligt så svartnar det framför ögonen (eller jag ser lixom prickar), jag tappar orinteringen vad som är upp och ner, börjar må akut jätteilla och kallsvettas så det bara rinner.
    jag måste lägga mig på stört (och har fått lägga mig på ett hissgolv bland annat, känns ju lite sådär....)
    efter ca-5-10 minuter går det värsta över, men jag känner mig svag och vimmelkantig upp till en halvtimme.

Nån som varit med om nåt liknande eller vet vad det kan bero på?

• Svar på tråden Yrsel & synrubbningar
  • Ekologiskt Godis

Jag har liknande problem o det är tillfälligt lågt blodsocker jag får. Men jag började inte få det förens i v. 29, vilket ska vara helt normalt.

Har du ringt och frågat din bm? Hon kanske borde kolla ditt blodvärde?

• liv10

tack för ditt svar.

jag var sjukskriven en vecka i början av grav på grund av detta, men man hittade inget fel. men nu har det kommit tätare på sista tiden (är i v.23)- skall till BM nästa vecka- så jag får väl ta upp det då.... men man undrar ju om det kan vara nåt allvarligt eller om det bara är en del av grav

• Jelli

Jag pratade om detta med min mvc-barnm,orska igår eftersom jag känt mig yr och svimfärdig ett par gånger. Hon sa att det kan vara långt blodsocker men också att det kan vara ett tecken på havandeskapsförgiftning, så det kanske är bra att kolla upp det snabbt.

• Ekologiskt Godis
    Belly skrev 2009-04-28 16:44:14 följande:
    Jag pratade om detta med min mvc-barnm,orska igår eftersom jag känt mig yr och svimfärdig ett par gånger. Hon sa att det kan vara långt blodsocker men också att det kan vara ett tecken på havandeskapsförgiftning, så det kanske är bra att kolla upp det snabbt.
    mm tänkte faktiskt precis på samma sak.
    Får du kissa varje gång du är hos din bm? Annars får du försöka få en tid då du kan snabbt åka in på mvc eller sjukhuset så de kan kolla din urin.
  • Ekologiskt Godis

Det skulle alltså va riktigt till TS såklart, glömde skriva det XD
    Ekologiskt Godis skrev 2009-04-28 16:47:23 följande:

mm tänkte faktiskt precis på samma sak. Får du kissa varje gång du är hos din bm? Annars får du försöka få en tid då du kan snabbt åka in på mvc eller sjukhuset så de kan kolla din urin.
  • liv10

jag får nog ringa imorgonbitti då och be dem kolla upp det, är väl bättre att få veta att det inte är nåt så behöver man inte oroa sig ifall det nu är helt ofarlig yrsel.

tack för att ni svarar!

• Jelli

Hej
    Hur gick det för dig? Vad sa de och fick du komma in på koll?

• SigVill

Jag är i v 27 (26+3) och har haft liknande symptom i flera veckor. Först trodde jag att det var en kombination av lågt blodtryck och järnbrist, slarvade lite med tabletterna...

Men efter att ha varit ovanligt och extremt trött i flera veckor och varit svimmfärdig i tid och otid, mått konstigt liksom, ( tänkte först att det var normalt, har en vild 2-åringhemma + svår foglossning...kan bli lite mycket ibland!) så orkade jag tillslut helt enkelt inte längre och sökte läkare.

Det visade sig att jag har B12 brist och folsyre brist. Hade jag ju inte en tanke på att det kunde vara!!

Efter att ha fått 2 sprutor av 5 med b12 vitamin och folsyre tabletter känns det redan mycket bättre!!

Det finns så mycket man kan drabbas av när man är gravid och det är jätteviktigt att lyssna på sin kropp!

Hoppas allt ordnar sig för dig!

• liv10

åhå, jag skall till bm på måndag- tack för att du berättade det! jag har oxå tänkt att det kan vara min 2åring samt mina foglossningar som tar ut sin rätt....
    hoppas det blir bättre för dig nu då!

• Murvel30

Har haft det ett par gånger nu, men alla värden är bra.
    Min BM tror att det har med att min mage har växt så fort på så kort tid att det trycker på någon aorta (eller vad hon kallade det) och det framkallar då dessa yrsel attacker. Det är jätte jobbigt...

Svar på tråden Yrsel & synrubbningar