• Jessie 89

Farligt med kattbett?

Hej!
    Imorse klockan nio blev jag biten av min panikslagne katt,
    då han hade fastnat med huvudet mellan fönsterbrädat och fönstret.
    Bettet gjorde han som sagt i panik och han bet mig i ena fingret och
    mitt i handen. Jag sköljde med vatten och med Desivon,
    sedan la jag på ett plåster. Nu är klockan 18.52, handen och fingrarna är
    jätte svullet och det gör hemskt ont i hela handen.
    På baksidan av handen har jag knappt någon känsel och där är det även svullet.
    Där bet mig katten inte ens. Jag vet inte vad jag ska göra!
    Stelkrampsspruta tog jag när jag var 10år och nu är jag 20år.
    Behöver verkligen hjälp med detta. Jag blev biten förra året av en katt också
    och symptomen var ganska lika som de jag har nu, men då åkte jag ej in till sjukan.
    Och det blev inga komplikationer då.
    Men eftersom jag är gravid nu funderar jag faktiskt på att ringa och fråga hur jag ska göra med detta. Har heller inget nummer till någon sjukhusrådgivning..

Snälla, behöver hjälp.

• Svar på tråden Farligt med kattbett?
  • Dr Mupp

In till akuten. Du behöver stelkrampsspruta och antibiotika. Kattbett är inte nått man ska strunta i

• stjärndamm

Du skriver att det är svullet; åk ner. Du får nog en ny stelkrampsspruta, tror jag..

• miapia43

min granne blev kattbiten fööra veckan och hade fått stelkramp bara några år innan. men hon fick lite påfyllning och antibiotika för kattbett ska man vara observant på. så ring till vårdcentralen eller akuten.

• Emilia007

Jag blev biten som barn av en katt. Fick blodförgiftning. Skulle nog ta kontakt med sjukvården om jag vore du.

Hoppas att det inte är någon fara.

• miapia43

ja såg att du är gravid också jessie89 så ta och kolla det nu. det skulle jag göra eftersom det svullnat så dant. behöver ju inte vara farligt. bättre än gång för mycke än en gång för lite... lycka till....

• Rigmor Mortis

Ja, kattbett kan vara livsfarliga. Se till så du får rätt antbiotika om du får något, alla sorter funkar inte.

• mandelblomma
    EKJ76 skrev 2009-04-28 20:34:42 följande:
    Ja, kattbett kan vara livsfarliga. Se till så du får rätt antbiotika om du får något, alla sorter funkar inte.
    fast det är rätt vedertaget bland läkare, så det behöver man inte veta själv ;)
  • Rigmor Mortis
    mandelblomma skrev 2009-04-28 20:40:09 följande:
    fast det är rätt vedertaget bland läkare, så det behöver man inte veta själv ;)
    Jag har hört om flera som fått fel sort, better safe than sorry
  • mandelblomma
    EKJ76 skrev 2009-04-28 20:40:35 följande:
    Jag har hört om flera som fått fel sort, better safe than sorry
    men hur tusan ska gemene man veta vilken sort man ska ha då menar du ;)
    Har sett en hel del kattbett på jobbet o har då aldrig jobbat med en doktor som skrivit ut fel medicin--
Svar på tråden Farligt med kattbett?