• Lisun

Räcker lustgas?

När jag fick min son fick jag en spruta i ryggen (epidural). Läkaren som gav mig den la den fel. Blev tydligen för långt in i ryggmärgen. Resultatet blev att så fort bedövningen började verka blev jag förlamad från halsen o ner...kunde inte krysta så de fick dra ut sonen med sugklocka. Det kunde ha gått jävligt illa..kunde ju ha blivit akut kejsarsnitt med fara för mig o barnet! Min son e född 7 v för tidigt o vägde bara 1725g. Tur var de annars hade de blivit väldigt svårt om han vart större.
    Inte nog med de så fick jag biverkningar av den jävla sprutan! Hade sjukt ont i nacke, axlar, rygg i 3 v! Det var pga luftsom kommit in i ryggmärgen när han la bedövningen. För o göra nåt åt de sprutade de in blod i samma hål som bedövningen lades. 3 ggnr fick de göra detta innan jag blev "bra". Minns att under de 3 v kom jag inte ens ihåg hur de va o inte ha ont! Låg bara o grät o kunde inte röra mig. Fick åka rullstol.Kunde inte hålla mitt barn i famnen för de gjorde för ont i axlarna. Kunde inte vrida på huvudet. Och uppå de en jävla sprängade huvudvärk som aldrig gav sig! Idag 5 år senare har jag ännu ont i ryggen. Blir fort stel i ryggen om jag sitter/ligger fel.
    Nu ska jag ha mitt andra barn till sommaren o ALDRIG att jag tar en sån bedövning igen.
    Klarar man sig på bara lustgas?
    Kan tillägga att jag visste inget om bedövningar när jag fick sonen, Hann aldrig gå på de mötet med bm. Så de var förlossningsläkaren som valde denna bedövning åt mig!
    Har varit o sökt hjälp för min rygg nu i efterhand men ingen läkare tror att jag har ont pga de. Hade inte alls ont innan när jag ännu var gravid..o de e ju märkligt isf!
    Moderkakan kom inte heller ut så den fick de dra ut. Läkaren hade hela armen inne i mig o karvade! Tänker aldrig uppleva de där igen om jag kan undvika.
    Förlåt om de blev lite långt o rörigt.

• Svar på tråden Räcker lustgas?
  • Lisun

Snart vår tur skrev 2009-04-29 09:06:33 följande:

Vilken hemsk upplevelse du haft..jag anser att du har besvarat din egna fråga. Du kommer att klara dig med 'bara lustgas' eftersom du aldrig kommer använda EDA igen. Det finns ju lite annat man kan använda oxå. TENS, varma bad, massage, akupunktur, profylaxandning o lustgas. Hur långt gången är du nu då? Prata med din barnmorska om alternativ smärtlindring och skriv in i ditt förlossningsbrev hur du upplevde förra förlossningen med epiduralen. Försök oxå att tänka nya positiva tankar nu inför denna förlossningen, positiv affirmation kan göra susen! Lägg den gamla tråkiga upplevelsen på hyllan o rikta in dig på en bra förlossning!! Jag antar att du gjorde en LEX Maria-anmälan?
    Nej nån anmälan gjordes aldrig. Jag visste inte så mkt då...var bara 18 när min son föddes. Trodde då att det är "sånt som händer". Har inte sjukhuset nån skyldighet att informera mig om mina rättigheter? Är så arg nu i efterhand när man verkligen inser hur illa de kunde gått pga en slarvig läkare!
  • Lisun
    Flickan och kråkan skrev 2009-05-01 15:54:34 följande:
    Jag har fött två barn nu med bara lustgas, och det har gått bra. Fast visst gör det ont, men ändå överlevbart om man säger så. Jag är spruträdd, men absolut ingen martyr. Dessutom kan det ju gå bra mycket fortare med tvåan . Jag fick mitt andra barn i tisdags - klockan 06.30 var jag öppen 4 cm. Klockan 07.15 satte krystningsvärkarna igång och klockan 07.25 var han född. Första gången tog det åtskilliga timmar.
    Grattis till nya bebisen!
    Ja med min son tog de typ 12 timmar... Men jag var ju inte så insatt då eller beredd alls eftersom han föddes tidigt! Skulle ju ännu gå kurser osv... Denna gång är jag beredd på vad som komma skall.
Svar på tråden Räcker lustgas?