• Anonym

Stor j*vla böld i ljumsken. Inåtväxt hårstrå?

Hej!

Igår kväll upptäckte jag en böld i ljumsken. Hur ser jag om det är ett hårstrå? Ser ingenting utanpå..

Det går heller inte att klämma den.

Bölden är stor och om jag tar tag "om den" under huden känns det som en kula/boll, hänger ni med?

Vad gör jag??

• Svar på tråden Stor j*vla böld i ljumsken. Inåtväxt hårstrå?
  • timberhochmandie

Blöt en bomullsrondell eller liknande med alsolsprit och sätt fast med ett plåster. Se om det verkar bli bättre över natten.

• Anonym

Jag är lite nasty brukar trycka på sånna för att se om det är en innåtväxt hår. Det brukar de vara och då är håret super långt hehe. sen bara drar jag bort de och då börjar de bli genast bättre

• Anonym

Jo, men hur ska jag trycka??? Den går inte klämma som en finne ju :(

• Anonym

Det finns en viss sorts bölder som heter nått speciellt. Minns inte, fanns en tråd om det iaf.

Min kollega har såna, i värsta fall måste man åka in på sjukan och tömma dem. I riktigt illa fall så kan man få operera, men det är om man inte gör något åt dem utan bara låter det gå och gå.. Det hände min killkompis, han ville ta studenten "ifred" så han lät sin megastora böld vara kvar och följden blev att den "spred" sig och varade i ådrorna eller hur det nu var.

Iaf, se till att få den decificerad på ngt vis. Alsolsprit, teetree oil, handsprit på jobbet brukar kollegan ta. Då slipper hon släpa med sig hemifrån. Går den inte ner får du åka in på sjukan.

• timberhochmandie
    Anonym skrev 2009-04-29 00:01:55 följande:
    Jo, men hur ska jag trycka??? Den går inte klämma som en finne ju :(
    Det går när den mognar... Blä. Men jag röstar för mitt förslag. Om du fortsätter ett par dagar bör bölden gå ner och då ska du nog kunna få ut hårstrået också.
  • Anonym

om den växer och bli större dag för dag bör du nog åka in.. Jag brukar klämma jätte hårt så den spricker och i finns det alltid ett hårstrå som jag plockar ut med en pincett, gör rent och sen läcker den av sig självt.. haha har gjort så många många gånger. Men som sagt om den växer jätte mycke o fort så åk in..

• Superolga

När jag hade en böld vid ljumsken så var det en förstorad lymfkörtel, fick antibiotika och den försvann. Jag trodde först det var en finne/inåtväxt hår så klämde som fan...inte så bra kanske.

• Anonym (&&&&)

Kan ju även vara en förstorad lymfkörtel.. Är du orolig så ring och hör med dem.. Alltid bra att kolla knölar.. Jag har 4 st bestående men helt ofarliga..

• helena82

jag fick åka till vc när jag fått ett inåtväxt hårstrå, de fick snitta bölden och trycka ut varet. jätteobehagligt för mig men för läkarna var jag nog en utmaning sådär på kvällen, hahaha hela kåren stog där inne, pinsamt för mig då den satt precis i bikinilinjen och jag fick ju ligga där naken. fick lugnande så det gick ju bra ändå. de la även lokalbedövning...

• Anonym

på tal om inåtväxt hårstrån och sjukhus, haha.. Detta var ett par år sedan, sitter inne på akuten och väntar på att få träffa en doktor, sitter liksom när "receptionen/disken" då det kommer in en dam, kanske runt 35-40 år.. hon stäkket sig vid receptionen/disken och viskar lite lågt (tillräckligt högt för att ja ska höra) till den manliga sjukskötarskan (vid detta laget tror ja hon skämdes) hennes förklaring lät så här, hon darrade lite lätt samtidigt som hon viska
    - Jag skulle göra mig lite fin nu inför sommaren och stranden och rakade bikinilinjen, men nu har det blivit en jätte stor böld..

har aldrig någonsin sett en människa så obekväm som denna kvinna.. tror hon tänkte många gånger om innan hon åkte in..

haha men jag fick mig ett gått skratt iaf..

• Nu blommar det igen vid ljumsken

Hej . Är en kvinna vid mina bästa ( värsta) år. Har haft bölder vid ljumsken av o på i över 35 år nu.... Dom kommer när jag stressar, äter mediciner av mina andra åkommor, sover för lite, eller för att jag måste bära polyester byxor på jobbet( det är krav från arbetsgivare), och speciellt på sommaren när det är jäkla varmt så blommar det, tro mej. Nu när jag skriver detta har jag en stoooor böld vid vänster sida av ljumsken... Och det går ej att trycka ut skiten heller, den är för infekterad för det, så får gå runt med asol sprit i handväskan och byta ut med bommul hela tiden. Det gör för ont att ens ta på den. Mitt underliv har sett bättre dagar, tro mej.. Nu är den full av små hål,där gamla bölder satt... Inte kul..blääää

• Anonym (Hej)
    Hidradenitis skrev 2016-06-10 11:44:37 följande:

Låter som hidradenitis suppurativa.. www.doktorn.com/HS

Har själv lidit av det i många år men med viktnedgång blev det bättre (har något med hormonerna att göra)

Den hudsjukdomen har jag.

Skäms som attan.

Måste gå till gyn. Har aldrig varit där är 36 år.

Jobbigt. Skrev en tråd om det.
Svar på tråden Stor j*vla böld i ljumsken. Inåtväxt hårstrå?