• Ogi

Amning efter bröstförminskning

Jag förminskade mina bröst för ett par år sedan och vet att man kan få problem med amningen efter det. Jag har dessutom inte så bra statistik genetiskt sett, då bland annat min mamma hade svårt att få mjölk och ammade mig och mina syskon väldigt kort tid. Men det kanske inte är genetiskt iofs...

Finns det någon här inne som också förminskat sina bröst? Kunde du amma eller inte? Vill höra lite real life stories istället för att läsa facktexter om det känns det som...

• Svar på tråden Amning efter bröstförminskning
  • tfans

Hej

Jag förminskade mina bröst för snart tio år sen, också med vetskapen att jag kanske inte skulle kunna amma men jag kände då att jag tog den risken. Jag visste ju inte ens om jag ville ha barn längre fram i livet.

För drygt en månad sen fick jag en underbar liten bebis och amningen har funkat jättebra. Det har vad jag upplever inte varit någon skillnad för mig jämfört med de som inte gjort denna typ av operation vad gäller att det kom igång efter någon dag och att produktionen nu är fullskalig. Jag har haft lite problem med den ena bröstvårtan som är väldigt inåtvänd men det var den redan innan så det tror jag inte har med operationen att göra.

Det är ju tyvärr fortfarande ingen garanti att det funkar för någon annan men för mig gick det bra i alla fall.

• eilien

Min bästa kompis gjode en bröstförminskkning och hon har inte kunnat amma sina barn. På henne flyttade de bröstvårtan efteråt så det påverkar ju eftersom jag antar att mjölkgångarna då skärs av?. Det kanske man inte gör på alla?

• tfans

Jag gör ett litet tillägg. Nej men skär inte av på alla, om det är avskuret kommer det aldrig gå antar jag.

På mig flyttade de också bröstvårtorna uppåt, hade sett konstigt ut annars. Men vad läkaren gjorde var att rotera mina bröstvårtor uppåt så de är liksom uppochnervända, på så sätt behövde han inte skära av alla mjölkgångar utan några blev kvar i alla fall. Jag vet inte om några är borta eller om alla är kvar.

Hur de gör har kanske med när och var man gjorde det och vilka förutsättningar man har, hur mycket som tas bort mm.

• Primrose

Min syster gjorde bröstförminskning c:a 8 år innan hon fick sitt första barn. Läkaren sa att det var ungefär 50% chans att hon skulle kunna amma. Hon kunde inte amma något av sina två barn.

• supersemlan

Jag gjorde en bröstförminskning ca 13 år innan jag fick barn. Såvitt jag vet är mjölkgångarna avskurna vid operationen, men kroppen är ju föränderlig och eftersom brösten förändras under och efter graviditet för alla kvinnor finns det ju en chans att det ska gå ändå. Jag fick också höra "50% chans", men man vet ju så lite om vad det egentligen innebär att amma, jag tänkte "antingen så går det eller så går det inte" och riktigt så enkelt är det ju inte.

Jag har kunnat delamma båda mina barn men inte med full mjölkproduktion - jag har alltså kompletterat med mycket ersättning. Antagligen är hela "apparaten" lite defekt även om den fungerar hjälpligt. Lite nedsatt känsel ger svagare utdrivningsreflex, sämre tömning av brösten gör ju också att mindre mjölk produceras - bland annat, sedan har det ju tagits bort en del mjölkkörtlar också även om det nog var mest fett.. Sedan har det fungerat lite olika för mig med mina två barn eftersom de haft väldigt olika sugbehov och olika inställning till ätande. Första låg oftare vid bröstet och då kom det också mer mjölk, andra var större och mycket hungrigare och arg när brösten inte fungerade perfekt, varför amningen fungerade mycket sämre.

Det är mitt intryck av såna här trådar att många (de flesta?) efter en bröstförminskning kan amma åtminstone lite, men få (nästan inga?) kan helamma.

• Ogi

Tack för alla svar :)

Vet man om man kan amma innan barnet kommit eller kommer jag märka det först när amningen väl ska komma igång? Jag tänker mest på om det finns positiva tecken redan innan förlossning - det kommer till exempel vätska om jag trycker på mina bröstvårtor, kan det tyda på att jag kommer kunna amma eller har alla det så?

• supersemlan

Ogi: jag skulle tro att det är ett positivt tecken att det kommer råmjölk, det betyder väl att någonting fungerar som det ska i alla fall.

Mitt hetaste tips till dig är ändå att inte ta ut någonting i förskott, varken sorg eller glädje. Det är helt omöjligt att säga hur amningen kommer att fungera i förväg, även om man inte gjort något kirurgiskt ingrepp - många upplever ju svårigheter trots intakta bröst. Amning är ju toppenbra när det fungerar, men inte på något sätt avgörande för vare sig barnets hälsa eller anknytning eller intelligens eller vad sjutton som helst... Ersättning är också toppenbra och det finns många fördelar med flaskmatning, som t ex att pappan kan vara lika delaktig i matandet från början. Jag menar, försök att inte hoppas för mycket på amningen så att du inte blir jättebesviken om det fungerar dåligt.

Jag själv hoppades nog för mycket första gången eftersom det såg väldigt lovande ut från början, och blev rätt deprimerad när jag fick lov att börja komplettera med ersättning, eftersom hon ökade så vansinnigt lite i vikt, trots att jag hela tiden visste mina förutsättningar. Andra gången var jag helt mentalt inställd på tilläggsmatning redan från början och var mycket gladare och lugnare.

Lycka till!

• mariamitsu

Hej! Jag har BF 9:e maj, så jag har inte hunnit prova än om ammningen fungerar, men precis som TS har kan jag klämma ut lite råmjölk :=) Förminskade brösten 2002 på USÖ i Örebro och frågade speciellt om jag kunde amma efteråt. Läkaren som opererade mig (överläkaren) sa att han kunde anpassa operationen efter mitt önskemål. Jag frågade igen efteråt hur han trodde det hade gått och han hade inte satt bröstvårtorna så högt upp på bröstet som han hade velat (estetiskt sett) pga att han inte ville skära av mjölkkanalerna. Innan hade jag bröstvårtorna pekande rakt ned i midjan, så jag var väldigt nöjd ändå efteråt!!!
    Så han sa iaf att det absolut inte det skulle innebära några problem att amma och den inställningen har jag nu när bebisen ska komma. Bara hoppas det funkar, annars får han ett ilsket telefonsamtal av mig :=)

• Ogi

Tack för alla svar :) Jag undrade av ren nyfikenhet. Jag tror att jag är inställd på att det inte ska gå, men man vet ju aldrig hur man reagerar.

Svar på tråden Amning efter bröstförminskning