Vad har ni fått låna extra för renovering vid husköp?
Om ni har köpt ett hus med renoveringsbehov, vad har ni fått låna extra i huslånet för renoveringsbiten?
Om ni har köpt ett hus med renoveringsbehov, vad har ni fått låna extra i huslånet för renoveringsbiten?
250.ooo:-
å det ska räcka till massor det!
Nu byter vu ut vår el som var långt värre än det vi redan sett och det kostar hur mycket som helst. Så då ryker pengarna till renovering av badrummet och dräneringen...
Tänk er för det kostar att renovera och pengarna räcker inte långt när man tar hjälp av yrkesmän!
Fast det blir ju å andra sidan precis så som man vill.....
Men med facit i hand......vi skulle kanske byggt nytt iaf ;o)
Lycka till!
Vi lånade 125 000 extra att renovera för. För det plus alla pengar vi kunde avvara själva fick vi ett nytt kök,ett nytt duschrum, nya golv på hela nedre botten samt tapeter o färg. Men då fick vi LETA priser o göra fynd överallt för att klara oss....Ytterligare ett år senare med alla pengar vi kunde avvara fick vi dock upp husets värde med över 400 000kr och kunde på så sätt låna upp till en kamin och en ny garageport och ändå ha lånemarginal kvar på huset så det var värt precis allt slit...
men allt är DYRT,räkna med ungefär 3ggr dyrare än ni tror från början...och så tar det minst 2ggr så lång tid som man tror om man ska göra allt själv..
det är slitit att renovera men kul när det är klart
Har ni då tagit vanligt banklån till denna renovering? Har själv just köpt ett hur som vi vill fixa till lite...
Vi har tagit 200.000 i byggkredit. Vi hoppas att det ska räcka eftersom många av våra vänner är hantverkare. Men det har dykt upp renoveringsbehov på saker som vi inte hade tänkt byta ut. Tex altandörren är i dåligt skick, 2 fönster ska bytas, elen kanske måste dras om osv. Vi får se hur långt vi klarar oss på dessa 200.000 kr.
Det är aldrig så att någon funderar på att spara ihop pengar till renovering?
Jag blir förvånad för var gång jag läser om hur folk tar lån för att renovera hela tiden och sen ska dem värdera upp huset och ta än mer lån. Får folk aldrig nog? Vill folk inte bo relativt billigt den dagen man ska gå i pension tex?
tillägg: det hade tagit oss år och år innan vi hade sparat ihop till renovering och kontantinsatsen - totalt 350.000:-. Vi hade kanske kunna flytta till hus lagom till pensionen, haha
Men det tar också ÅR att betala tillbaks lånen!
Jo, det är så klart helt upp till var och en vad man är villig att lägga pengar på.
Jag har läst och lyssnat mycket på ekonomer och den fara dem ser med att folk köper bostäder, renoverar och lånar upp och fortsätter renovera och låna upp.
det blir som en spiral. Ekonomerna är oroade över den utvecklingen och den har vi tagit till oss lite grann.
Hus bor vi också i från -68 så det finns mycket även här att göra, men vi tar det lugnt och står ut med gammal kök m.m.
Vi vill i första hand kunna ha ett låneutrymme för att lägga om tak/värme VVS m.m.
Jag har märkt att en del personer börjar med "kosmetikan", dvs, kök och andra utseendesaker. Jag förstår verkligen varför också! Vårt kök är inte vackert, men vi vet att i långa loppet så tjänar vi eonomiskt på att ha en god energi i vårt hus. Vi vill kunna ha råd att bo kvar i huset även som pensionärer och därför amorterar vi kraftigt istället.
Det är vår filosofi!
MINA GOA BARN skrev 2009-05-03 21:17:49 följande:
MINA GOA BARN: Jag förstår hur du menar. Jag kan bara prata för oss själva och vi är på snudd allergiska mot lån så detta husköpet vi gör nu är en "once in a lifetime"-grej och vi har köpt ett relativt billigt hus som vi tycker passar vår ekonomi. Vi har råd till ett dyrare hus, men vi vill göra så mycket mer än att bara bo för pengarna .
800 000 i byggkreditiv. hantverkare renoverar huset nu och det blir sååå bra! Vi gör om nästan allt...
Vi köpte en ganska nedgången gård för 800 000 och tog ett byggkreditiv på 400 000, det har räckt till att byta el och göra om avloppet delvis, byta kök och köpa nya vitvaror, golv, tapeter, golvvärme, renovering av element, ny badrumsinredning, isolering invändigt och nytt innertak.
Vi har nu 100 000 kvar på byggkreditivet som kommer att gå till isolering och ny fasad och renovering av fönster (på nedervåningen).
Vi har räknat med att när all renovering är klar så kommer slutsumman ligga på ca 1,5 - 1,7 milj.
Ni som görs stora renoveringar vad innebär "stora" för Er? Vi har hittat ett hus som kräver en STOR renovering, dvs dränering, kök, bad, tapeter. Säkert mer då det sälj som "renoveringsobjekt" funderar lite vad man kan behöva låna till för att få det bra. Vi kommer isf leja bort en hel del.
Vi köpte huset för 160.000:- vi lånade då på drygt 200.000 pengarna gick direkt till att byta kök, från grunden, och byte av alla vitvaror såsom kyl/frys, diskmaskin, köksfläkt ugn, häll, tvättmaskin och torktumlare. Samt kopplat in oss på fjärrvärmenätet.
Vårt hus var i väldigt dåligt skick eftersom det hade stått tomt i ca 15 år och förfallit. Sen har vi lånat på huset en gång för att byta fönster. Sen har vi även bytt ut elen i halva huset.
Så det vi har kvar är:
Byta resten av elen
Byta ytterdörr, som är lite gles man ser genom och svårstängd.
Renovera toalett och badrum grundligt
Stambyte
Dränering
Takbyte
Brobyte
Byte av golv på balkong
Omputsning av ytterväggar samt målning
önskelista
Bygga garage med förråd i markplan istället för i källare
Göra dusch och bastu i källare
Göra allrum och kontor i källare